Schemaloos. En dat gaat prima.

Heerlijk toch!!

De hele baby periode heb ik hier ook nier echt een schema aangehouden. Wel ongeveer elke 3 uur een voeding en niet veel eerder, maar verder? Slapen wanneer ze moe werden, en of de laatste fles om 18.00 of 21.00 was, was ook elke dag verschillend!

Vanaf dat ze over gingen naar 3 dutjes op de dag kom je vanzelf wel meer in een 'ritme', ongemerkt. Omdat je dan vanzelf ziet dat ze elke dag rond dezelfde tijden moe worden.

Ondertussen is m'n jongste dochter 2 jaar en slaapt nog 1x een uurtje of helemaal niet meer. We zien het wel elke dag. Soms slaapt ze van 11.00-12.00, soms van 13.00-14.00, soms helemaal niet. Allemaal prima.
Soms gaat ze om 19.00 naar bed, soms is ze echt niet moe voor 20.30/21.00. Allemaal prima ;) Ik laat haar niet gillen en krijsen omdat ze om 19.00 naar bed 'moet' omdat het zo hoort. Vind ik zo raar. Dan liever een uurtje later erin als ze dan wel in 1x slaapt.

Volg je gevoel! Heerlijk toch! Je zal vanzelf merken dat er wel een bepaald ritme komt als je kindje ouder wordt, daar ontkom je niet aan. Maar een strak ritme volgen, elke dag stipt hetzelfde, daar doe ik ook echt niet aan.

Ja klopt. Ik hou ook niks aan. 
Maar dat is voor de oppas dan weer lastiger. 1 dag in de week komt ze. En die is niet zo afgestemd op mijn kleine als ikzelf. 
Dus ik maak voor de oppas een soort van schema. Een minimaal dit.. en waarschijnlijk zo.. schema.
Trouwens, mijn eerste ontwikkelde vrijwel direct een eigen schema, dat kan ook nog. Die wilde bijv standaard om 18u de lampen uit en in bed liggen, lachend ging hij slapen en de wereld was te klein als je te laat thuis kwam ? terwijl er overdag geen touw aam vast te knopen was. 

Ja hier ook! Vanaf begin gevoed en laten slapen op verzoek! Nu is mijn dochter 13 maanden en ondertussen heeft zich vanzelf een 'schema' gevormd. Inmiddels let ik wel op dat haar slaapjes overdag niet te lang duren zodat ze s ochtends niet heel vroeg wakker wordt. Dus sochtends slapen op verzoek, maar na een uur maak ik haar wakker. Smiddags ook weer op verzoek en na max 2,5 uur maak ik haar wakker. Dat wakker maken is overigens niet altijd nodig. 

Ik was erg van de schemas de eerste maanden. Tot ik in de gaten had dat dat schema steeds maar veranderde. Toen heb ik het losgelaten en nu kijk ik naar wat mijn dochter aangeeft. En een beetje ritme natuurlijk, want dat is belangrijk.

Hier alle schema's losgelaten omdat ik inderdaad onzeker werd van een huilbaby die niet in die typische boekjesschemas paste. Heerlijk vond ik dat. En juist daardoor ontdekte ik heel snel het ritme van mijn dochter. Ging ik dat tegenwerken met mijn eigen plannen, dan werd het snel heel rommelig met juist slecht slapen. Maar als ik haar volgde, dan kwamen we toch wel op een ritme uit. Haar ritme. 
De eerste 4 mnd niet echt op de klok. Maar daarna ging ze op haar eigen verzoek 3 slaapjes op redelijk vaste tijden doen. Zo ook met 2 slaapjes. In de overgang naar 1 slaapje was het weer een paar maandjes afwachten wat de dag deed. Maar inmiddels ook weer een redelijk vaste tijd. Ze heeft een goede interne wekker. Dat is ook je kind volgen. 

Terug
Bovenaan