Schema flesvoeding

Hallo allemaal!

Ons dochtertje is morgen precies 6wkn oud. Ze zit nu op 6 voedingen (10u-13u-16u-19.30u-23u en rond 5u soms ook 4u of 6u dat ligt er aan) van 150cc 5schepjes. De ene keer drinkt ze de fles helemaal leeg en de andere keer laat ze wat over (dat vind ik ook niet erg, ik eet ook niet als ik geen honger meer heb....) De dag begint voor haar dus rond 5u ze krijgt dan de volgende fles weer om een uur of 10 (ze zou dan volgens cb 2 nachten hebben). Mijn vraag is: als ze rond de "voedingstijden" nog slaapt, is het dan raadzaam om haar te laten liggen en haar de fles te geven als ze zich meldt (met als gevolg dat haar "schema"...door elkaar komt) of moet ik haar dan toch wakker maken (dat doe ik nu dus meestal, soms laat ik haar ook al eens wat langer liggen). Als ik haar laat liggen, zou ik wel op 5 voedingen uit kunnen komen. Is het niet erg om de ene dag 5 voedingen te geven en de andere dag 6 voedingen??? Of moet ik toch het schema blijven hanteren....? We hebben haar al eens een paar dagen op 5 voedingen proberen te laten, maar soms meldt ze zich dan weer eerder en ben je met de tijden helemaal in de war....snappen jullie het nog haha?!
Ik vind dat schema/tijden gedoe soms maar vervelend....geef ik haar genoeg....is het niet te laat/te vroeg....moet ze toch 5 voedingen of toch maar 6 voedingen....

Hebben jullie misschien nog tips???

Trouwens onze kraamhulp zei dat we de flessen konden maken met lauwwarm kraanwater (dus niet afkoken of zo), dat doen wij dus ook (ze heeft er ook geen last van). Zijn er meer moeders die dit doen???

Groetjes Petra

Hallo

Mijn zoon is bijna 12 weken oud. Ik voed op verzoek. Hij mag eigenlijk 5 flessen van 180 cc en 6 schepjes. Maar hij komt maar aan 4 flesjes. Ik maar hem niet wakker. Als ie honger hebt komt ie vanzelf.

groetjes

Ook als je kunstvoeding geeft kun je prima je kind volgen en gewoon op verzoek voeden hoor! Dat is veel beter. Als je kind niet alle flessen leeg drinkt, noteer dan wel even hoeveel ze gedronken heeft, zodat je een beetje overzicht hebt op wat er op een dag in gaat.

Water lauwwarm uit de kraan kun je beter niet gebruiken. Om de een of andere vreemde reden hoor je de laatste tijd dat kraamverzorgsters dit aanraden, maar het is in strijd met wat ze op de bijscholing horen. Tegenwoordig hoeft water inderdaad niet meer gekookt te worden en is opwarmen (in pannetje, magnetron of keteltje) voldoende, maar je moet wel KOUD leidingwater gebruiken. De waterleidingsbedrijven raden af om water dat warm uit de kraan komt te drinken - voor volwassenen, dus al helemaal voor kinderen!, omdat ze de kwaliteit qua bacterien en zware metalen niet kunnen garanderen.

Snelste is: goede hoeveelheid water zo uit de kraan in de fles, fles in magnetron en even een paar seconden opwarmen, en dan het poeder erbij.

Onze kleine is 5 weken en 2 dagen. Ons werd geadviseerd nog niet naar 150 cc te gaan, maar te verzwaren, nou dat hebben we geweten: diarree. Ik geef nu in de ochtend 120 en de middag en avond 150, wel een maat s-speen zodat het niet te snel gaat. Ik merk zelf ook dat elke dag anders is, en accepteer dat maar. Ik let er wel op dat er  3 uur tussen de voedingen zit.

Wij gebruikten kraanwater maar zijn vanwege krampen overgestapt naar afgekoeld gekookt water. Verwarmen adviseerden ze flessenwarmer, maar in de nacht duurt dat te lang dus doe ik magnetron, en check soms met thermometer de fleswarmte.

Weet niet welke voeding je geeft maar nutricia heeft 24 uur per dag een hulplijn, soms best handig voor weer wat tips.

Succes!

Joh wat krijgen jullie kindjes dan veel voeding... (??) Mijn zoontje is bijna 8 weken en krijgt 6x 120 (=135cc) per 24 uur en zit volgens het cb op z'n max...

Hebben jullie dan vrij grote beebjes? Jasper is nu 4750 gr, bij de geboorte 3500 dus ook niet klein.

Volgens mij kun je best voeden op verzoek, helemaal als ze gewoon goed drinken en plassen. Mijn zoon heeft een vrij scherp afgesteld wekkertje haha komt precies op tijd (of te vroeg, zelden 'te laat')
Ik heb nog steeds geen superstrak schema hoor, de tijden wisselen nog wel eens als hij een paar keer iets eerder komt. Soms 's nachts eens een uurtje later en de hele dag ziet er alweer anders uit...

grtjs

Hallo,

We hebben de voeding overdag terug gebracht naar 120ml per keer en voor de nacht 150ml. Na de voeding heeft ze wel nog al eens honger (maakt smakgeluiden), niet altijd. Soms is ze ook erg onrustig (niet huilen), wel wat "springerig"op de schoot/arm. Waardoor ze soms spuugt (soms ook wel veel).

Als ze spuugt, dan toch daarna weer fles aanbieden??? Of als ze spuugt=genoeg?

We gaan nu ook water afkoken en dan in magnetron/fleswarmer opwarmen...misschien daardoor onrustig na fles (door lauw kraanwater)???

Hoelang moet 120cc/150cc in flessenwarmer (wij hebben de avent) of in magnetron?

We hebben trouwens nutrilon 1

Groetjes Petra

Zo zie je de verschillen: cb zegt hier: je mag 7 keer per 24 uur 120 cc. Ik vind het best, wij doen nu de ochtend 120 (150 is dan net teveel voor zijn maag), dan komt ik na 2.5 uur weer en geven we 150. Weet je wat het is, nu willen ze tenminste nog eten! Op de pakken van nutricia staat ook 150 cc 5 voedingen. De nacht houden wij op 90, is eigenlijk extraatje.

Ik doe een fles met 150 cc ongeveer 30 seconden in magnetron: tip: thermometer erin!

Terug
Bovenaan