Schuldgevoel flesvoeding

Mijn 4e kindje is nu bijna 4 maanden en haar heb ik bewust geen borstvoeding gegeven. Heb het hier nog altijd erg moeilijk mee. Overal hoor en lees je dat borstvoeding het beste is (het goud) en als je dan leest waar jou kindje met flesvoeding verhoogde kans op heeft, nou dan voel ik me zo'n slechte moeder.
De keuze voor flesvoeding was omdat bij de 3e werkelijk alles kapot was en hij misselijk werd van mijn bloed wat hij elke keer binnenkreeg. Ook deed het mij zoveel pijn dat ik tegen elke voeding opzag. En toch had ik het zo graag willen geven maar heb om die redenen gekozen voor flesvoeding. Wie begrijpt me?
 
Hallo lieve mama, 
Wat goed dat je hierover een topic opent! Het enige dat ik je wil mee geven is dat een schuldgevoel echt helemaal nergens voor nodig is. Hoewel borstvoeding overal wordt aangeprezen als "de beste voeding", ligt dit volgens mij iets genuanceerder.
Allereerst: kinderen die grootgebracht worden met flesvoeding hebben niet per definitie een grotere kans op de dingen die vaak geschreven worden (als overgewicht of een lager IQ) dan kinderen die borstvoeding gekregen hebben - dit wordt vaak en graag geschreven, maar is ook al achterhaald en bevestigd dat dit meer te maken heeft met andere factoren dan de borstvoeding en dit verband dus niet kan worden aangetoond. Het heeft vooral te maken met de groep mensen die vaker kiest voor borstvoeding (hoger opgeleiden) en dat de kans op overgewicht (bijvoorbeeld) sowieso al lager is binnen die groep.
Daarnaast: ik vind puur kijken naar de voeding zelf, terwijl je geen rekening houdt met 'externe' factoren (zoals stress voor de baby/moeder, depressie, etc) sowieso niet een goede benadering. Het verschil tussen de kwaliteit van borstvoeding en kunstvoeding is niet heel groot, maar wellicht dat als je alleen kijkt naar de voedingsstoffen, dit misschien uitvalt in het voordeel van de borstvoeding. Echter: gezondheid van degene die borstvoeding geeft moet niet worden vergeten. Als het jou veel stress geeft - en dusdanig veel dat elke voeding een berg wordt waar je tegenop gaat zien - is dit ook absoluut niet "het beste voor je kindje". 
Ik ben geen professional, ik ben alleen ook een moeder - en toevallig een moeder bij wie de borstvoeding bij mijn eerste en enige kind zoveel stress opleverde dat ik na 3 weken gestopt ben. Ik herken je schuldgevoel een beetje, in de zin van dat ik me ook afvroeg of ik wel moest stoppen terwijl iedereen aandrong "nog even door te zetten". Het is dat moment geweest dat ik me ben gaan verdiepen in alle gezondheidsvoordelen die worden toegeschreven aan borstvoeding, en alle "risico's" die worden toegekend aan kunstvoeding. En ik heb toen geconcludeerd voor mezelf dat het allemaal iets genuanceerder ligt dan graag wordt gezegd door een kleine groep. Volgens mij heeft wat "de beste voeding" is het meest te maken met wat werkt voor jou en je kindje: waar je je als moeder goed bij voelt (= zonder al teveel stress), wat werkt voor je kindje (mijn zoontje kon bijvoorbeeld niet aanhappen, plus mijn toeschietreflex was zo heftig dat hij zich constant verslikte en buikpijn kreeg) en eigenlijk wat ervoor nodig is dat je ontspannen voedingen kunt geven (zonder alleen maar te denken aan hoeveel pijn het doet of onzekerheid te voelen of je baby wel genoeg binnen krijgt, bijvoorbeeld).
Ik ben dus ook "maar" een moeder, maar wel een moeder die helemaal achter mijn eigen keuze voor kunstvoeding staat en ook 100% gelooft dat dit, in mijn en mijn zoons geval, de beste keuze was. De stress die elke voeding opleverde - bij mij en bij mijn zoon - was echt niet gezond en ik kwam absoluut niet tot rust / kreeg geen kans echt goed met hem te "bonden". 
 
