Seksleven na zwangerschap - help

<p>Ik hoop dat mensen hier misschien herkennen wat ik schrijf, maar ik moet het ergens even kwijt. Sinds de geboorte van mijn zoon 13 maanden geleden (eigenlijk al wel tijdens de zwangerschap) is het seksleven van mij en mijn vriend zo enorm veranderd. "Veranderd" is hier eigenlijk een understatement, het is vrijwel non-existent. </p><p>We hadden nooit elke dag seks ofzo, maar toch wel 1 à 2 keer per week zeker. Nou! Nu dus echt niet meer! Tijdens de zwangerschap voelde ik me totaal onaantrekkelijk, vooral toen de buik groter werd - dus toen is het eigenlijk begonnen. Ik had altijd het idee dat het na de bevalling - tijdje later uiteraard, maar toch: geen jáár later! - wel weer goed zou komen. Blijkbaar dus niet! Ik heb er ook totaal geen zin meer in en ik begin er nu inmiddels wel echt mee te zitten. </p><p>Dit eerste jaar met kind vond ik echt enorm heftig; mijn 'postpartum lichaam' vond ik verschrikkelijk, het weinig slapen eiste zijn tol en überhaupt het wennen aan het leven als gezin/moeder had ik onderschat. Dit afgelopen jaar is dus ook wel een historisch dieptepunt geweest, seks was wel het laatste waar ik zin in had, niet allerminst omdat ik me ook totaal niet sexy voelde in mijn 'nieuwe lichaam'. Inmiddels zitten we echter wat kind betreft in een prima ritme, ben ik weer blij met mijn figuur en kan ik oprecht zeggen dat we beiden enorm van onze zoon genieten het grootste gedeelte van de tijd. Alleen ik zou zoo graaggg weer wat meer libido willen hebben, want dat is nog steeds ver te zoeken. Eén van mijn angsten is echt dat dit nooit meer terug komt en ik ben bang dat mijn vriend en ik zo echt uit elkaar gaan groeien (hoe je het ook wendt of keert, seks is toch verbindend en het is in ieder geval iets dat voor ons altijd belangrijk geweest is).</p><p>Sorry voor het onderwerp, maar zoals ik al zei moet ik dit ergens kwijt en dit is niet iets dat ik met mijn (allemaal kinderloze, seks hebbende) vrienden kan bespreken - die kijken me alleen maar aan met heel veel medelijden haha. Dus is er hier iemand met een gouden tip of een geruststelling dat het er ineens patsboem weer gaat zijn?</p>

Helemaal geen gek probleem! Wij hadden daar ook problemen mee. We hebben op een gegeven moment het roer echt omgegooid. Gewoon begonnen met 1x in de twee weken een romantische film opzetten, kaarsjes aan, wijntje erbij, tegen elkaar aan kruipen. We planden dit ook echt in. Liep dit uit op seks, dan top, zo niet, dan niet. Hierdoor groeiden wij weer van 1x per 3 maanden naar 2x per week seks. Toen werd ik zwanger van nummer 2, dus het ligt nu weer stil. :p Maar met wat toewijding en sfeer creëren kom je echt al een stuk verder! 

[quote quote=10342131]Helemaal geen gek probleem! Wij hadden daar ook problemen mee. We hebben op een gegeven moment het roer echt omgegooid. Gewoon begonnen met 1x in de twee weken een romantische film opzetten, kaarsjes aan, wijntje erbij, tegen elkaar aan kruipen. We planden dit ook echt in. Liep dit uit op seks, dan top, zo niet, dan niet. Hierdoor groeiden wij weer van 1x per 3 maanden naar 2x per week seks. Toen werd ik zwanger van nummer 2, dus het ligt nu weer stil. ? Maar met wat toewijding en sfeer creëren kom je echt al een stuk verder![/quote]
Oh kijk, dat zijn de hoopvolle reacties! Dankjewel! Nu hij een jaar is merk ik ook dat er in mijn hoofd wel echt meer ruimte voor is, het wordt steeds belangrijker (het hele eerste jaar vond ik eigenlijk teveel belangrijker dan dat probleem ofzo). Het roer omgooien op de manier die jij omschrijft ga ik hier vanavond ook bespreken ;). We hebben het er tegen elkaar ook over, we vinden het allebei ook echt wel een probleem dat we moeten veranderen. Maar om de één of andere reden lukt het ons (nog) niet.

