Hoi Adama
Het cb is er als steun in de rug, stel je voor dat je je eerste kindje hebt en geen idee verder hoe of wat... Dan is er het forum ook nog, haha...
Ik woon in Griekenland en hier heb je geen cb maar ga je geregeld naar een kinderarts. Bij m'n oudste (hij is nu vier, ik heb nog een van 2 en baby van 6mnd) kreeg ik van de kinderarts een schema vanaf 5mnd hoe je eten kunt opbouwen, dat je geen suiker en zout moet geven het eerste jaar (zit wel vaak in potjes maarja...) geen honing enz.
Hier is het niet hetzelfde als in Ned.(daar ben ik geboren en opgegroeid) bijvb. in Ned. eet je veel meer brood en krijgen kleintjes dat ook, hier komt het helemaal niet voor in het schema. Ik ben zelf gek op brood dus krijgen m'n kids dat ook. Maar ik geef het pas later als de ned. kindjes. Mijn baby is vorige week 6mnd geworden. Ongeveer 3weken geleden ben ik met pap begonnen met een lepel/bordje in de avond. Sinds een week fruit en sinds eergister groente/aardappel/olijfolie. Het gaat goed! De eerste keren met de lepel wou hij niet echt, was wennen nu heel enthousiast!
Ons schema:
7:00 210water&7scheppen opvolgmelk=ca.240ml
11:00 fruit in de blender gemixed (maak ik voor 2 dagen)
banaan/appel/peer/mandarijn meestal 2 soorten
& een paar slokjes water (gaat nog niet echt van harte)
15:00 warm eten: nu nog groente/aardappel/olijfolie, volgende week: rundvlees
zonder vet koken groente,wortel/zuchini/selderij en aardappel erbij beetje
olijfolie en een beetje citroen, in de blender mixen en in bakjes invriezen
tot ca. 7,5 maand dan rund afwisselen met kipfilet dan mag ook pasta/rijst
(dit was dus de richtlijn v d kinderarts)
17:30 pap in bordje met lepel (hier heb je veel keuze qua smaken maar in het
begin mag alleen vanillepap van rijstebloem, vanaf een maand of 7 mag je
ook de andere smaken geven: vruchtensmaak, koekjessmaak, granen etc. Gewoon aanmaken met gekookt water. Het is wel vrij duur...
20:00/20:30 laatste fles melk, weer 240ml
De tijden zijn ongeveer, het schommelt lekker, maar je moet ook flexibel wezen met 3 kleintjes... Als je kindje tevreden en mama ook is zal het wel goed zijn toch???
groetjes,Priscilla
oja, m'n baby is een flinkerd! Net 6mnd. 10kg en 74cm (3wk geleden) dusssssss ik til me een breuk!!!! hahaha