Schermtijd dreumes?

<p>Hoi! Ons meisje die vorige week 1 jaar is geworden is dol op TV kijken. Als het aan haar zou liggen zou ze de hele dag voor de tv zitten/staan. Ik heb er zelf een hekel aan hele dagen voor de tv zitten, los van het feit dat het slecht voor de oogjes is. Mijn vraag is, hoe doen jullie dat? Is elk kind zo obsessed met beeldschermen? Hoe doen jullie dit en wat zijn jullie ‘regels’?</p>
 
Ik ben heel streng met schermen denk ik. Mijn dochter is nu 2,5 en kijkt maximaal 3x per weer maximaal een half uur. Meer vind ik absoluut niet nodig. Baby van 8m kijkt nooit tv.  Ze kijken nooit laptop of iPad oid.  Eigenlijk nooit gedaan dus dan is t makkelijker vol te houden. Soms vraagt ze erom, maar dan is t simpel nee. Ze gaat maar lekker spelen. En eten doet ze dan vanzelf. 
 
Tsja.. het is ook maar net wat je ze aanbiedt en welk voorbeeld je geeft. Mijn oudste heeft voor haar eerste jaar nooit naar een schermpje gekeken. Inmiddels is ze 3 en mag ze smorgens een paar filmpjes kijken en smiddags als ik eten kook. Max een half uur. 
Zelf heb ik overdag de tv niet aan staan en ook op mijn telefoon probeer ik beperkt te kijken (dat lukt niet heel goed).
Tijdens het eten staat er hier ook absoluut geen tv aan. Ik heb nooit geprobeerd of ze dan beter eet en dat ga ik ook niet proberen. 


De jongste van 9 maanden gluurt af en toe met haar zus mee als ze een filmpje kijkt. Bij haar lukt het dus niet om haar voor haar eerste jaar niks aan te bieden. Maar meestal gaat ze gewoon lekker spelen als er een schermpje aan staat.
 
Als je wil minderen met tv kijken bij je dochter zal ik proberen het aanbod te beperken. Niet aanbieden alleen bijv op vaste momenten. Zo ontstaat er ook geen discussie.
Mijn dochter vraagt nooit om de tv omdat ze weet dat het los van de 2 vaste momenten geen optie is.
 
Inderdaad wat al gezegd wordt; beperk de tv kijken tot enkele momenten per dag. Tijdens het eten de tv aan is echt funest. Nu eet ze er juist goed door, later kan het zo zijn dat ze juist niet gaat eten door de tv. Ik zou dat zo snel mogelijk afleren. Eerste dagen zal ze misschien niks eten, op een gegeven moment krijgt ze trek en zullen ze gewoon gaan eten. 
Ik moet wel eerlijk zeggen dat bij ons door de corona ook de tijd achter een scherm meer is geworden dan ik eigenlijk wil. Opzich kan het echt geen kwaad dat ze in de wintermaanden wat meer tv kijken, maar zorg dat het niet de spuigaten uitloopt en ze de gehele dag achter een scherm hangt.
 
Af en toe laat ik een filmpje zien omdat ik het dan zelf leuk vind om te laten zien. Vaak heeft het dan ook wel waarde. Dat vindt ze reuze interessant (ruim een jaar). Mijn man zit wel eens met haar op de bank naar Bumba te kijken (samen dus). 
Het is gewoon niet echt een activiteit geworden. Ik kan haar tijdens het koken bijvoorbeeld een boekje laten lezen of ze gaat met speelgoed spelen, meestal in de box. Dan heeft ze wel veel mijn aandacht nodig maar ik heb daar zelf geen problemen mee. 
Tijdens het eten zou ik ook absoluut nooit toestaan! Wij 'mogen' zelf ook geen schermen aan tafel. Af en toe een momentje voor jezelf of elkaar zonder afleiding.
Het is maar net wat je belangrijk vindt. Eten zonder gezeur is natuurlijk ook echt wel wat waard.
Ons meisje is wel totaal geobsedeerd door onze telefoons, maar ja dat is logisch want ik zit er ook de hele dag naar te kijken. Meestal laat ik gewoon zien wat ik doe, hoort toch bij het leven, of ik zet de camera aan. 
Ik zet bijvoorbeeld wel regelmatig muziek aan, dan gaat ze dansen en heeft ze ook veel lol ?
 
Wij hebben ook een meisje die van beeldschermen houdt. Ze wijst graag naar de tv of afstandsbediening. 


In de ochtend kwartiertje juf roos liedjes en eind van de dag tijdens het koken een kwartiertje Bumba oid. 


Verder staat hier nooit een televisie aan want ik heb er echt een hekel aan. Het is totaal niet nodig en naar mijn idee meer gemak het eerste levensjaar van de ouder. Onze dochter at slecht wij hebben toen tips gehad van de diëtiste en toen noemde zij ook heel direct op nooit eten met als afleiding filmpjes oid. Je kan ze dan beter zelf bijvoorbeeld met eten beetje laten prieken en dan wat naar binnen werken. 
 
Ik laat mn kindje bijna nooit tv kijken. Enkel keertje tijdens het koken als hij echt niet zelf gaan spelen en alleen maar aan mn been hangt of continu ondeugend is?
 
Het is logisch dat ze wil kijken, is interessant. Maar aan jou om dat te beperken. Nu met het slechte weer zit m'n dochtertje ook wel eens iets teveel te kijken. Maar ik zeg ook vaak nee als ze erom vraagt en ga dan samen met haar iets anders doen. Over het algemeen kijkt ze max een half uur per dag. 
Wat hier heeft geholpen is om haar een weekje bij m'n ouders te laten logeren. Daar kan ze geen filmpjes kijken en als ze dan weer terug komt vraagt ze er ook niet meer echt om.
Bij het eten kijkt ze alleen een filmpje in uiterste nood. Als ze zo moe is dat ze anders niet wil eten, wil een filmpje nog wel eens werken. Maar die keren zijn op 1 hand te tellen. 
 
Terug
Bovenaan