Kindjes doen dat op hun eigen tijd, natuurlijk kun je het vroeg aanbieden, maar als ze er niet klaar voor zijn, en zelfs het kdv dit aangeeft, dan gaat t niet gebeuren, heb je idd meer aan een pauze en een tweede poging later.
Mijn neefje was ook redelijk 'laat' met 3,5, maar was wel in 1 keer goed zindelijk, en in de nacht zelfs sneller perfect zindelijk dan zijn zusje die 2 jaar ouder is. Dat het laat lukt betekend dus niet altijd dat het een probleemverhaal wordt.
Ik zou toch het gesprek aangaan met je schoonmoeder. Dat je begrijpt dat het vies is, en je ook graag had dat hij al zindelijk was. Geef aan dat je binnenkort een tweede poging gaat doen, maar dat, om die poging te laten slagen de aandacht er eventjes vanaf moet. Ik zou ook zeker de mening van het kdv doorspelen (die mensen hebben er toch voor geleerd hè). En ik zou los aangeven dat je heel blij bent met het feit dat ze oppast en dat ze leuk omgaat met je kids, maar dat je die lelijke opmerkingen niet wilt hebben, daar zou ik echt heel hard op zijn. Je moet met kinderen zo oppassen wat je ze vertelt over henzelf. Ze hebben nog niet die mentale weerbaarheid en alles wat jij ze vertelt nemen ze voor waar aan, dus ook negatieve visies over zichzelf.
Ik ben ook conflict vermijdend en van de goede lieve vrede, maar niet ten koste van mn kinderen.