schoonouders en sinterklaas aaaaaaaaaaahhhh

Nouja de titel zegt het eigenlijk al. Wij vieren bij ons thuis altijd al sinterklaas. Ook toen wij het huis uit gingen werd sinterklaas gewoon gevierd. Altijd gezellig met cadeautjes en surprises.
Nu onze kleine meid er is, is het natuurlijk weer extra speciaal om sinterklaas te vieren. Want het wordt dan toch weer anders.

Mijn schoonouders hebben niet echt iets met Sinterklaas en veel meer met Kerst. Vraag me niet waarom, want mijn man vindt Sinterklaas super. Maar goed wij hebben dus aangegeven dat er of met Sinterklaas of met Kerst cadeautjes worden gegeven. Anders wordt het veel te veel, ook omdat ze in februari jarig is.
Zij hebben dus zelf voor Sinterklaas gekozen, omdat dat toch meer een feest voor kinderen is. Prima dus zul je denken, maar daar begint het hele gedoe.
Ze hebben het niet over bestellen aan Sinterklaas nee hoor opa en oma kopen dat voor jou en dan krijg je dat met Sinterklaas. Zo weet de hele familie al dat ze een bolderkar krijgt. Het ergste vind ik nog dat er ook gewoon kinderen (die nog heilig geloven) bijzitten als ze dit vertellen. Heb dus al een paar keer proberen duidelijk te maken dat ze dit niet moeten doen.
Nou waren ze vanmiddag weg geweest en kwamen hier een kop koffie drinken. Hebben ze een puzzel bij zich die ze dan krijgt als ze de schoen zet. Ze wilden de puzzel al uit de zak halen, dus ik heb maar snel gezegd ik hoef hem niet te zien. Heb toen dus nog maar eens heel duidelijk gezegd dat ze moesten uitkijken. Onze meid snapt het nog niet helemaal maar andere wel. Ze krijgt de dingen van Sinterklaas en niet van opa en oma.
Schoonmoeder weer op haar tenen getrapt. Ja sorry hoor ik kan er niks aan doen. Ze zorgen ervoor dat dat kind nu al van haar geloof in de Sint is.
Ze gaat 1 dag in de week naar hun toe als ik moet werken. Ze willen nu iedere keer een cadeautje klaar leggen wat de Sint in haar schoen heeft gedaan. Heb tegen mijn man gezegd dat hij eens even duidelijk uit moet leggen hoe dat spelletje ook alweer werkt. Je kunt alleen iets in je schoen krijgen als je je schoen ook zet. Als je je schoen niet zet kun je er ook niks in krijgen.
Ik word er af en toe helemaal gek van. Als dat gezeik van hun neemt mijn Sinterklaasvreugde weg. Heb er gewoon geen zin meer in omdat zij het steeds weer verkl*ten. En als het hun dan ook nog eens ging om het leuke dan was het nog tot daar aan toe. Maar ze willen kunnen zeggen dat ze het van hun heeft gekregen, want daar draait het om.

Sorry maar ik moest het even van me af schrijven. Ik zit hier gewoon te janken omdat het me gewoon pijn doet en omdat ik er zoooo boos van kan worden.

Groetjes anne

Tja, dat is niet echt leuk meegaan in het Sinterklaas verhaal. Of je schoonouders geven een cadeautje zomaar, of uit naam van Sinterklaas.
Zwarte Piet kan natuurlijk ook een cadeautje langs gebracht hebben terwijl zij er niet was. Dat gebeurt bij ons thuis ook vaak, vooral op 5 dec. Maar een cadeautje in je schoen, daar moet je wel je schoen voor zetten 's avonds.
Een voordeel dit jaar zal je dochter er nog niet heel veel van begrijpen, als jij zegt dat het van Sinterklaas is dan is dat zo.
Maar volgend jaar en zeker rond een jaar of 4 of 5 dan is dat niet zo handig.

ik vind dat je helemaal gelijk hebt...als je schoonouders er zelf voor hebben gekozen om mee te doen in het vieren van sint nicolaas ,moeten ze zich er ook aan houden..ppfff anders weten die kleintjes niet eens waar ze aan toe zijn.Wij vieren ook sint nicolaas ,maar de cadeautjes komen ook van sint nicolaas en niet van papa en mama of van opa en oma...en wie het niet bevalt gaat maar thuis onder de kerstboom zitten.groetjes,karin

Hey!

Ik snap je frustratie gedeeltelijk hoor! Mijn echtgenoot is van oorsprong gereformeerd, mijn verdere schoonfamilie allemaal nog volop zal ik maar zeggen. ( En ik heb de liefste schoonmama die er bestaat hoor, ze bestaan echt!!)
Maar dat heeft en had dus wel het gevolg dat ik mijn hubbie en schoonouders het sinterklaas principe uit moest leggen, hahahah! ( Hoe leuk om te doen bij volwassenen, hihihi) Wij zijn vorig jaar al begonnen met Sint vieren met de oudste dus ik moest soms wel even vertellen waar ze op moesten letten. Bijvoorbeeld niet vragen dit jaar of we nog cadeautjes moeten kopen voor sinterklaas... Ze pikken alles lief en goed op en willen het spelletje helemaal meespelen zoals het hoort. Vind het zo gezellig om dit jaar weer met de hele familie dit feestje te vieren en met mijn schoonouders die het eigenlijk ook wel heel erg leuk vinden, hahaha!
Maar ik kan me je tranen voorstellen hoor, er word een enorme domper gezet op een periode die zo leuk is als je papa en mama word! Stug volhouden hoor, aan het sinterklaas principe, en anders moeten ze zo eerlijk zijn om er helemaal niet aan mee te doen!

