Schoonmoeder probleem: maar dan anders...

Hoi allemaal,

Ik wil weer eens een ei kwijt, waar ik niet precies van weet wat ik er mee moet.

Ben vanmiddag bij mijn moeder op bezoek geweest, was best gezellig enzo, maar op mijn neutrale vraag: en hoe gaat het? Begon ze te huilen. Een week geleden zijn zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder bij mij thuis geweest om te helpen met het een en ander en ik moet bekennen dat ik toen nog half van de wereld was door vermoeidheid, pijn en mijn eigen emotionele strubbels (dat ik niet voor Christian kon zorgen etc). Blijkbaar is er toen het een en ander voorgevallen tussen mijn moeder en mijn schoonmoeder, waar ik niet echt bij ben geweest. Komt er in ieder geval op neer dat mijn moeder zich ernstig gekwetst voelde, aan de kant gezet door mijn schoonmoeder en de afgelopen week helemaal van slag is geweest met huilbuien en slecht slapen...

Nu moeten jullie weten dat ik 2 jaar geleden ernstige ruzie met mijn moeder heb gehad, ze vond alles aan mijn man verkeerd en ik vergooide mijn leven. Ik kreeg letterlijk de keuze: hij of wij (mijn ouders). Ik kon toen geen andere keus maken: hij! Dus toen heb ik gezegd: als julllie hem niet kunnen accepteren, dan wil ik geen contact meer. Ik wilde niet jaar in, jaar uit tussen twee vuren gevangen zitten, ik wist zeker dat ik daar aan onderdoor zou gaan. Dus met veel pijn in mijn hart het contact ook echt verbroken. Daar hadden mijn ouders natuurlijk niet op gerekend en kregen veel spijt. Uiteindelijk een hoop uitgepraat en nu is het weer goed. Maar het vertrouwen is wat mij betreft wel aangetast. Er is iets kapot gemaakt dat nooit meer goed komt. Ik blijf een bepaalde mate van reserve hebben als ik met mijn ouders omga.

In die moeilijke periode is mijn schoonmoeder heel belangrijk voor mij geweest, ik kan het echt heel goed met haar vinden en ze is letterlijk de schouder geweest waar tegen ik heb uitgehuild, keer op keer. Op sommige fronten praat ik liever met mijn schoonmoeder dan met mijn eigen moeder, omdat ik daar meer steun van ervaar.

Mijn moeder is wat moeizaam in de omgang, vooral sinds onze ruzie. Ze raakt heeeeel snel gekwetst, pot dat dan op, om een week later plotseling uit te barsten hoe vreselijk veel verdriet ze van die ene opmerking heeft gehad, hoe ze daar van heeft wakker gelegen. Vaak om dingen waarvan ik denk: dat je daar druk om maakt! Ik loop af en toe op eieren als ik met haar omga, want het gebeurt zo vaak dat ik (geheel onbedoeld, hoor!) weer eens iets gezegd of gedaan heb wat deze reactie opwekt. En dan voel ik me alsof ik haar geslagen heb, in plaats van een iets minder gelukkige opmerking heb gemaakt, zo gedraagt ze zich dan.

Nu heeft mijn schoonmoeder blijkbaar op de "knopjes" van mijn moeder gedrukt en is, dat weet ik heel zeker, zich van geen kwaad bewust. Ik vind het (wederom) allemaal weer een beetje overtrokken wat mijn moeder zegt, maar goed, ik wil haar in haar waarde laten dus ik zei: wat kan ik doen?
Hou die vrouw van mij weg! Ik kan haar niet uitstaan! was de reactie van mijn moeder.

Nu voel ik me (weer) gevangen tussen twee vuren. Als ik het mijn man vertel, dan weet mijn schoonmoeder het waarschijnlijk ook snel genoeg. En die zal dan contact met mijn moeder zoeken om het uit te praten. En dan heb ik mijn moeder weer "verraden", want zij wil niets uitpraten, ze wil gewoon zo min mogelijk met mijn schoonmoeder te maken hebben. Want het grootste probleem voor haar zit gewoon in het karakter van mijn schoonmoeder...

Pfffft. Wat moet ik hier weer mee??? Ik word zo moe van het continue rekening houden met de gevoelens van mijn moeder...

Sorry, lang verhaal geworden, maar toch bedankt voor het lezen...

Karin

Hallo

In dit soort situaties kom ik soms wat bot over, dus ik hoop niet dat ik net de verkeerde woorden kies...

