schema kdv anders dan thuis

A

Anoniem

Guest
hoi meiden,

Mijn dochter, 7 maanden, gaat 2 dagen per week naar het kdv. Nu ze steeds meer bijvoeding krijgt naast haar flessen gaat opvalen dat het schema daar flink anders is dan thuis. En de laatste paar keer als ik haar ophaal is ze huilerig, daardoor denk ik.
Het schema op het kdv is:
9 uur fruit
11:30 uur brood
Met haar flessen wordt ook wat gerommeld volgens mij.  Wat ik graag zie is 12 uur en 16 uur, maar laatst was het 10:45 en 14:45 geworden.  
Thuis:
10:30 uur fruit daarna slapen
12:30 brood en fles
16:30 fles

Ik twijfel nu of ik mijn eigen schema aan moet passen aan het kdv.
Hoe zijn de schema's op jullie kdv?
groetjes, Diane

Hoi,

Tessa gaat ook 2 dagen (achter elkaar) naar het KDV. En haar schema daar is ook wel iets anders. Dit komt ook omdat ze al om 7:00 op het KDV is omdat mijn man om 7:30 moet werken. Normaal slaapt ze tot een uur of 7:30. Thuis krijgt ze om 10:00 fruit en slaapt ze van 10:30 tot 12:30. Op het KDV is ze eerder moe en slaapt ze om 9:00 tot 10:30 en krijgt ze dan om 10:30/11:00 fruit.
Tessa slaapt ook veel minder op het KDV. Flesvoeding en liga doen ze toch redelijk op de tijden dat wij dat thuis ook doen. Om 16:00 halen we haar ook weer op.
Heb je al een drie maanden evaluatie gehad? Wij hadden dit vorige week en konden wij (en zij ook) vertellen wat wij graag anders wilden zien en/of alles goed was. Gewoon aangeven wat je graag anders ziet! Zo'n gesprek vonden wij wel goed, ze nemen toch 2 dagen "opvoeding" over!

Lisenka mv Tessa (10-9-2006)

qua slapen heeft Lukas helaas geen vast schema, zowel thuis als op het KDV niet.

Qua eten hanteren ze de tijden die ik wil   maar door het KDv ben ik wel fruit in de middag gaan geven ipv de ochtend omdat ze 's ochtends vaak geen vers fruit hebben.

wel is het zo dat hij op het kdv minder goed zijn brood eten en daardoor zijn fles beter drinkt.

Op dit moment maak ik me er niet meer zo druk om dat het op het kdv wel eens anders gaat dan ik wil. Ze willen ook het beste voor die kleintjes en daar denk ik dan maar vaak aan.

Annemieke

hoi hoi,

Ik snap dat het lastig voor je is.
Ik werk zelf op een kdv en we proberen echt het schema van de ouders aan te passen, maar dat is niet altijd haalbaar. Dat komt ook omdat sommige kinderen korter slapen dan thuis en dan dus honger krijgen, of omdat ze een fles van een ander kindje zien en daardoor ook willen.
Je zou wel vragen natuurlijk of ze de fruithap wat later willen doen, dan komt automatisch de rest ook later. 9 uur is ook wel erg vroeg vind ik persoonlijk.Mijn eigen zoontje gaat ook 1 dag per week naar een ander kdv en ik moet zeggen dat ik er geen moeite mee heb dat het daar anders gaat. Maar dat is heel persoonlijk, het gaat om jouw gevoel en als jij daardoor echt in de knoei komt is dat vervelend.Mijn zoontje drinkt daar bijvoorbeeld veel slechter (en slomer)dan thuis, omdat hij daar heel veel afleiding heeft. Dat merk ik thuis ook wel, als er wat te beleven is dan kijkt hij overal heen en verslapt zijn aandacht. Ze hebben laatst ook een keer fruit vergeten te geven, maar hij had ook 3,5 uur geslapen en voor een keertje maak ik me daar niet druk om.Thuis krijgt hij pas tegen 11 uur fruit, omdat hij tussen de middag nog maar 1 fles krijgt en die dus dan pas tegen 13 uur hoeft. Maar op het kdv krijgt hij al om 9:30 fruit. Ze eten dan met z'n allen, dus dan doen ze iedereen tegelijk.

