sigarettenrook

Hallo,

Wij hebben een prachtige dochter van 14 weken. Nu is er iets waar ik me zorgen om maak. Wij roken allebei niet en we willen ook niet dat er bij ons in huis gerookt wordt. Dit wordt ook door iedereen gerespecteerd die op visite komt, maar het probleem is dat bijna de hele familie wel flink rookt. Als we dus op visite gaan vragen we altijd of heet een probleem is dat er bij de kleine niet gerookt wordt. Is dit wel zo, dan gaan we niet of blijft een van ons thuis. Nu rookt oma ook flink; maar als we daar heen gaan rookt zij niet, maar in de uren voordat we er zijn wordt er wel flink gerookt.Ik maak me zorgen over de gevolgen voor mijn dochter wat betreft de rook , want die blijft wel lang hangen ook al wordt er geventileerd. Dat zit natuurlijk overal in, ook in het boxkleed die daar in huis ligt.


groetjes
rene
 
Wat een dilemma dat roken he! Wij roken allebei wel, maar doen dat niet in huis en waar de kleine bij is. Ik heb het geluk dat mijn ouders ook bij hun thuis er rekening mee wil houden. Bijna nergens waar wij komen wordt in huis nog gerookt. Maar ik weet niet hoe vaak je dochter bij oma is, maar ik zou het ook een beetje loslaten... Anders kan je nergens meer heen! In de situatie waar ze het meeste is heb je het voor haar onder controle. Misschien toch een raampje open zetten bij oma? Eigen kleed meenemen? Ik kan me je zorgen goed voorstellen, zo'n klein lijfje en het is en blijft gewoon slecht!!!! Succes! Groetjes Karen (mijn zoon is 1 mnd oud)
 
Hoi,

Wij roken niet en er word ook in ons huis niet gerookt. Maar mijn moeder rookt wel en zij past 2 dagen in de week op onze dochter.

In die tijd rookt ze wel maar hahaha ze heeft veel minder tijd om te roken dan wanneer onze dochter er niet is.

Ik maak me er niet echt zorgen om. Ze zit niet 24 uur per dag 7 dagen in de week in de rook.

Wel toen ze erg ziek was en wat benauwd (kroepaanval gehad) heb ik gevraagt of ze niet wilde roken en wilde luchten voor we kwamen. Dat was dan ook geen probleem.

Verder word er bij oma altijd gelucht het is er erg koud omdat de katten altijd naar buiten kunnen dus altijd de deur open staat naar het balkon.
En er word niet gerookt in de haar kamertje.

Nou succes en groetjes.
 
Ik herken dit wel Wij roken ook niet.

Voordat de oudste geboren was, mocht er bij ons in huis gerookt worden. Toen de baby er was, mocht dat niet meer. Mijn man kon dit niet goed aan zijn moeder vertellen. Een kettingrookster. Een pak shag per dag.
Toen de oudste drie uur oud was, kwam ze op bezoek en heeft flink zitten te dampen. Ik was zo vol van mijn baby, dat ik er met veel woorden er wat van heb gezegd. Een baby van een paar uur, en nu al volstoppen met rook!

We zien haar niet zo vaak. Later zijn we verhuisd en in het nieuwe huis mocht niemand meer roken. Nu roken ze in de keuken bij de afzuiging en als het mooi weer is buiten. Bij mijn schoonmoeder thuis wordt er wel gerookt, maar ondertussen heeft ze geleerd om te minderen. De hele dag staat de afzuiging aan en rookt ze in de keuken. Als we dan 'savonds thuis komen gaan alle kleren in de was en worden de haren gewassen van de oudtse en de baby. Dan is het de volgende dag niet meer te ruiken. We hebben ook geen speelgoed mee te nemen. Dat gaat alleen maar ruiken. Alles blijft daar. Dan blijft ons speelgoed en knuffels lekker fris.
We zien eklaar maar eens in de drie maanden, dus dan is het roken ook niet zo'n heel groot dilemma. Ik vind het vooral erg stinken en vies!
Monique, mv Robin 3jr. en Thomas 8 mnd.
 
Ik herken het ook wel, maar ik zou niet te ver doorslaan.Dat je bang bent dat het nog in het boxkleed zit als je haar daar op legt...

Mijn vriend en ik roken ook niet en ik probeer er ook op te letten dat onze zoon niet te vaak in rookluchten terechtkomt, maar we gaan geen familie of vrienden uit de weg als er daar toch gerookt wordt.
Ik vind het wel jammer als er geen rekening mee wordt gehouden, zeker als je dat gevraagd hebt... maar ja, niet iedereen is meedenkend!

Probeer het directe inademen van rooklucht te beperken. De lucht die achterblijft na het roken ruikt wel heel lang heel vies, maar het schadelijke is er op een gegeven moment echt wel vanaf... zeker als er geventileerd wordt zoals je zegt!

 
Ik vind het eerlijk gezegd vreselijk egoïstisch om te roken waar een baby bij is of een baby in een ruimte te laten waar gerookt is. Als volwassene heb je de keuze, als baby niet. Is die sigaret (of dat pakje!) nu echt belangrijker dan de gezondheid van je (klein)kind? Die longetjes zijn maar klein, er is niet veel voor nodig die te vervuilen.
Ik heb met mijn kindje (nu 12 maanden) tot nu toe rook kunnen vermijden en ik blijf dat ook doen. Ik zou mijn kindje ook niet op een 'berookt' boxkleed willen hebben, ik vind het heel logisch dat je daar bij stil staat.
 
Ik voel met je mee....

Wij hebben hetzelfde, alhoewel ik wel denk dat onze oma's er om gaan denken. Maar ze blijven natuurlijk roken en dat is ook hun zaak. Na de bavalling is al het moedergevoel bij me los gekomen, ik voel me soms net een tijger. Bescherm mijn kindje waar ik kan en probeer dit ook uit te leggen. Ik herinner me een site over de gevaren en gevolgen van rook, ik zal het even voor je opzoeken.
Heb je een groeiboek? van het CB? Hier wordt de stichting STIVORO genoemd. Volgens mij heb ik op hun site eens het een en ander gelezen over de gevolgen van rook hoe en wat. Ik heb wat informatie in het schriftje voor de oppas oma's gedaan en verteld dat wij dit in deze tijd leren. Daarbij uit gelegd dat ik me schuldig voel wanneer ik mijn kindje als volwassene niet voor bepaalde dingen bescherm. En vergeet niet; diegenen die zichzelf niet kunnen beschermen, moeten beschermd worden door zij die dat wel kunnen! Succes.
 
Ik ben moeder van een prachtige zoon van zes weken en waar het kan probeer ik hem uit de rook te houden. Ik ga niet op visite waar binnen gerookt wordt maar een half uurtje sportkantine waar gerookt wordt (belachelijk trouwens) vermijd ik niet. Mijn ouders rookten vroeger allebei en ik heb foto's van het kraambed waar de asbak naast mijn babyhoofdje staat. Absoluut niet goed te praten maar ik ben ook groot geworden! Dat houd ik dan maar in mijn achterhoofd als mijn zoon eens een beetje in de rook zit...
 
Terug
Bovenaan