schoonouders voor het zeggen

hai allemaal

Toen wij over kinderen krijgen aan het praten waren werd het
voor ons eigenlijk al snel duidelijk dat we onze kindjes niet naar
een gastouder en/of kdv wilden brengen.
Wij zijn toen gaan vragen aan onze ouders of zij het leuk zouden
vinden om op onze kindje (s)  te passen wij konden toen nog zeggen
dat we er alleen over na aan het denken waren maar dat is nu een ander
verhaal.
Tuurlijk houden wij in ons achter hoofd wat als ze niet meer op kunnen passen
wegens ziekte of iets maar dat is nu niet aan de orde dus onze keuze van nu
is of bij de oma's en opa of we wachten tot de andere kindjes ouder zijn en
dat ons 2de kindje dan wel  wel lekker bij de oma's  zou kunnen  zijn.

Moeilijk is het wel dat je voor deze keuze staat want je wilt van jouw probleem
zeker niet hun probleem maken en hun zeker geen gevoel geven van als wij nee
zeggen krijgen we geen 4 de kleinkind daarom dus ook mijn vraag van goh
hoe zou je dit nu een goede manier duidelijk kunnen maken dat het geen ramp is
( voor ons wel natuurlijk maar dat terzijde) als we later kunnen beginnen aan ons 2de
kindje.

veel liefs tarii

Hoi Tarii

Als jullie ervoor kiezen om je kinderen niet naar een gastouder of KDV te brengen, maar alleen naar (schoon)ouders, dan moet je ook respecteren als zij " nu even niet (of: nu niet, maar ook later niet)"   zouden zeggen (maar dat doen jullie ook, begrijp ik uit je verhaal, hoe moeilijk je dat misschien ook vind).
Ik kan me haast niet voorstellen dat je dit kan brengen zonder je (schoon)ouders een schuldgevoel aan te praten....
Of je moet zelf thuis blijven. Of misschien op andere dagen gaan werken zodat ze het oppassen kunnen verspreiden? Hoeveel dagen passen je (schoon)ouders op?
En misschien toch eens nadenken over kinderdagverblijf? Al is het maar voor een dagje ofzo.
Als ze het zelf helemaal geweldig vinden, het oppassen, dan zou je gewoon eens luchtig erover kunnen beginnen. Maar als je merkt dat ze het nu al zwaar hebben... ik zou dan naar andere mogelijkheden gaan kijken hoor.

Succes ermee.

Grt, Mickje

Ik zou er in eerst instantie gewoon een keer luchtig over beginnen. Gewoon om eens te peilen wat ze er van vinden. Maar niet gelijk serieus vragen of hun er mee akkoord gaan.

Mag ik vragen waarom jullie je kindje niet naar de opvang kunnen/willen brengen. tegenwordig krijg je zo ontzetten veel terug van de belasting dat het echt niet veel geld hoeft te kosten.

Maar het allerbelangrijkste is dat jullie er voor kiezen en dat je een tweede kindje niet afhankelijk moet laten worden van je schoonouders. Daar krijg je later echt spijt van.

Hallo Tarii hoe is het nu met jullie?
Hoe reageerde je schoonouders en hoe hebben jullie het aangepakt?

Liefs Nathalie

Hoi Tari,

Hoe gaat het ermee?
Hebben jullie het al aan je schoonouders voorgelegd?

Ik vroeg me af waarom je je kinderen niet naar een kinderdagverblijf wilt brengen?
Misschien door de onkostern indd. Maar je kan een hoop terug vragen. Misschien wel gewoon omdat een kinderdagverblijf jullie niet aanspreekt wat ik me ook wel voor stellen kan. Dat is een heel persoonlijke keuze natuurlijk.  Zelf werk ik als gastouder, ik heb ook op kinderdagverblijven gewerkt. Ik moet zeggen dat ik van beiden wel voordelen in zie.
Op een kinderdagverblijf pikken de kleintjes veel sneller dingen op van al grotere kinderen en worden ze al sneller vrijer en socialer. Ik moet ook zeggen dat het  op kinderdagverblijven echt heel leuk gaat.
Nu werk ik als gastouder en dan heb je wel veel meer aandacht per kindje (omdat je er gewoon niet zoveel tegelijk hebt.), ik vind het werken als gastouder wel  fijner dan het werk op een kinderdagverblijf omdat je de kids wel veel beter leert kennen.
Misschien is een gastouder bij jullie thuis wel een optie? Dan zijn de kids toch in hun eigen omgeving,  mochten je schoonouders nee zeggen.

Misschien gewoon heel eerlijk aan je schoonouders voorleggen van: we willen nog een tweede maar we willen jullie niet belasten, wat vinden jullie ervan.  En anders nog een poosje wachten totdat zij het miss niet meer zo druk hebben met oppassen (als de anderen naar school gaan)
Maar ik persoonlijk zou mijn keuze nooit van de ouders laten afhangen. Het is jullie leven, en straks krijg je er spijt van dat het niet jullie eigen keuze was om niet voor een tweede te gaan!

Heel veel succes,

Groetjes Nancy

Terug
Bovenaan