Schoonouders & iets van zwangerschap voor mezelf houden

Oh ja, over dat vasthouden zei mijn moeder ook “ja, maar de opa’s en oma’s wel toch?”. Ik heb toen met een vriendelijk lachje gezegd “uiteraard! De eerste dag... daarna moet die ook even wachten”. Als je vriendelijk en duidelijk blijft dan wordt het wel geaccepteerd hoor denk ik.
 
Het is jouw bevalling dus je moet gewoon doen wat goed voelt. Je hoeft echt niet alles te delen of te vertellen hoor.
 
Bij mijn eerste zoon verstikte mijn schoonmoeder mij ook ze wilde zelfs bij de bevalling zijn. Maar mijn zoon kwam te vroeg en was na 2uur al geboren. Dus ze was te laat?. Ze kwam ook elke dag langs in het ziekenhuis. Toen ik eenmaal thuis was nam ik de telefoon niet meer op en liet haar gewoon voor de deur staan.
 
Bij mijn 2e zoon was het precies hetzelfde zij zat toen met mijn oudste naast mijn bed. Toen mijn weeen afnamen omdat ik niet op mijn gemak was. Was de maat vol heb haar weggestuurd. Ze vond het niet leuk en snapt het vandaag de dan nog niet. 
 
Maar 3x is scheepsrecht ? bij de 3e liet ik pas de volgende dag weten dat ik was bevallen?.
 
probeer met je schoonouders te praten en geef je grenzen aan. Bij die van mij lukt dat niet?. Maar misschien bij die van jou wel. 
 
Succes met de laatste loodjes ??‍♀️
 
Wij hebben niemand gebeld of geappt dat we bezig van de familie. Schoonouders vonden het wel raar dat ik een vriendin zou bellen, dit ivm de hond die heeft zij opgehaald. Zij was ook de enige die wist dat wij bezig waren.
Onze eigen keuze, ze wouden eigenlijk wel graag weten wanneer we naar t zhs gingen maar toen hebben we gelijk gezegd dat doen we niet, is de verassing weg.
Ook qua delen van foto's zijn wij terughoudend, wij hebben enkele echo's gedeeld via whats app.
Nu is onze kleine man 4.5mnd en wij delen amper foto's via de app. Wij hebben afgesproken met de familie dat wij de enige zijn die bepalen welke foto wij delen of online zetten, vaak is hij dan zo op de foto gezet dat je zn gezichtje niet duidelijk ziet. Wij willen de privacy van ons kereltje bewaren. Vinden ze niet leuk maar respecteren onze keuze. Ze mogen zelf zoveel foto's maken wat ze willen en aan iedereen laten zien maar niet online delen. 
In t begin wouden mijn schoonouders ook heel vaak komem maar je merkt dat dat wel afneemt.
 
 
Wij zijn snachts bevallen van een spoedkeizersnede en heb smorgens pas iedereen gebeld. Bij ouders aangegeven dat we lieten weten die dan wanneer ze welkom waren, ivm couveuze kleine man. De broers en zussen zijn pas later gekomen.
Het is jou kraambed en met de kraamverzorgster kan je veel afpraken maken.
 
Ik vind het delen van de fotos wel aandoenlijk. Ze zijn denk ik trots en enthousiast. Maar wees vriendelijk duidelijk wat je wil. En het ziekenhuis: ik wilde ook niet dat iemand het wist hoor! 24 uur duurde het, please. Het was dat de hond uit moest dat mn ouders het na een aantal uur hoorden haha. Maar ook bezoek in het ziekenhuis hield ik af. Wel iedereen gebeld natuurlijk. Maar ik bleef ook maar 1 nacht. Hoe dan ook vind ik dat je zelf mag bepalen wanneer je bezoek wil ontvangen. Wat had ik spijt van dat drukke kraambezoek de eerste dagen. Maar geef ook vooral aan dat je graag wilt wachten met het maken van afspraken tot de kleine er is. Je hormonen maken je mogelijk wat geirriteerder en feller (had ik wel) dus schakel evt je man in. Geef aan dat je het wat veel vindt en je er graag op een later moment over nadenkt oid. Maar onthoud ook dat het ws allemaal te maken heeft met hun liefde voor jouw ongeboren kind. Daardoor vergeten grootouders misschien dat je niet perse op dingen zit te wachten :)
 
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Het zijn ook dingen waar ik over nadenk nu de bevalling dichterbij komt en waarin ik merk dat ik er soms anders over denk dan mijn (schoon)ouders. Ik heb er nog geen ervaring mee natuurlijk, maar ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je met je vriend op één lijn zit wat betreft jullie voorkeuren voor de bevalling (je weet natuurlijk nooit hoe het loopt). Anderen kunnen niet bepalen wat je wel en niet deelt, hoe graag ze dat ook willen. Ik houd ook bepaalde dingen voor me waarvan mijn (schoon)ouders het niet zouden begrijpen als ik het ze wel zou vertellen. 
Probeer je er ook niet teveel aan te ergeren en je er een beetje voor af te sluiten. En daarnaast kun je in je hoofd houden dat jij (en je vriend) het in de hand hebt wanneer je bezoek ontvangt en niemand anders!
 
Ik herken me heel erg in jouw verhaal. Ik had al geen goede band met mijn schoonouders maar tijdens mijn zwangerschap (nu 29 weken) is het er niet beter op geworden. Onze zwangerschapsaankondiging werd gedeeld via Facebook alsof het hun eigen update was en mijn schoonmoeder reageerde op elke felicitatie die mijn vriend had ontvangen (zelfs voor haar vreemden) dat ze er naar uitkijkt om oma te worden. We hebben explicitiet gezegd van tevoren dat we hier niet van gediend waren maar dat was ze destijds volgens haar uit enthousiasme vergeten. Foto's van echo's laat mijn vriend alleen in real life zien (dus hij stuurt het niet door). Ik heb zelf flinke bekkenklachten en kan weinig doen maar mijn schoonfamilie is absoluut niet geneigd om ergens mee te helpen. Ook hebben ze nog niets qua een kleinigheidje gegeven (ik verwacht geen grote cadeaus hoor maar een leuk pakje of iets voor het kamertje lijkt mij redelijk normaal) maar ze verwachten ondertussen wel de wereld van ons. 
Ze horen van ons pas minstens 1 dag later dat de baby is geboren. We willen eerst de tijd voor onszelf hebben. Mijn vriend en ik zitten gelukkig helemaal op één lijn wat betreft zijn familie dus dat scheelt bij ons een hoop maar ik merk dat ik er toch veel mee bezig ben. 
 
MariekeSep Dit herken ik inderdaad ook heel erg! Ik heb het gevoel dat mijn schoonouders het idee hebben dat we gezellig met zn vieren (of zessen misschien als we mijn ouders mee tellen) zwanger zijn en onze zoon verwachten, en dat opa en oma worden ongeveer gelijk staat aan zelf ouders worden. Maar dit benauwt mij. Het is ons eerste kindje en ik wil gewoon erg graag met mijn vriend samen eerst rustig de kans krijgen een beetje te wennen aan hem.
Wat jij zegt hebben wij ook wel, mijn vriend en ik zitten helemaal op één lijn wat dit betreft (gelukkig!). Maar ik ben er ook best veel mee bezig. Vind het gewoon erg vervelend dat mensen dit niet zelf een beetje kunnen aanvoelen, maar misschien verwacht ik hierin te veel. Als ik de verschillende ervaringen in de reacties lees namelijk lijkt het wel iets dat vaak voorkomt.
 
Terug
Bovenaan