Maar wat ik wilde zeggen: niets doen! Geen rekening mee houden! Het is van je moeder en tussen je moeder en je schoonmoeder. Eerlijk gezegd vind ik je moeder hier zich eerder als het kind gedragen dan als een moeder. Ze is hier echt zelf verantwoordelijk voor en mag het ook zelf oplossen, dat mag je best verwachten van een volwasen vrouw. Pfuh, dat jij je schoonmoeder bij haar weg moet houden... Waar is haar eigen verantwoordelijkheid gebeleven? En als jij behoefte hebt om er over te praten met je man, zou ik dat gewoon doen! Ook al lekt dat dan uit. Nou en? Dan krijgt je moeder toch de kans om het op te lossen?! Dat ze dat dan niet wil, ja dat is haar probleem.
Maak er toch jouw probleem niet van Karin!

Overigens hoor ik nu een niet helemaal volledig verhaal van alleen jouw kant, normaal gesproken reageer ik dan niet zo uitgesproken, maar ik kreeg er echt helemaal de kriebels van deze x. Jij hebt al genoedg aan je hoofd/lijf gehad, ik kan echt niet begrijpen dat je moeder jou hier mee lastig valt!

Hoe moeilijk het ook zal zijn.... laat je niet tussen twee vuren inzetten!! Het zijn tenslotte twee volwassen vrouwen, ze kunnen dit toch zelf wel oplossen?! Hoe moeilijk het ook voor je zal zijn, probeer je eigen gang te gaan en alleen rekening te houden met je eigen gevoel... anders wordt je gek!! het kost je tenslotte al allemaal zoveel energie.

Zet hem op!!

Hoe moeilijk het ook allemaal is, laat niet over je heen lopen, kom voor jezelf en je gezinnetje op

groetjes Wan

Hoi,
lastig zo'n situatie. Ik snap dat jij je er tussen voelt staan . Ik zou er denk ik met je moeder op terug komen en aangeven dat jij je er zo niet lekker bij voelt. Dat ze haar eigen problemen moet oplossen ipv ze bij jou neerleggen. In die zin ben ik het met Rosanne eens. Lukt het niet om hier met je moeder over te praten, dan zou ik het proberen naast me neer te leggen. Het is haar probleem. Als zij niet meer met jouw schoonmoeder wil omgaan, dan moet zij maar actie daarin ondernemen, dus bijv. eerst jou bellen om te vragen of het uitkomt dat ze komt en of je schoonmoeder en niet is en zo. Dat vindt ik bij haar zelf horen en niet dat jij dat nu moet gaan regelen.
Ik zat in een zelfde situatie als jij qua kiezen voor je vriend of je ouders, dus ik kan me het heel goed voorstellen. Ben wel gaan schipperen en dat heeft me aardig opgebroken.
Als je erover wilt mailen, dat kan. Gaat me te ver om hier er over te vertellen, maar wil best in een persoonlijk mail contact met je verder praten hierover.
veerle06 apenstaartje home.nl
Groetjes Veerle

Jeetje wat rot voor je zeg! Ik sluit me helemaal aan bij de opmerkingen van Rosanne. Probeer je hier niet in te mengen hoe moeilijk dat ook zal zijn. Wel ondoordacht van je moeder om dit nu zo "op te blazen", je hebt het de laatste tijd al moeilijk genoeg gehad. Heel veel succes!
groetjes,
Ruth

Ik sluit me ook aan bij Rosanne hoor, het is niet jouw probleem als je moeder een probleem heeft met je schoonmoeder, en al helemaal niet na de stunt die ze heeft uitgehaald door je te laten kiezen tussen haar en je man!!!! En ik vind ook dat je moeder zich meer als een moeder en een oma mag gedragen!

Laat je niet meeslepen hoor, volgens mij heb jij genoeg toestanden gehad de afgelopen maanden!!!

Succes

Groetjes Yvonne

Hier is weinig meer aan toe te voegen! Jij bent niet degene met een probleem, dat is jouw moeder. En hoe moeilijk het ook is, jij kunt dit niet voorr haar oplossen. Je schoonmoeder hoort bij jouw leven en ze zullen elkaar dus zo nu en dan tegenkomen.

Sabin

jee wat een moeilijke situatie, maar ik vindt wel dat rosanne (en de anderen) gelijk hebben hoor!
ik hoef daar verder niks aan toe te voegen!
wil je wel heel veel sterkte wensen wat het is en blijft een ...situatie

succes!!

liefs marijke

Terug
Bovenaan