Schermtijd per dag

<p>Hallo ouders, </p><p>Ik struggel al een behoorlijke tijd met de schermtijd die kinderen krijgen aangeboden per dag. </p><p>Nu zijn de scholen nog niet begonnen, maar...</p><p>De oudste van 8 heeft op zijn 5e van opa en oma een tablet gekregen voor zijn verjaardag. Sindsdien is het mis. Na heel veel weken strijd over de schermtijd hebben wij besloten om er een tijdslot op te zetten van maximaal 1 uur per dag en in het weekend maximaal 1,5. Dit ging iedere dag op tot aan de dag van vandaag.</p><p>Ikzelf vind af en toe gamen ook best leuk dus heb vorig jaar een nintendo switch gekocht, vooral voor mezelf. Maar ik wilde niet een eikel zijn, dus zo af en toe mochten de twee jongens er ook even op.</p><p>Sinds de corona periode merk ik hoe erg de strijd om schermtijd is toegenomen en ik irriteer mij er mateloos aan. Ik ben blijkbaar nog van de oude stempel en wil graag dat de kids zoveel mogelijk buiten spelen en contact maken met de echte wereld. </p><p>De jongste van 4, bijna 5, weet zichzelf altijd aardig te vermaken in zijn eentje. Een half uur met auto's spelen is geen probleem. Hij heeft geen tablet en wij zijn ook niet van plan deze te kopen op korte termijn. Dat opa en oma de oudste een tablet cadeau hebben gedaan waren wij ook niet blij mee. Zeker achteraf baal ik er flink van.</p><p>Anyway, de jongens hebben Pokemon ontdekt en zijn ongelogen, verslaafd! De hele dag wordt er door de woonkamer gerend en geschreeuwd over en door Pokemons. Daarnaast krijg ik bij opstaan en dan daarna verdeeld over de dag, de vraag of ze Pokemon mogen spelen op de Nintendo Switch. De oudste stuurt meestal stiekem de jongste mijn kant op en als het antwoord Nee is, krijg ik nog gezeur erover ook.</p><p>De jongste kan ik nog prima sturen wel. Als ik de tv uit druk en voorstel dat hij de treinset even pakt, geen probleem. De oudste daarintegen maakt de hele dag door drama van het zelf activiteiten moeten bedenken. En dan praat ik niet over 24/7 want wij doen ook een boel samen. Zodra hij alleen moet spelen pakt hij zijn tablet. Of hij zit achter de tv. Alles zonder scherm komt vrijwel niet in aanmerking en dat stoort mij. Ik word er momenteel zelfs een beetje boos van dat hier altijd gezeur over is.</p><p>Als ik alles bij elkaar reken, zit de oudste nu ruim 3 uur per dag achter schermen. Sochtends bij opstaan gaat de tv aan, 1 uur per dag tablet, tussendoor tv als hij geen vriendjes heeft kunnen vinden om hem te vermaken, als ik eens lief ben nog 1 uur op de Switch en na het avondeten meestal standaard de tv aan tot ze naar bed gaan. Mijn vriend heeft er weinig moeite mee, maar die is zelf ook zo verslaafd als wat aan schermtijd. Ik lijk wel de enige te zijn die nog weet wat het echte leven is?</p><p>Veel frustraties... sorry. Maar ik zie door de bomen gewoon het bos niet meer nu. Ik word er eerlijk gezegd ook een beetje ongelukkig van.</p>
 
Herkenbaar, hier een jongentje van 5 die het liefst iedere minuut van de dag Pokémon kijkt op de tv/tablet. Ook hebben we een oude spelcomputer waar hij graag op speelt. Soms is het prima dat hij achter het scherm zit, even een rustpuntje op de dag en soms ook best leerzaam. Soms is het ook wel gezellig om samen een computer spelletje te spelen, "Kom mama, zullen we samen de wereld redden?". 
Gelukkig vindt hij het ook erg leuk om gewone bordspelletjes te spelen, Monopoly, Rummikub,... Binnenkort komt er een Pokémon bordspel uit, Pokémon battle academy, dat hebben we gereserveerd, voor de vakantie. Ook kleurt hij regelmatig Pokémon kleurplaten of ontwerpt hij zijn eigen Pokémon kaarten. Op zich een mooie afwisseling van het scherm. Kaarten ruilen met vriendjes of sorteren kan hem ook bezig houden.
Maar morgen staat een langer bezoek aan een grotere speeltuin op de planning. Dan is het jammer voor de tv of tablet, maar die blijven gewoon thuis. 
Wij hebben geen tijden voor de schermtijd, dat levert veel gedoe op. Het draait dan alleen nog maar om hoelang hij nog mag. Maar het moet voor het gevoel wel een beetje in balans blijven. Af en toe 3 uur voor de tv, maar dan ook weer dagen niet.
 
Ik zou een creatief plan opzetten van ‘things to do’ en dan zeggen dat de wifi kapot is voor onbepaalde tijd geen tv en geen ipad. Niks, is snachts helemaal uitgevallen en dat kan weken duren want met de Corona mag er niemand komen voor het te maken...maar enthousiast erna zeggen dat dit niet erg is, was toch maar saai steeds niks leuks doen samen. Dan die lijst erbij halen. Hierop moeten wel ook dingen staan die de oudste een uitdaging vind, eventueel iets te winnen valt of als het heel mooi is wat hij maakt dat het ingelijst word op zijn slaapkamer. Enzenz. En zoals boven geschreven: knutselwerken wat binnen zijn interesses vallen ? ik zou er wel nu werk van maken anders volgt de 2de zijn voorbeeld snel ?. Uiteindelijk mag de tv wel weer eens aan enz, alleen word er dan een strenge regel gemaakt dat JULLIE beslissen wanneer en hoelang want anders gaat het misschien weer kapot ?daarbij geen gezeur meer als er nee word gezegd, dat kwetst je gevoelens en dan word je verdrietig.. beetje zo spelen, wellicht helpt dat. Succes ??
 
Tja ook al had opa rn oma dat gekocht  ik had teruggeven kinderen worden verslaafd et aan gemaakt al kink ik naar me zoontje van 6 maanden als ik eve  op me tell zit pakte hij hem ik zit nu alleen als hij slaapt er op verder niet tv ook nog niet vriendinnen van mij dien dat wel en ik zie echt verschil tussen mij kind en die van hun zelfde leeftijd. 
En zelf een game kopen tha de kids zien dat en jullie zijn voor eelden eigenschuld
Ik zal echt die dinge  effe afpakken en zeggen zullen we een win spel doen wie langs zonder tv etc kan en allemaal leuke activiteien bedenken of kleur dingen kopen en daar mee vetmaken
 
Speel je zelf ook weleens op de nintendo als je kids erbij zijn? Kinderen kopieren het gedrag van hun naasten en misschien zien ze dat jij geniet van de nintendo switch, dat het plezierig is. Wellicht kan je het alleen nog in de avonden gebruiken als de kids op bed liggen en hem verder uit het zicht leggen (of vertellen dat hij even kapot is en ze dus niet kunnen spelen?)
Qua tablet hebben we het zelfde probleem thuis, maar toen ik het pas tegen de juf vertelde vond ze het niet raar. Kinderen van 4/5 jaar hebben moeite om zichzelf te vermaken en zoeken altijd iemand om mee te spelen. Een tablet is dan een makkelijk tijdverdrijf als ze niemand hebben die met ze speelt. Probeer eens een dagplanning te maken en het 'zelf'' spelen een beetje te oefenen. 
 
Terug
Bovenaan