Ik herken en begrijp je gevoel heel goed. Bij mij is door een samenloop van omstandigheden mijn productie niet voldoende op gang gekomen en wilde mijn zoontje ook maar moeizaam aan de borst. Toen ik na een maand halfbakken kolven ook nog tegen een postpartum depressie aanzat en besloot dat het waarschijnlijk beter was om te stoppen, voelde ik me heel schuldig en gefaald als mama.
Ik ben toen wat research gaan doen, en dan bedoel ik met wetenschappelijke bronnen en niet op random sites, om voorbereid te zijn op de risico's. Wat blijkt is wat BillieJoe ook aangeeft, veel onderzoek dat nog wordt aangehaald is inmiddels achterhaald of onvoldoende bewezen, want bij de uitvoering en conclusies is onvoldoende rekening gehouden met andere (omgevings)factoren. Het is bij zulk onderzoek ook lastig om andere factoren uit te sluiten, omdat je hiervoor de groep kindjes met borstvoeding en kunstvoeding onwillekeurig in moet delen, en dat gaat niet omdat de moeder zelf bepaalt of ze bv of kv geeft. Er zijn ook artsen die hierop wijzen maar het is nou eenmaal een gevoelig onderwerp en 'unpopular opinion'.
Er zullen ongetwijfeld voordelen zitten aan borstvoeding maar het ligt inderdaad genuanceerder. Wat het beste is voor je kindje is altijd een afweging waarin meerdere zaken meespelen.
Mijn zoontje is inmiddels 5 maanden en doet het supergoed en mama is ook zowel geestelijk als lichamelijk weer helemaal opgeknapt. Ik sta daarom achter mijn keuze en heb het schuldgevoel en gevoel van falen gelukkig naast me neer kunnen leggen. Hopelijk lukt jou dit ook!
 
Ik herken het ook door depressies mocht ik geen borstvoeding geven omdat ik meteen aan de medicijnen moest na  de bevalling.
Ik voelde mij er ook heel rot over.
En mijn dochter deed het goed op de flesvoeding.
Ze is nu 5 jaar en nog maar 1 keer ziek geweest in haar hele leven.
Zelfs bijna nooit verkouden geweest.
Dus wil niks zeggen dat ze met borstvoeding minder ziek zijn.
 
Herkenbaar! Bij onze eerste ook begonnen met borstvoeding. Productie kwam wel goed op gang, maar het aanleggen ging moeizaam en onze dochter was erg ongeduldig. Geprobeerd met tepelhoedjes en van alles, en de kraamverzorgster was nogal gefocust op dat het ging lukken. Na 3 dagen kregen we ivm drukte bij de organisatie een andere kraamverzorgster, zij zag hoe het ging en stelde gelijk voor om op flesvoeding over te gaan. Wat een opluchting! Ik werd er een veel relaxtere moeder van, en heb er geen spijt van dat ik gestopt ben. 
Maar sommige opmerkingen kunnen wel binnen komen. Iemand zei eens, ik ben doorgegaan met borstvoeding al deed ik mezelf tekort. Ik ben daarin een echte doorzetter. Dan denk ik, geef ik zo snel op dan? En de andere keer denk ik, helemaal prima joh, maar ik voel me hier beter bij :) We verwachten nu ons tweede kindje, en ik weet wel dat ik gelijk flesvoeding ga geven! 
 
Als het zo akelig is, is het voor iedereen beter geen borstvoeding te geven. Kunstvoeding is in Nederland van hoge kwaliteit, dus op dat gebied komt je kindje niks tekort.
Borstvoeding heeft voordelen, maar zo te lezen weegt het hier gewoon niet op tegen de nadelen. Dus objectief gezien geen aanleiding tot schuldgevoel.
 
Niet schuldig voelen! 
Ik ben diëtist en kijk voor mijn werk altijd naar voedingsstoffen irt gezondheid. Vanuit het medische zou ik, mits en maar, borstvoeding verkiezen boven kunstvoeding. Maar ook ik snap heel goed dat er heel veel andere factoren zijn die bijdragen aan gezondheid van een baby, zoals het welzijn van de moeder en de ervaringen die ze meeneemt. Alleen naar het medische stuk kijken is te kortzichtig, dat is maar een klein onderdeel van gezondheid. 
Je hebt zorgvuldig een afweging gemaakt en jouw keuze is gevallen op kunstvoeding. Dat is helemaal prima en verder ben je niemand verantwoording schuldig. Alleen  blij zijn dat je in een land woont waar prachtige kunstvoeding kan worden gegeven die meer dan goed is. En niet teveel lezen over de voordelen van borstvoeding. Je hebt je keuze gemaakt en kom daarmee in het reine. 
 
Oh wat klote zeg dat gevoel! Ik herken het niet, twee zonen en beiden heel bewust geen borstvoeding. Ik wil het gewoon niet. Voel me er ook geen moment schuldig over gelukkig. Ze krijgen alles binnen wat nodig is, ik weet precies hoeveel ze drinken etc. Ben zelf groot geworden op de fles en dat gaat bij die van mij ook prima. Papa kan lekker meedoen en de nachten zijn niet per definitie van mij omdat er een kind wil drinken. Ik stoor mij vooral aan die hele hype van borstvoeding "moeten" geven, overal folders etc. Alsof ik daarmee geen goede moeder zou zijn. Helaas, ik ben er niet gevoelig voor. Oh en die risicos wat wel eens beschreven worden, ik ontkracht ze maar even; geen overgewicht en vwo/hbo opgeleid ;) 
Je bent wat je ook kiest te doen een goede mama!!
 
Terug
Bovenaan