Schoonouders

<p>Hallo allemaal, </p><p>Ik weet even niet meer te reageren. Toen ik net zwanger was en na de eerste echo ontdekte dat wij een tweeling kregen hebben mijn ouders in overleg met ons een heel mooi tweelingwiegje gekocht voor ons.</p><p>Dit had mijn vriend tegen zijn ouders gezegd. Staan een paar dagen later mijn schoonouders met een tweelingkinderwagen op de stoep. Een ding wat ergens uit een oude schuur komt, vaal van kleur en in het blauw (ik wilde dus alles mooi in zwart/grijs tinten) dit hebben ze totaal niet overlegd. Ik was trouwens al met een mooie bezig waar ook de maxicosies op konden.</p><p>Dus ik zit met een kinderwagen waar ik qua kleur en handigheid niet blij mee ben. Dit heb ik laten gaan want zoals mijn vader zei ze worden in juli geboren en dan ga je toch niet veel lopen want je zit al dicht bij de winter straks voor je echt naar buiten wil en kan. </p><p>Nu zijn de kinderen (gelukkig jongens, moet er helemaal niet aan denken om meiden in een blauwe wagen te doen) 10 weken te vroeg geboren op 19 mei ze liggen nu nog in het ziekenhuis. </p><p>Komen we van het weekend weer thuis vanuit het ziekenhuis staat er een tweelingbuggy voor de deur. Mijn. Schoonouders hadden er 1 in een kringloop gevonden. Weer vaak van kleur maar het ergste 1 rugleuning doormidden en er miste een veiligheidpal. Gelukkig was mijn vriend het er mee eens dat dit niet kon dus hebben we hem terug gebracht.</p><p>Nu wil ik ook niet ondankbaar zijn maar ik wil dus echt geen buggy o andere dingen uit de kringloop weg hebben voor mijn jongens! Zit nu dus al met een vieze (stof plakt gewoon) vale kinderwagen waar ik totaal niet blij mee ben. Maar hoe kan ik duidelijk maken zonder ondankbaar over te komen dat ik absoluut geen meer spul uit een kringloop wil krijgen van hun.</p><p>En nee het is niet zo dat ze er geen geld voor hebben en daarom alles maar uit de kringloop halen. </p>

Hoi! Iets andere situatie hier, maar wel zelfde idee met zonder overleg dingen aanschaffen begin vd zwangerschap. Wij hebben uiteindelijk aangegeven dat we het heel leuk en lief vinden dat zij betrokken willen zijn en dingen willen aanschaffen, maar dat omdat wij zelf een bepaalde stijl / smaak in ons hoofd hebben dit wel altijd in overleg met ons moet zijn. Klinkt misschien hard, maar zo is het gewoon wel ook. En dit is ook makkelijk uit te leggen - er zijn zooooo veeellll verschillende babydingen in verschillende stijlen! Wij willen bijvoorbeeld dat onze zoon niet teveel plastic speelgoed krijgt (jeugd dingetje van mij) en geen opzichtig blauwe pakjes (beetje neutraal). 
Je hoeft het niet direct onaardig te brengen, maar je hoeft ook niet met dingen te gaan rondlopen die je helemaal niks vindt hoor! En als je niets zegt hebben ze het misschien niet door en blijven ze het doen..
Gefeliciteerd met jullie tweeling!

Ik zou eerlijk zijn en zeggen dat je het erg waardeert maar dat je graag spullen hebt die aan de nieuwste eisen voldoen oid? Ik ken meer mensen die graag alles nieuw willen en ik vind dat je dit best mag zeggen, ieder zn ding toch. Wellicht voorstellen om samen iets uit te zoeken met een bijdrage van hun kant? Maar voordat dit aan de gang blijft kan je maar beter eerlijk zijn..

Misschien hen positief benaderen, bijv ‘wat fijn dat jullie op deze duurzame manier ons cadeau’s willen geven’.
Aangeven dat je het heel moeilijk vindt om dit aan te stippen, niet ondankbaar wil overkomen etc etc. Maar graag 1. Zelf nog wat spullen wil kopen/ uitzoeken i.p.v. alleen door anderen uitgekozen. 2. Misschien samen met je schoonouders eens een winkel in gaan (evt. leg je zelf geld bij). 
Wij kregen destijds iets aangeboden terwijl ik dat net zo prima gratis van een vriendin kon overnemen, wat ik beter voor het milieu vind.
Hebben toen iets anders voorgesteld wat we nog wél nodig hadden, en ook aan de prijs was. Was nog goedkoper ook ;) Konden ze helemaal vrede mee hebben! 
Win win situatie! 
Ze willen denk ik niet achterblijven bij jouw ouders. Zorg dat jullie allebei erkend worden in jullie wensen. 
En nee, een kinderwagen moet niet plakken ;) maar tweedehands kan meerdere intenties hebben dan ‘het niet kunnen betalen’. Hoop dat je straks met een mooie wagen jouw mooie kindjes aan de wereld kan laten zien!! Liefs

Eerlijk zijn en zeggen dat je het hartstikke fijn en lief vindt dat je schoonouders dingen willen geven. Maar ook zeggen dat het vaak smaak gebonden is en dat je het leuker vindt om samen met hen iets uit te zoeken.
Waarom kan je pas met je kinderen in de winter naar buiten?

Gewoon vriendelijk zeggen: dat dit niet is wat jullie voor ogen hebben en heb je man verder laten oplossen! Lekker genieten van de kraamtijd en de volgende keer als er spullen binnenkomen direct aangeven of dit voor jullie handig is. 

Misschien is het een idee om gewoon lekker zelf de wagen aan te schaffen die je graag wilt.
En dan aan te geven van joh, we wilde ook nog heel graag deze nieuwe wagen hebben, zijn toch onze eerste kindjes, en dan gebruiken we die van jullie lekker als reserve. 
(voor modderige wandelingen ofzoiets)

Dat is een gulle middenweg misschien, zodat de waarheid onder iets verzachtende omstandigheden binnen komt. 

Succes. 

Helemaal eens met bovenstaande reacties! Je hoeft toch niet zo'n kinderwagen te accepteren? Gewoon zeggen dat je bij nader inzien toch iets anders zoekt qua kleur en handigheid (waar de maxi cosi's op kunnen). Ik zou hier helemaal kriechel van worden, vooral als het gewoon echt vaal is en plakt. Als schoonouders kun je toch vragen.. 'Goh.. we kwamen deze tegen, lijkt het jullie wat?' Natuurlijk netjes blijven, wel duidelijk, en aangeven graag dingen in overleg te willen aanschaffen. Want anders blijft dit idd gewoon doorgaan! (hoe lief ook bedoeld)

Terug
Bovenaan