screeningsecho

A

Anoniem

Guest
Gisteren werd mij gevraagd of we de screeningsecho uit willen laten voeren.
Nou roepen de meesten onder ons waarschijnlijk, ja leuk!

Toch ben ik er nog niet uit. Voor mij is een echo altijd een middel geweest om te zien of er nog een hartje klopt.

Ik laat geen onderzoeken doen als combinatietest, vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Waarom dan wel een screeningsecho?

Een echo krijg ik toch nog wel, maar dan wordt even kort naar de groei gekeken, maar verder eigenlijk niet. Dat is ook meer omdat de gynaecoloog het ook zo leuk vindt.
Maar een screeningsecho betekent dat we ook een uitslag krijgen, en net als bij de andere testen vraag ik me nu af. Wat wil ik met zo'n uitslag? Het levert bij een negatieve uitslag stress op, en dat terwijl de uitslag niet altijd juist is.

Kortom ik weet het nog niet.

Waarom laten jullie wel de screeningsecho uitvoeren?

Miep

Hoi Miep,

Ik heb het een tijdje geleden al een keer gemeld, maar doe het nu nog eens.
Wij zijn erfelijk belast. We konden een kindje krijgen met een spina bifida (waterhoofd en open ruggetje) Al een paar jaar voordat we serieus aan kinderen begonnen zijn hebben wij erfelijk onderzoek laten doen. Het resultaat deed ons flink schrikken. Wij hadden een keer zoveel kans op zo'n kindje als een "gezond" stel. We hebben er een flinke tijd (ruim 2 jaar) over gedacht. Want we hadden ook te horen gekregen dat het om een gesloten variant (van open ruggetje) gaat. En die kunnen ze met een vruchtwaterpunctie of vlokkentest niet aantonen. Dat moest dus met een uitgebreide screeningsecho.

Dus bij beide zwangerschappen is er rond de 20E week een screeningsecho gedaan. Wij hebben dat als erg stressvol ervaren. Je weet dat het mogelijk is dat je een keuze moet maken als de uitslag niet goed is. Onze kinderen hadden vanaf 20 weken al een naam. Dan weet je dus ook onze keuze. Ik kan je alleen maar aanraden dat je die 20 weken-echo alleen moet doen als je er achter staat. Wil je niet voor de keuze gesteld worden zou ik het gewoon laten, en evt voor een pretecho kiezen. Een screeningsecho is dus niet alleen maar even leuk naar je kindje kijken. Ik lees hier vaak genoeg dat veel vrouwen dat denken. Die screeningsecho is een serieuze zaak!  Ik ga er dus nu vanuit dat jij verder geen erfelijke belastingen hebt.

Fijne zwangerschap verder!
En succes met het maken van je keuze.

Hallo,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.  Allereerst wil ik je laten weten dat wij een positieve uitslag van de screeningsecho hebben gehad. Dus praat het voor mij  misschien wat makkelijk dan voor degene die niet zo'n positieve uitslag kreeg.

De reden waarom wij voor de screeningsecho hebben gekozen is omdat wij graag wilden weten of ons kindje, voor zover ze konden zien, gezond was en of er geen afwijkingen waren. Mocht dit wel zo zijn dan wilden we het liever vooraf weten. Ons gevoel was dat we er dan beter mee om zouden kunnen  gaan omdat je dan nog een tijdje te gaan hebt voordat het kindje wordt geboren en zodat we er aan zouden kunnen "wennen". Klinkt een beetje raar, maar zo dachten wij er over. Wat de uitkomst van de echo ook zou zijn; het kindje was/is enorm welkom! Gelukkig was de uitslag goed en hoefden we ons voor alsnog geen (extra) zorgen te maken. Het was trouwens ook wel mooi om ons kindje weer te zien. Het geslacht was ook goed zichtbaar. We wilden zoiezo al een pretecho laten maken, dus de screeningsecho was puur om eventuele afwijkingen op te sporen.

