schoonvader overleden

Gecondoleerd en heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Een situatie als deze roept altijd veel (oude) herinneringen en emoties op.. Maar vergeet niet dat sommige  herinneringen een kostbaar bezit zijn.. Een moment om er weer eens bij stil te staan..

Sterkte meid!!

Esmé mv kay

bedankt voor jullie lieve reacties. Vanavond is het ons wel erg op ons dak gevallen.IK KAN ME NIET VOORSTELLEN DAT EEN MOEDER HAAR KIND WEGSTUURD!!''   Ik moet eerlijk zeggen dar Eric verschillende keren is langsgeweest om het bij te leggen. Zijn vader was heel erg koppig, het moest op zijn manier, of het hoefde niet meer. is niet erg gemakkelijk. Ook toen Thijs geboren is, hebben we geen reactie gehad, is echt niet leuk hoor, als er geen opa of oma is om je kleine te bewonderen!! Dat doet op het moment ook het meeste pijn, mijn kids hebben geen opa en oma. de oudste 2 begrijpen dat heel goed, en ik weet op het moment niet hoe ik dat kan uitleggen, als andere kinderen dat wel hebben, Het doet echt pijn van binnen. Ook als ik vriendinnen aan de lijn heb, en er is eens iets, dat ze zich beklagen, dan denk ik altijd had ik dat maar, mijn ouders kennen mijn 3 engeltjes niet, en hun hebben altijd de kans gehad, en wilden niet. Onze oudste is nu 7 jaar, en vol met vragen... Ik weet niet hoe ik dat allemaal moet uitleggen. Nu verzin ik iedere keer 'n smoes, ze hebben geen tijd, ofzo. Ik moet er wel iedere dag 4 x langs, en dat doet pijn. Weet het even niet meer. groetjes Wendy  

Waarom ben je niet gewoon eerlijk? Dat is vaak het makkelijkst (ook al is het een erg lastige situatie). Ze zullen anders namelijk áltijd met (dezelfde, soms lastige) vragen komen..

Je kunt ze bv proberen uit te leggen dat "de ouders van papa" nooit  een echte papa en mama voor hun papa zijn geweest, en nu dus éigenlijk ook geen echte  opa en oma zijn..

Als er dan weer vragen komen waarom ze geen papa en mama van papa waren geweest kun je gewoon eerlijk zeggen dat ze vroeger vaak ruzie hadden, en het eigenlijk nog steeds zo is.

Leg goed uit dat het komt door de situatie van vroeger, toen papa zelf nog klein was en hun nog niet geboren waren en het dus helemaal niet aan hun ligt.

Wie weet heb je heel lieve "oudere" kennissen of buren oid  die leuk met je kinderen om gaan. Vraag hun eens of ze het leuk zouden vinden om de titel  "oma en opa" te krijgen. Het is een hele eer als je dat gevraagd wordt, vooral als deze mensen bv zelf geen kleinkinderen hebben.

Opa en oma's zijn pas grootouders als ze hun "rol" ook daadwerkelijk vervullen, en niet omdat ze nu eenmaal van nature deze naam krijgen.
Een papa is voor mij namelijk ook pas een papa als hij zich betrokken voelt bij de opvoeding en het welzijn van het kind, en niet omdat hij toevallig de "natuurlijke" verwekker is en zijn gezicht nooit laat zien.

Wees eerlijk en probeer hun vragen zo duidelijk mogelijk te beantwoorden. Ze begrijpen meer dan denkt...

Heel veel succes!!

Esmé mv kay

Dat over die 'nieuwe opa en oma' wilde ik juist ook noemen. Er zijn zat oudere mensen die dat heel leuk zouden vinden. Ik geloof zelfs dat er een organisatie voor is. Maar het makkelijkst is het natuurlijk als het iemand is die al in je eigen omgeving is.
Ik durf te wedden dat mensen zich zeer vereerd voelen. En inderdaad: Je bent pas opa of oma als je je ernaar gedraagt! Anders niet hoor.
Liefs Nelleke

Meid, gecondoleerd.
Ondanks dat je ze niet zag, is het zo toch wel heel definitief...
Sterkte!

Liefs Annet

Terug
Bovenaan