Simpele puzzel maken/ vormenstoof

<p>hoi, <br /><br /></p><p>Hoe oud waren jullie kindjes toen ze zelfstandig een simpele houten puzzel konden maken, zo een met 1 stukje per gat, of de vormenstoof?<br /><br />Ik vraag het uit nieuwsgierigheid. Onze dochter is nu 19 maanden en heeft de afgelopen 3 maanden wat taal en begrip betreft een ware transformatie doorgemaakt. Het is lastig om haar bij te houden haha! Ze is een echte peuter aan het worden. We merken dat gewoon spelen zoals we gewend waren maar kort boeit. Ze wil echt dingen leren, ons helpen met taken, vraagt de oren van ons hoofd en is inmiddels alweer bij 3 woorden zinnetjes aangekomen. Wat gaat dat toch snel ineens! Maar superleuk!<br /><br />We merken nu ook een basisbegrip van vormen, zoals weten wat een ster of een hartje is , wat stipjes zijn, en die op verschillende plekken herkennen. En interesse in haar stapel houten puzzels. We hebben er zoveel gekregen, eindelijk interesse :) Ze kan inmiddels redelijk zelfstandig stukjes met het juiste gat matchen, al is haar vormenstoof moeilijker, want dat is een huisje met poes, bij, maan enzo. Maar draaien zodat het past lijkt nog wat minder aan te komen. Ze ramt gewoon net zolang tot ze gefrustreerd raakt en maar weer stopt haha! <br />Het komt vanzelf wel, lekker oefenen, maar vroeg me gewoon af vanaf wanneer je dat ongeveer kunt verwachten. </p>
 
Heel herkenbaar, mijn zoontje is 21 maanden, en de vormenstoof is nog steeds een waar mysterie voor hem. Het rondje en het vierkantje lukt nog wel, maar de andere vormen is gewoon keihard duwen en proberen en dan de deksel maar optillen en zo alle blokjes erin gooien (zien jullie dan niet dat dat veel makkelijker is papa en mama?!). Maar hij heeft ook een paar houten puzzels gekregen, eentje met boerderijdieren en eentje met voertuigen en daar schuift hij de puzzelstukjes zonder moeite in (hij weet echt wel wat een paard of auto rechtop of op z'n kop is zegmaar). Klein beetje roteren rond de juiste hoek, maar dat gaat eigenlijk verrassend soepel. Die laatste puzzel heeft hij pas net, maar de boerderijdieren puzzel gaat al langer goed, ik denk sinds een maand of 18, maar heel veel interesse daarvoor heeft hij niet, hij past liever z'n duplo blokjes op of naast elkaar. Ik ben dus ook wel benieuwd wanneer de vormenstoof wel een succes zal zijn, maar tegelijkertijd maakt het me ook eigenlijk niet zoveel uit: als hij liever probeert welke duplo blokjes er in allerlei richtingen door een raam passen dan of sterretjes door een stervormig gat gaan, dan zal hij daar toch ook wel iets van vormen/ruimtelijk inzicht van leren?
 
Dat is al knap hoor!
Mijn dochter maakte ook vanaf anderhalf jaar ongeveer puzzels met van die nopjes en de vormenstoof.
Ze wordt nu bijna 2 en krijgt veel interesse in “gewone” puzzels. Die met vier stukjes maakt ze zelf en 6 gaat ook redelijk. Met meer stukjes wil ze ook persé maken, maar die vliegen dan vervolgens door de kamer omdat het niet lukt en ze heel gefrustreerd raakt ?
 
Ah kijk leuke verhalen!
Jullie kindjes kunnen de houten puzzel dus al wel. Dat begint hier net te komen. Alleen krijgt ze de stukjes nog niet in het gat gedraaid. Inderdaad dat inzicht over wat boven en onder is enzo. Maar dan kan dat dus wel elk moment komen. Dan blijven we zeker nog even oefenen!
 
Dat verschilde hier heel erg per kind. Mijn oudste ontdekte al heel snel de houten puzzels en vormenstoof. Toen hij 2 werd maakte hij zelfs al gewone puzzels van 24 stukjes. Hij is nu 4 en puzzels van 150 stukjes draait hij zijn hand niet voor om.
Mijn jongste heeft heel lang niet naar de vormenstoof of puzzels omgekeken. Pas vanaf 2,5 begon het een beetje interessant te worden om te puzzelen. 
 
Hier een meisje van 21 maanden die qua motoriek en taal/begrip echt heel hard gaat, maar zoals jij ook beschrijft de vormen gewoon op de stoof ramt maar niet gaat draaien enzo. 
Ze ontwikkelen vanalles maar meestal 1 ding meer tegelijk. 
CB zei laatst tegen me dat ze op 2 jaar qua taal alleen maar 30 woordjes hoeven te kennen en 2 twee-woorden zinnetjes. Maar dan wel weer die stoof. 
Nou ja ik denk dat kindjes gewoon heel wisselend ontwikkelen in deze fase. 
 
 
Mijn dochter van 2,5 kan 4 puzzelstukjes opgestapeld op haar hoofd leggen en dan op 8 stappen op haar te en lopen voordat ze vallen. Tenminste, dat is was ze mij laat zien. Bij oma maakt ze al maanden lang rustig puzzels…
 
Nou, meneer heeft ineens het licht gezien deze week, haha. Ineens gaat de vormenstoof super soepel. Dus met ruim 21 maanden snapt hij ineens wel dat hij de vormen kan matchen, terwijl dat voor het weekend dus echt nog niet zo was. Grappig om te zien hoe snel die ontwikkeling soms ineens gaat.
 
Terug
Bovenaan