Schemaloos. En dat gaat prima.

Zijn er hier ook nog ouders die geen schema's aanhouden? Ik heb een vrolijke baby van 11 weken. Ik voed op verzoek (bv), leg haar overdag weg als ik slaapsignalen zie, (in eigen ledikant of kinderwagen of in draagzak) ik hou geen rekening met wakkertijden. Savonds is ze vaak moe rond half 7 -7 uur ( soms vroeger soms later) en leg haar dan ook weg en slaapt diep de nacht in totdat ze weer wakker wordt voor voeding of mama honger. Ik ben totaal schema loos. Mijn idee is altijd: ik leef en eet niet op schema waarom mijn baby wel? Ik heb ook een zoon van nu 4. Eveneens zo gedaan. Ik oordeel over niemand maar als ik alle schema's op dit forum zie dan kan ik me voorstellen dat er ouders zijn die onzeker worden als hun baby niet in een schema past. Tegen die ouders wil ik zeggen: volg je baby je doet het goed! Dat wilde ik even kwijt.

Doe je dit al gelijk als ze net geboren zijn of begin je daar later mee? Ik heb nog een halfjaar voor ik uitgerekend ben maar het klinkt eigenlijk best wel fijn

Als het werkt is dit denk ik het allerbeste. En juist in het begin zal dit altijd wel zo zijn, dan hebben baby's nog helemaal geen schema en ritme. 

voor ons werkte het helaas niet (geen duidelijke slaapsignalen en gedoe met voeding) anders was ik ook zonder schema doorgegaan.

Ik heb ook nooit een schema aangehouden. Borstvoeding op verzoek, slapen als ze daaraan toe was. Wij leven toch zelf ook niet precies op de klok? Inmiddels is mijn dochter 2,5 jaar en nog steeds geen echt schema. Als ze om eten vraagt krijgt ze eten, en 's avonds breng ik haar naar bed als ze moe is. Soms om half 7, soms om 9 uur. Iedere dag om 19 uur naar bed werkt niet, dan gaat ze toch niet slapen. 

Mijn dreumes is inmiddels 14 maanden en ik hou nogsteeds niet een heel strak schema aan. Soms doet ze haar dutje om 12, soms om 2. Werkt prima bij ons. 

Helemaal mee eens.

Alleen ons kindjes niet. Heb er 2 en die werken wel egt beetje met tijden. Al verschilt soms wel een uurtje maar probeer er wel beetje ritme in te houden want onze jongens slapen iedere nacht makkelijk 12 uur door. Het is denk ik maximaal 5 nachten geweest dat rommelig was in 3 jaar tijd. Dus voor ene kind werkt wel en voor de andere niet

Ik vind dit heel knap! Ben zelf wel van de schema's. Ja, ook met onze gezamenlijke koffie en eetmomenten. Bij onze zoon heb ik het wel geprobeerd om op verzoek te voeden, maar dat werkte totaal niet. Hij (en ik) werden er niet vrolijk van. Inmiddels is hij bijna 2 en hebben we nog steeds ons ritme. Daar kan max een uur verschil in zitten. Ik merk dat ik er een veel rustiger kind door heb. Als ik verschillende dagen achter elkaar van het schema afwijk, wordt hij vaak moe en chagrijnig. Dus hij kan er niet tegen! Ik denk dat het meer is van doen wat bij je past.

Terug
Bovenaan