<p>Ik hoop dat mensen hier misschien herkennen wat ik schrijf, maar ik moet het ergens even kwijt. Sinds de geboorte van mijn zoon 13 maanden geleden (eigenlijk al wel tijdens de zwangerschap) is het seksleven van mij en mijn vriend zo enorm veranderd. "Veranderd" is hier eigenlijk een understatement, het is vrijwel non-existent. </p><p>We hadden nooit elke dag seks ofzo, maar toch wel 1 à 2 keer per week zeker. Nou! Nu dus echt niet meer! Tijdens de zwangerschap voelde ik me totaal onaantrekkelijk, vooral toen de buik groter werd - dus toen is het eigenlijk begonnen. Ik had altijd het idee dat het na de bevalling - tijdje later uiteraard, maar toch: geen jáár later! - wel weer goed zou komen. Blijkbaar dus niet! Ik heb er ook totaal geen zin meer in en ik begin er nu inmiddels wel echt mee te zitten. </p><p>Dit eerste jaar met kind vond ik echt enorm heftig; mijn 'postpartum lichaam' vond ik verschrikkelijk, het weinig slapen eiste zijn tol en überhaupt het wennen aan het leven als gezin/moeder had ik onderschat. Dit afgelopen jaar is dus ook wel een historisch dieptepunt geweest, seks was wel het laatste waar ik zin in had, niet allerminst omdat ik me ook totaal niet sexy voelde in mijn 'nieuwe lichaam'. Inmiddels zitten we echter wat kind betreft in een prima ritme, ben ik weer blij met mijn figuur en kan ik oprecht zeggen dat we beiden enorm van onze zoon genieten het grootste gedeelte van de tijd. Alleen ik zou zoo graaggg weer wat meer libido willen hebben, want dat is nog steeds ver te zoeken. Eén van mijn angsten is echt dat dit nooit meer terug komt en ik ben bang dat mijn vriend en ik zo echt uit elkaar gaan groeien (hoe je het ook wendt of keert, seks is toch verbindend en het is in ieder geval iets dat voor ons altijd belangrijk geweest is).</p><p>Sorry voor het onderwerp, maar zoals ik al zei moet ik dit ergens kwijt en dit is niet iets dat ik met mijn (allemaal kinderloze, seks hebbende) vrienden kan bespreken - die kijken me alleen maar aan met heel veel medelijden haha. Dus is er hier iemand met een gouden tip of een geruststelling dat het er ineens patsboem weer gaat zijn?</p>