<p>Hey allemaal!</p><p>Weet niet helemaal hoe ik dit moet omschrijven, maar ik merk dat ik naarmate het einde nadert steeds meer moeite krijg met mensen in onze nabije omgeving die van mij verwachten heel veel over mijn zwangerschap en de baby met hen te delen en te bespreken. Met name mijn schoonouders hebben die neiging.</p><p>Ik ben nu 33 weken zwanger en het einde komt dus dichterbij. Mijn schoonouders willen al de hele zwangerschap na elke echo een foto toegestuurd krijgen (wij krijgen meerdere echo's vanuit onze praktijk) van de baby, ze vinden dat ze daar recht op hebben 'want het is hun kleinkind'. Ook laten ze die foto vervolgens aan al hun vrienden, buren en weetikveelwie het allemaal wil zien zien. In het begin vond ik dit al een beetje ergerlijk, maar nu merk ik dus echt dat mijn lontje steeds korter wordt (misschien ook omdat het zwaarder wordt) en ik er bijna boos van word.Ik weet dus niet zo goed waarom dit is, maar als ik er beter over nadenk voelt het gewoon een beetje als inbreuk op mijn privacy. Ik wil zelf graag bepalen of ik een foto deel of niet, en niet omdat het toevallig kan en zo makkelijk is een foto te sturen via whatsapp dit ineens ook 'moeten' doen. </p><p>Ook verwachten mijn schoonouders alle ins en outs rondom de bevalling van ons te horen. Ze hebben al aangegeven 'echt wel te willen weten wanneer het begint' want anders 'zitten ze weken in spanning' (??). En ze hebben ook al aangegeven dat ze een vaste dag per week langs willen komen, eigenlijk al vanaf nu en dat door willen zetten als de kleine er is, om een band met hem op te bouwen. Het verstikt me een beetje, en ik weet niet of dat terecht is. Ik vind het lastig nu al echt na te denken over de band tussen mijn schoonouders en onze zoon, terwijl hij nog niet eens geboren is en wij zelf nog niet eens goed hebben kunnen nadenken over hoe wij met name die eerste weken in willen vullen. Daarnaast weet ik echt 100% zeker dat ik NIET wil dat er een appje gestuurd wordt als het begint. Hoe arelaxt is dat, lekker je schoonouders realtime op de hoogte houden van het op de wereld zetten van hun kleinkind, noooo wayyyyy. Ook wil ik geen bezoek in het ziekenhuis, maar pas thuis. Dit heb ik al aangegeven, maar dan begrijpen ze het zogenaamd verkeerd ('jaa ik snap dat je niet al je vrienden in het ziekenhuis wil hebben haha. Maar opa's en oma's wel.'). </p><p>Help! Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ik ben bang dat ik op een gegeven moment echt ontplof en dat is het ook allemaal niet waard. Het zijn lieve mensen maar gewoon heel erg overenthousiast over hun eerste kleinkind en dat verstikt me, vooral nu met al die hormonen en het toch wel spannende van het steeds dichterbij komen van het eind.</p><p>Bedankt!</p>