Er zullen vast dames zijn die juist niet voor een screeningsecho kiezen. Ik denk ook dat het ieders persoonlijke keuze is. Je weet natuurlijk vooraf niet hoe het uitpakt.

Heb je trouwens toen je zwanger was van  Jacco geen screeningsecho laten doen? (Misschien heb je dat in je vraag wel gezegd, maar kan het even niet nalezen.)

Ik wens je in ieder geval veel succes en sterkte met je zwangerschap. Hopelijk verloopt het allemaal voorspoedig.

Groetjes,

Nelly
40w6d

Ik denk dat als je het doet, dat je heel zeker moet zijn van wat je gaat doen met het resultaat als het onverhoopt niet goed is.

1. Je kunt besluiten het weg te laten halen.
2. Je kunt besluiten het te houden, maar wilt het gewoon weten zodat je genoeg tijd hebben om je erop voor te bereiden.

Als je het niet wilt weten, dan moet je het denk ik gewoon niet doen. Wij hebben besloten dat als het echt niet goed is, dat we het dan weg willen laten halen. Dat zal een hele zware beslissing zijn als  we er onverhoopt echt voor staan, maar daar is in ieder geval goed over nagedacht. Over 2 tot 4 weken mogen wij op voor de echo.

Wat je ook besluit, neem die beslissing vanuit jullie zelf en sta erachter. Het is jullie kindje!

Suuz (16w2d)

Hoi Miep,

Wij worstelen ook met die vraag. Ik denk dat wij wel een  echo laten maken, om twee redenen:
- Mijn man is geboren met een afwijking en verklevingen aan de urineleiders. Indertijd is dat erg laat aangetoond,   en hij is als kind 6 keer (!!) onder het mes geweest om het te herstellen. Omdat dat uiteindelijk niet lukte,  heeft hij op 4-jarige leeftijd een urinestoma gekregen. Als ons kindje dat ook heeft,  is de kans groot dat we dat op de echo kunnen zien, en dan kan het kindje direct na de geboorte onder observatie genomen worden, en zo nodig  snel geopereerd worden.  Omdat de mogelijkheden tegenwoordig veel beter zijn dan in de jaren '70, is de kans groot dat ons kindje dan geen stoma hoeft.
- De andere reden is: als het allemaal goed is, willen we een DVD laten maken (dat kan bij ons ook bij een screeningsecho), zodat de moeder en oma van mijn man, die in Duitsland wonen, ook de echo kunnen zien. Die nemen we dan met kerst mee. Misschien een beetje een gekke reden, en zeker niet de hoofdreden, maar het weegt wel mee.

We weten al wel wat we doen als er iets anders  mis blijkt te zijn: gewoon afwachten. Wat er ook mis is, het kindje is welkom, en ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen om een abortus te laten plegen na 20 weken zwangerschap.

De grootste reden waarom ik nog twijfel of ik het wel wil, is dat ik bang ben dat ze iets vinden wat er verdacht uitziet, en dat ik dan de rest van de zwangerschap in spanning zit, terwijl het ook gewoon goed kan zijn.... Ik ben toch al zo'n piekeraar, en voor ieder onderzoek heb ik weer slapeloze nachten... dat kan toch ook niet goed zijn voor het kindje!

Nou ja, we zijn er dus nog niet uit. Ik denk dat ik het van mijn man laat afhangen... Moeilijk, moeilijk...