Liefs, marieke

Moest denken aan onze sinterklaas avonden vroeger, wij woonden op een schip en dan vroeg mijn vader aan de buren of hij op het raam wilde bonken en zei mijn vader; hoor! Sinterklaas en de zwarte pieten zijn voor jullie een stukje omgevaren en nu komen ze langs!
Wat vonden wij dat spannend vroeger, hihi
Het raampje boven de keuken ging dan open en daardoor werden zo naar beneden door het trappegat naar de woonkamer (lag namelijk iets lager als de theehut) een zak met pepernoten gegooit.
Dan vervolgens mocht iedereen een kadootje pakken voor een ander en die dan aan de ander geven, hahah altijd iets leuks, iets nuttigs en iets voor internaat, hihi de herrinneringen zijn wel heel leuk!

@anne,
Begrijp dat je er heel goed van baalt je wil zulke herrinneringen toch ook aan je kinderen mee geven en niet dat ze alleen opa en oma herrinneren die altijd rond die dagen zo opschepperig doen,
Veel succes met sinterklaas en de aanhouder wint! Dus als je (ondanks goede irritatie en balen) het elke keer tegen je schoonouders zeg hoe je het hebben wil voor jouw kinderen, komt het hopelijk goed,
Succes ermee,

Liefs Marina

Hai Anne,

Wat vervelend, maar o zo herkenbaar dat je schoonouders hele andere ideeen hebben bij Sinterklaas!!! Ik kan me jouw frustraties héél goed voorstellen...

BIj ons is het verschil ook enorm. Mijn ouders en schoonouders spelen allemaal braaf het grote Sinterklaasspel mee (vinden ze zelf ook erg leuk), maar houden er hele andere ideeen op na over de hoeveelheid cadeaus. Mijn schoonouders vinden namelijk hoe meer hoe beter. En het liefst dingen die niet op het lijstje staan maar flink afgesprijsd zijn, zodat Norah veel grote cadeaus krijgt en er ook veel budget over blijft om nog meer grote dingen van te kopen. Want het hele budget moet wel op natuurlijk, stel je voor dat ze maar 20 cadeaus krijgt en er 5 euro overblijft, dan moet daar toch nog een 21ste cadeau van gekocht worden...

Ik vind het heel moeilijk om niet ondankbaar over te komen, maar wilde ze toch laten weten dat we het zo niet willen. Gelukkig zijn mijn man en ik het helemaal met elkaar eens. We hebben dat nu opgelost door een maximum geldbedrag af te spreken en te zeggen dat we als grote cadeaus alleen dingen van ons lijstje willen. In kleine cadeautjes zijn ze wel ´vrij´. Mijn schoonouders hebben nu aangegeven dat ze de rest van het bedrag op een spaarrekening willen zetten (prima). Met het lijsjte hadden ze wel meer moeite, want dan weten wij de cadeaus al. Maar het gaat er toch om dat onze dochter verrast is? Ze hebben nog wel een aantal andere grote cadeaus voorgesteld die wij niet wilden maar die, inderdaad, in de aanbieding waren, maar wij hebben steeds nee gezegd.

Het kost me al met al heel veel energie, maar uiteindelijk hebben we toch een goed compromis. Ik hoop dat dat bij jou ook lukt!

Liefs,
Jamie

Hoi hoi,

Jullie (jij en je man) moeten eens om de tafel gaan zitten met je schoonouders.
Leg het nog een keer uit hoe sinterklaasfeest gevierd wordt. En zeg ook dat als ze het verpesten, ze volgend jaar geen sint mee mogen vieren!
Zo hebben wij het ook aangepakt met mijn schoonouders (heel ander "probleem" wat wel te maken had met sint)

Zo heeft mijn schoonmoeder ook problemen met kadootjes. Jaja wij geven wel verlanglijstjes, maar zelfs dat is moeilijk. Ze snapt het niet. En (zoals zij zegt) is Myrthe het enige meisje, zij heeft nooit meisjes gehad, dus al dat spul snapt ze niet!
Wat een domme opmerking!
Mijn schoonzus ergert zich al 3 jaar aan dit gezeik, dus die heeft plaatjes uitgeknipt en geplakt en dat als verlanglijstje gegeven hahahaha.
Heel veel succes

Irene

jeetje, wat irritant zeg!
Als ze zo nodig willen zeggen dat zij het gekocht hebben dan geven ze het toch met kerst of voor de verjaardag of zomaar, toch niet in de schoen, dat slaat echt nergens op!!
Maar ja, ze kunnen zo wel het geloof aantasten van de andere kinderen dus toch wel het bespreken waard lijkt me!

Succes Gr MJ

Terug
Bovenaan