Schoonzus claimt naam

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik heb een gek probleem. Mijn schoonzus van bijna 41 (zonder partner, dus geen uitzicht op kinderen) "claimt" een jongens- en een meisjesnaam. Voor de jongensnaam is het niet zo erg, maar laat de meisjesnaam nu net onze eerste keuze zijn. Zij heeft kennelijk nog steeds het idee dat ze kinderen gaat krijgen (die ik haar overigens erg gun) en ze wil deze namen een soort van reserveren. Ook zegt ze dat als ze zelf nooit kinderen zal krijgen ze het heel pijnlijk zou vinden, als wij een kind met "haar" naam hebben. Wat vinden jullie hiervan? Mijn man vindt dat we op zoek moeten naar een andere meisjesnaam - en die vinden we dan  ook wel - maar ik vind het eigenlijk heel  ver gaan. Straks zal zij nooit kinderen hebben en dan hebben wij wel onze eerste keus laten lopen............Ik heb er aan de andere kant ook geen ruzie voor over.

Groetjes,
Hester

Pfffffff moeilijk hoor! Eerlijk gezegd vind ik het een beetje egoistisch van je schoonzus dat ze dit roept.
Ik zou haar eerlijk vertellen dat die naam jullie eerste keus is maar dat als ze het echt wil jullie haar wens zullen respecteren maar het toch nog eenmaal wilden overleggen met haar. Als je dit een beetje vriendelijk brengt denk ik dat ze wel inziet dat ze geen alleenrecht heeft. Gewoon zeggen dat jullie per toeval altijd al dus ook voor dat zij het zei deze naam in je hoofd hadden en nu met een dilemma zitten omdat jullie haar niet willen kweten.

succes
gr.Ing

Jeetje, is inderdaad een moeilijk probleem.
Ik denk dat ik toch naar een andere naam zou gaan zoeken. Die specifieke naam zou dan toch een nare bijsmaak krijgen voor mij als ik die aan mijn kindje zou geven.
En misschien moet je ook niet te makkelijk denken over de gevoelens van je schoonzus. Kijk, ik ken haar natuurlijk niet, maar zo te horen had ze eigenlijk graag kinderen gewild en is het er niet van gekomen ook omdat ze geen partner heeft. Je moet je niet vergissen, maar dit ongewild kinderloos zijn, kan net zo pijnlijk zijn voor de persoon als dat je kinderloos blijft door onvruchtbaarheid. Dat wens je echt niemand toe. Ik kan me voorstellen dat als zij altijd een soort droombeeld heeft gehad inclusief de namen, dat dat heel moelijk voor haar zou zijn als jullie kindje die naam zou krijgen.
Tuurlijk is het jullie volste recht om voor die naam te kiezen, maar ik denk wel dat je haar daarmee kwetst, ookal bedoel je het goed.
Ivy

Hier zou ik dus echt geen boodschap aan hebben. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt! Ik snap dat je het vervelend vindt maar welk "recht" heeft zij op namen?

Ingeborg

Hoi,
ik heb, net als Ivy, het gevoel dat er meer achter zit. Omdat de naam nu al een bijsmaak heeft zou ik hem ook niet meer kiezen. Blijft anders een beetje raar.  Tenminste dat gevoel zou ik er bij hebben.
Zelf werk ik in de hulpverlening en vond het moeilijk om een leuke naam te vinden waar geen herinnering (en dan met name ten negatieve) aan was. Het is toch gelukt.
Dus het kan wel.
Groetjes Veerle

Hallo!

Het is duidelijk wel erg belangrijk voor je schoonzus, dus daar moet je zeker niet zomaar overheen stappen.......
Toch denk ik dan ook, wat als ze nog een partner treft die nog wil gaan voor kinderen......dan moet hij de naam ook nog wel even zien zitten, toch?
Ik heb al jaren een aantal namen die ik erg leuk vind, maar laten dat nou net namen zijn die mijn man dus absoluut niet zou kiezen! Je moet er wel samen uitkomen, dus zijn we gewoon verder gaan zoeken.
Zou je geen gesprek met je schoonzus kunnen aangaan?
Veel succes met dit dilemma......
Groetjes,

NathalieMS
(17w+5)

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn man en ik hebben vanmorgen besloten dat we een andere meisjesnaam zullen kiezen. Ik heb er een vervelende bijsmaak bij, maar ik heb er geen ruzie en stress voor over (en mijn man ook niet........). Het is sneu genoeg dat mijn schoonzus waarschijnlijk nooit kinderen zal krijgen.

Enne.........het is mogelijk slechts een "luxeprobleem", want als we een jongetje krijgen (en die kans is groot ) dan doet het hele probleem zich niet voor.

Hester

Hallo,

Ik vind dat ze niet het recht heeft om die namen te ''reserveren".
Helemaal omdat ze niet zwanger is. Was zij ook zwanger had ik het wel iets anders gevonden.
Jullie moeten gewoon de naam nemen die je het mooist vind.

Vind het wel raar dat ze dit zeg ook omdat ze waarschijnlijk toch niet op korte duur zwanger word.
Stel dat ze helemaal geen kinderen krijgt dan hadden jullie de naam ook kunnen nemen.

En al waren jullie beide wel zwanger dan is het ook maar net wie het eerst bevalt die heeft gewoon de eerste keus zeg maar.
Zou jullie kindje gewoon de naam geven die jullie echt mooi vinden.

Zou het wel gewoon eerlijk tegen je schoonzus zeggen van te voren.

Groetjes

Terug
Bovenaan