Jij in ieder geval heel veel stertke met het maken van die beslissing!
~Hilde

Hoi Miep,

ik ben het helemaal met je eens over dat een screeningsecho niet bepaald een pretecho is. want je kunt inderdaad ook een negatieve uitslag van iets krijgen en dat levert extra stress op.

ik heb de mijne gisteren laten doen, en gelukkig was alles goed ( behalve mijn placenta die nog steeds previa is maar wel iets was opgeschoven).

maar toch zijn er wel redenen om zo'n echo te overwegen: bij bepaalde aandoeningen kunnen ze overwegen het kindje met een keizersnede te laten komen om de schade te beperken, tenslotte kan tijdens de geboorte iets nog meet beschadigen.ergens op dit forum las ik iets over een kindje waarbij ze een soort vlies om de ogen heen ontdekte wat releatief makkelijk te opereren was als het maar niet beschadigde bij de geboorte, dat is zo'n voorbeeld.

nu, ja, ik vond het erg soannend en was ook behoorlijk zenuwachtig maar zou zelf me graag willen voorbereiden op een eventuele handicap, maar dat is voor een ieder anders.

Ik ben blij dat de mijne gezond is, en bovendien weten we nu dat ik een zoontje krijg!

succes met je keuze!

Kat,

ja je hebt het hier al eerder geschreven. En ik kan me voorstellen dat als je echt erfelijk belast bent dat je dan juist meer geneigd bent het te willen weten. Anders zou je je misschien ook de rest van de zwnagerschap zorgen hebben gemaakt. Je weet dan wara je over praat.

Nelly,

nee bij Jacco is geen screeningsecho gemaakt. de echo's die ik had warenbedoeld om te kijken of het hartje nog klopte en mijn gynaecoloog vond het zo leuk om te doen. Er is niet uitvoerig gekeken of alles wel werkte.

Ik kan begrijpen dat je bepaalde dingen vooraf wil weten, maar mijn gynaecoloog vertelde dat ook twijfels vertelt worden, en dan kan je wel eens onterecht het idee hebben dat er iets is. Maar ik kan begrijpen dat dat een reden kan zijn om die echo juist wel te doen.

Suuz,

de reden dat ik dit onderwerp aan zwengelde is juist omdat veel vrouwen niet nadenken over waarom ze die echo willen doen. Men ziet het echt als iets leuks, als een pretecho. Zo denken ook vel mesnen niet na over de kansbereking, ze kiezen daarvoor simpelweg omdat ze die mogelijkheid wordt geboden.

Als jij voor jezelf besluit om als het echt niet goed is de zwangerschap af te breken, dan heb je er in ieder geval over nagedacht en ik weet zeker dat het dan nog niet makkelijk zal zijn.

Hilde,

iedere reden om die echo te maken is legitiem. Als je maar beseft dat het geen pretecho betreft. De reden dat jij twijfelt is voor ook de reden om waarschijnlijk die screeningsecho niet te doen. Het is
hoogstwaarschijnlijk mijn laatste zwangerschap. Laat mij maar lekker struisvogel
zijn en van die laatste keer genieten.

mus. mama,

fijn dat je echo goed was.
Ik hoop dat iedereen die wel de echo laat
,maken, ervan geniet. Ik vind echt dat iedereen die keuze zelf moet maken, maar
ik vind ook dat iedereen zich wel bewust moet zijn van wat zo'n echo
inhoudt.

Dames in ieder geval allemala bedankt voor jullie reacties

Miep

Hoi miep,

je weet inmiddels mijn verhaal wel en dat het ontdekt is bij de screeningsecho. Ik dnek dat je voor jezelf uit moet maken; Wil ik nu al weten of er iets mis is met mijn kind? Of is het goed als ik dat hoor/zie als mijn kind geboren wordt.
Ik ben zelf op zich niet tegen de screeningsecho, zou hem zo weer laten doen omdat je je beter kunt voorbereiden op dingen. ( mijn dochtertje zou binnen korte tijd overlijden en daardoor is mijn man in de kraamtijd thuis gebleven, hoefden we niet stel op sprong naar het ziekenhuis om alsnog uit te laten zoeken wat ze mankeerde enz.) Alleen zou ik hem persoonlijk het liefste pas na 24 weken doen omdat je dan niet meer de keuze krijgt om je zwangerschap af te breken of niet. Want die keuze brengt de meeste stress met zich mee.....

Terug
Bovenaan