Héél herkenbaar. Bij is ging het eigenlijk de eerste maanden nog wel aardig (1x per maand) maar met veeeel moeite en eerlijk gezegd tegenzin aan mijn kant. Daarna is het helemaal opgedroogd.
We hebben het erover gehad en gezegd het komt vanzelf wel weer. Fast forward paar maanden helemaal geen seks aaaah, komt dus niet vanzelf (bij ons dan). Wat het bij ons gered heeft is de lat wat lager leggen. (niet romantisch met filmpjes en kaarsjes) Als 1 van ons ook maar een sprankje zin heeft dan meldt deze zich bij de ander en als die denkt: ik heb er eigenlijk niets op tegen dan "doen" we het gewoon! 
Wij willen over een paar maanden voor een tweede gaan en het laatste dat ik wilde is dan pas weer seks hebben ?
Uiteindelijk leidt seks tot meer seks. Dus misschien moet je gewoon voor een vluggertje gaan. Dat smaakt bij ons altijd naar meer, haha, sorry. Dan kunnen we daarna weer romantisch doen.

heel herkenbaar hoor! ik had echt geen zin en door de slapeloze nachten borstvoeding enz.. Mijn lichaam was gewoon voor de baby en niet van mijzelf laat staan voor mijn partner.
wat hierboven ook gezegd wordt.. seks leidt tot meer seks.
echt super goed dat jullie het er wel samen over hebben! hierdoor voorkom je een heleboel misvattingen en/of onzekerheden
wat hier hielp was, na de tweede( ja ja echt letterlijk een paar keer seks gehad en toen weer zwanger ?), dat als hij zin had dat ik dan gewoon meedeed. in het begin lijkt t mss zijn 'pleziertje' maar je krijgt wel een goed gevoel dat je man blijkbaar nog van jou kan genieten.  hierdoor groeit je zelfvertrouwen en je zin waardoor je ook kan gaan genieten. en nouja.. zoals eerder vermeld dit zal zeker zorgen dat de kriebels over een tijdje ook weer bij jou terug komt!
En ja in het begin zijn t dus idd de vluggertjes.. maar ach zoveel tijd met een kleine heb je toch niet ?
oja! en probeer t eens niet in de avond te doen..  want moe en weet ik t.. maar tussendoor als de kleine overdag slaapt ? 

succes.. en vooral veel plezier?

Ook voor mij heel herkenbaar! Ons seksleven is na de geboorte van ons eerste kindje na 10 weken weer op ''gang'' gekomen. We deden het iig 1 keer in de 2 weken. Op een gegeven moment hebben we het er ook over gehad dat het wel weer wat vaker mocht zijn, bij ons in het probleem niet dat we er geen zin in hebben. Meer dat we er geen tijd voor nemen. Hoe onromantisch het ook is hebben we nu afgesproken dat we het gewoon in onze agenda's inplannen, het is niet zo dat we het er ook in zetten maar wel afspreken; morgen maken we er tijd voor. En het helpt want we zitten nu weer op een frequentie van 2 keer per week en we beleven er ook plezier aan! Dus spreek het met elkaar af en verschuiven is gewoon geen optie. Veel plezier en het komt echt goed!

[quote quote=10342162]Ook voor mij heel herkenbaar! Ons seksleven is na de geboorte van ons eerste kindje na 10 weken weer op ”gang” gekomen. We deden het iig 1 keer in de 2 weken. Op een gegeven moment hebben we het er ook over gehad dat het wel weer wat vaker mocht zijn, bij ons in het probleem niet dat we er geen zin in hebben. Meer dat we er geen tijd voor nemen. Hoe onromantisch het ook is hebben we nu afgesproken dat we het gewoon in onze agenda’s inplannen, het is niet zo dat we het er ook in zetten maar wel afspreken; morgen maken we er tijd voor. En het helpt want we zitten nu weer op een frequentie van 2 keer per week en we beleven er ook plezier aan! Dus spreek het met elkaar af en verschuiven is gewoon geen optie. Veel plezier en het komt echt goed![/quote]
Bedankt voor jullie fijne reacties allemaal! Volgens mij is het geen zin erin hebben ook iets dat zo gegroeid is het afgelopen jaar, door alle hectiek rondom het 'ouders worden' en mijn (toch wel) onzekerheden over mijn lichaam. Dan uiteindelijk is de default eerder 'geen seks' dan 'wel seks' (zoals het vroeger sowieso was). Hoe moeilijk geen seks hebben vroeger was, zo moeilijk lijkt het nu het toch weer wél te gaan doen. Maar ik ben om, we gaan het gewoon plannen. Thanks in ieder geval voor de herkenning etc. Doet me sowieso al goed te weten dat ik dus niet de enige ben die hier wat mee worstelt ;).

De tip: maak zin! Nee, dat klinkt totaal niet romantisch (dat is het ook niet), maar dat werkt wel. Ervaar weer hoe fijn het is! Dan bedoel ik ook om weer partners te zijn en niet alleen maar papa en mama. Eerlijk? Ons seksleven is stukken beter geworden! Doe het eens op een andere plek dan in bed ;)

Terug
Bovenaan