Mede omdat hijmar 1 dag in de week gaat vind ik het niet erg, maar ik denk dat als je er open en eerlijk over bent en het aan ze vraagt ze daar vast wel rekening mee zullen houden!Doen wij wel tenminste!

succes ermee!

groetjes leetje 1981

Hoi Leetje,

Ik kan me goed voorstellen dat het daar anders gaat dan thuis hoor. Geen probleem want ze hebben toch veel kindjes tegelijk en ik heb er thuis maar eentje. Maar, het is een verticale groep en ik vind het toch wat ver gaan om de baby's op hetzelfde ritme te doen als de dreumessen en de peuters. ze krijgen 9 uur fruit en dan om 9:30 uur gaan ze slapen. Ik breng mijn dochter vroeg, om 7:30 uur en dan heeft ze al een fles op dus ze wordt om 6:45 wakker. Van 6:45 tot 9:30 uur vind ik wel heel erg lang voor een baby van 7 maanden! Tegen die tijd is ze zo moe dat ze dus niet meer slaapt en meestal slaapt ze dan pas  tussen de middag een half uurtje.  De dag erna slaapt ze dus een gat in de dag  waardoor haar ritme elke keer volledig in de war is. Voor een keer prima, maar  het is elke keer zo. Ik ga deze week maar eens informeren of de babygroep dezelfde tijden hanteert....

Bedankt voor je reactie.
diane  

hoi hoi,

Ik ben het helemaal met je eens!Als ze haar nou gewoon eerder naar bedje doen, dan is het fruit automatisch later en daardoor de rest ook!

Ik zou er gewon wat van zeggen, bij ons gan baby's heel vaak al gelijk naar bedje bij binnenkomst.

succes en laat je even weten hoe ze reageerden, ben benieuwd!

liefs

Ik heb  op zich niet zoveel met het kdv wat betreft eten en drinken; alleen de fruithap geven ze wat vroeger omdat alle kindjes rond 9 uur de fruithap krijgen. Qua brood, flessen en groente houden ze zich behoorlijk aan mijn schema (natuulijk loopt het wel eens anders, maar dat gebeurt thuis ook wel eens!). Wel zijn ze pas een fles vergeten te geven, maar dat bleek uiteindelijk  heel goed uit te pakken. Isis kreeg na de groente nog een half flesje, wat ik af wilde gaan bouwen. Dit flesje zijn ze dus anderhalve week geleden vergeten te geven, en ik kwam er pas rond 19.00 uur achter toen ik haar kdv tas uitpakte. Toen maar de papfles wat eerder gegeven, en dat ging prima! Sindsdien zit Isis dus op 3 flessen per dag (incl. papfles). Ik was wel ff pissig hoor, maar uiteindelijk pakte het gelukkig goed uit.

Wel was ik vrijdag erg pissig over het volgende;
Isis was al een paar dagen ontzettend verkouden, met kleine opgezwollen soepoogjes en veel snotteren, hoesten en proesten. En wat denk je? Toen ik haar vrijdag op kwam halen zat ze buiten in een wandelwagen, zonder jasje of vestje aan, en met blote voeten! En zo warm was het niet, er stond een erg gemeen koud windje en ze zat uit de zon. Ik deed haar gelijk een vestje en sokken aan (ze had ijskoude voetjes)  en de juf begon zich te verontschuldigen. Ik heb me maar ingehouden, maar a.s. woensdag ga ik er zeker even op terugkomen!

Trouwens, zo'n evaluatiegesprek klinkt wel heel goed, daar ga ik ook eens naar vragen. Lijkt me een goed plan!

Groetjes,
Myrna mv Isis

Hoi,

Nou, ze waren het wel met me eens dat ze eerder naar bed moet. Ze eten om 9 uur fruit met alle kids, en om 15 uur yoghurt. Dan zitten ze dus allemaal aan tafel. We zijn nu overeen gekomen dat ze dan om 15 uur fruit krijgt en daardoor kan ze 's morgens gewoon op tijd haar bedje in. Nu nog even het flessenschema daarop aanpassen, maar ik denk dat dit wel een goede oplossing is die ik thuis ook  prima kan invoeren.
Bednkat voor het meedenken!
Diane  

Terug
Bovenaan