School keuze

<p>Nog wat ver weg maar wat is het verschil tussen een Rooms Katholieke basisschool en een Protestants Christelijke basisschool?</p><p>Wij zijn van plan bij beiden scholen te gaan kijken. Ik vind het belangrijk dat kind de basis van het geloof en de Bijbel mee krijgt, ook al zijn wij thuis niet praktiserend gelovig. Ik las dat beiden werken met een basis vanuit de Bijbel en aandacht hebben voor de vieringen zoals Pasen en Kerstmis. Uiteraard op de RK school aandacht voor vorming en communie. <br />Waar zit dan het verschil in vraag ik mij af? </p>
 
Ik werk zelf op een protestants christelijke school (ben zelf echter niet gelovig). Het zijn eigenlijk gewoon twee verschillende stromingen binnen het christendom. Je ziet dat protestantse scholen doorgaans wat strakker in het geloof zitten. Bij ons op school mogen we bijvoorbeeld geen kerstman knutselen met kerst, want dat hoort niet bij kerst (terwijl mijn school op de rand van Amsterdam zit, niet ergens op de Bible Belt). Niet elke protestantse school is streng en katholieke school los, dus ik zou gewoon eens kijken op de verschillende scholen. Ze zijn denk ik beiden als basis prima als je je kind wat meer mee wil geven van het chriselijk geloof, dus ik zou ook vooral kijken naar hun onderwijsaanbod en of het je aanspreekt, want dat moet bij je kind en jouw eigen overtuigingen passen.
 
Naar mijn ervaring zijn katholieke basisschool vrij weinig katholiek meer. In de zin dat ze heel weinig met het geloof doen. Er staat dan dat ze aandacht geven aan kerst en pasen etc, maar volgens mij doet elke school van Nederland aan kerstdiner en paasontbijt.
Op protestantse scholen zie je meer dat ze wekelijks of dagelijks zelfs bijbelles hebben en samen bidden. Vaak moet je bij aanmelding ook op gesprek over waarom je op die school wil en wat je zelf met geloof thuis doet enzo.

Katholieke scholen in limburg doen nog weleens samen met de klas de Eerste Communie, in het noorden gebeurt dit niet meer. En protestantse scholen doen dit uiteraard niet omdat het idd een andere stroming is en die doen dat niet.
 
Het ligt aan de school zelf. De naam zegt vrij weinig! Dus ik zou bij allebei gaan kijken en op basis van je gevoel een besluit maken. Overigens mag een kind niet geweigerd worden op basis van geloof!
 
[quote quote=10523440]Naar mijn ervaring zijn katholieke basisschool vrij weinig katholiek meer. In de zin dat ze heel weinig met het geloof doen. Er staat dan dat ze aandacht geven aan kerst en pasen etc, maar volgens mij doet elke school van Nederland aan kerstdiner en paasontbijt.Op protestantse scholen zie je meer dat ze wekelijks of dagelijks zelfs bijbelles hebben en samen bidden. Vaak moet je bij aanmelding ook op gesprek over waarom je op die school wil en wat je zelf met geloof thuis doet enzo. Katholieke scholen in limburg doen nog weleens samen met de klas de Eerste Communie, in het noorden gebeurt dit niet meer. En protestantse scholen doen dit uiteraard niet omdat het idd een andere stroming is en die doen dat niet.[/quote]
Ik denk dat je je misschien vergist met een gereformeerde school. Dat is echt heel andere koek dan een gemiddelde protestantse school.
 
Mijn kinderen zitten op een Christelijke/protestantse school. Elke dag wordt er gelezen uit de bijbel, liedjes gezongen (deels via YouTube) over Noach etc.. allemaal Christelijke kinderliedjes. Thema's zijn Christelijk en de (meeste) juffen en meesters ook. 80% van de kindjes in de klas is gelovig. Mijn dochter komt ook thuis met vragen en verhalen over de Heere Jezus dus tja, het is wel 'belangrijk ' dat je er wat verstand van hebt als moeder :)

Hoe het op een RK-school is weet ik niet, wel weet ik dat er een enorm verschil zit in het RK geloof en het Christelijke geloof. Mensen die Rooms Katholiek zijn geloven in de heilige maagd Maria en Christenen in God en zijn zoon Jezus. Bij het Christelijke geloof komt de heilige maagd Maria helemaal niet aan bod. Het is best wel een flink verschil in geloof en niet echt vergelijkbaar...

Het is maar net wat je je kind wilt meegeven, maar laat je ook even goed informeren door de scholen wat ze met hun grondslag doen, hoe ze dit toepassen etc. De ene Christelijke school is de ander niet, niet elke school zingt dagelijks Christelijke kinderliedjes, maar de meesten wel! Gesprekken over hoe gelovig wij thuis zijn/wel of geen tv hebben, hebben we niet gehad. Dat is vooral op een reformatorische school, daar zijn ze strenger (moeten meisjes bijvoorbeeld in rokjes naar school en leren ze nog echte psalmen) Wel hebben we moeten invullen op het inschrijfformulier naar welke kerk wij gaan, maar als je niet kerkelijk bent, ben je ook welkom!
 
Dankjewel voor de reacties. Ik had er nog niet bij stil gestaan wat van het geloof ik ze precies mee wil geven. Dit zet mij tot nadenken RK vs Protestants. En natuurlijk gaan we in gesprek en kijken op de scholen. :)
 
Terug
Bovenaan