sinterklaas... een grote leugen: wel of niet vertellen?

Hoi,

Ik weet dat ik me er al te vroeg zorgen om maak... ons pukkie ligt namelijk nog in de wieg, maar nu 5 december dichterbij begint te komen ga ik me toch steeds meer dingen afvragen...
Toen ik klein was genoot ik van elk sinterklaasfeest. Maar de onthulling van het geheim kwam hard aan. Iedereen heeft dus gelogen, en liegen mag niet, zo werd mij geleerd. Nu vind ik het erg tegenstrijdig om straks tegen mijn ventje te liegen, maar aan de andere kant is het zo leuk!! Natuurlijk vieren we pakjesavond, zingen we sinterklaasliedjes enzovoorts. Het is tenslotte ook echt gebeurd. En het is een gezellige avond met elkaar. Maar of ik ook mee ga doen met 'het geloven in sinterklaas' daar zit ik nu al avonden over na te denken...

Vinden jullie dit ook moeilijk of hebben jullie hier nog niet stil bij gestaan?

grt J-T

Pff. sinterklaas en de kerstman, don't get me started zou ik haast willen zeggen hahaha... mijn ouders hebben ons altijd verteld dat sinterklaas en de kerstman niet bestaan, niets geen leugens, en daar ben ik ze heel dankbaar voor. Ik snap heel die wereldwijde farce gewoon echt niet, waarom kan je niet gewoon een feest vieren omdat t leuk is, waarom voelt met de behoefte om kinderen een leugen te vertellen. Een sprookje vertel te toch ook als fictie, niemand verteld zn kinderen toch dat Peter Pan echt de ramen afvliegt! En kinderen vinden t er niet minder spannend om hoor!!!

Wat een bizar iets, dat je je kinderen leert dat liegen slecht is, en dat de eerste leugen die ze ontdekken in hun jonge leventje, die van hun ouders is!! Ik heb zat kinderen gezien wiens wereldje even helemaal instortte, en het zorgt wel degelijk voor een vertrouwensbreuk, het veilige gevoel van: m'n ouders kan ik altijd vertrouwen is in één klap weg!! Nee, ik ga mijn kind beslist geen Sinterklaas- of Kerstleugen vertellen en ik vind t al triest genoeg dat dit zo verweven is in de maatschappij dat ik dus tegen mijn zoon zal moeten zeggen straks dat hij niet tegen andere kindjes mag zeggen dat hij weet dat  Sinterklaas en de Kerstman niet bestaan, omdat anders de andere papa's en mama's boos worden dat hun kind   te vroeg achter de waarheid komt... TE bizar gewoon!!! (daarom zei ik dus: don't get me started hahaha)

Dit zijn lastige dingen. Ik heb er ook over nagedacht hoe we dit moeten aanpakken. Ons meisje is nog maar 5 maanden, maar voor je het weet......
Ik ben er nog niet achter wat te doen. er werd ons ook voorgelogen,maar tegelijkertijd mag je niet liegen. Erg dubbel allemaal.
Enerzijds zou ik het sneu vinden dat ons kind in een lastige positie wordt geplaatst, maar anderzijds, waarom mogen wij ouders wel liegen en zij niet?!
Zoals ik al zei ik ben er nog niet helemaal uit Heb nog even de tijd om na te denken.
Groetjes Petra

@jesses mum
wat knap dat jullie gewoon je eigen plan trekken. eigenlijk wil ik ook niet met de meute mee, maar dacht dat het moest, omdat iedereen gelooft als kind. ik ben dus erg benieuwd wat jullie vertellen en wat jullie dan doen met sinterklaas. heb jij het als kind nooit jammer gevonden dat je niet mee kon doen met de rest?
zelf heb ik het idee dat tegen de tijd van sinterklaas kinderen toch wel geloven, ook al weten ze dat het niet waar is. (dat zie je toch ook vaak bij kindjes die al wat ouder zijn) en ik herinner me het moment dat mijn ouders het me vertelden nog steeds. en ook mijn eigen reactie. mijn eerste vraag was namelijk, wat hebben jullie nog meer gelogen. dus ik ben het echt helemaal met je eens.

gr floor

Wat een onzin zeg!!
Je doet er nu toch ook van alles aan om je kindje te laten boeren en dat moeten ze later ook weer afleren. Dat is toch ook niet erg!
Ik heb sinterklaas altijd als  iets heel intiems met je familie gevonden! Net als kerst. Dat was gewoon een super gezellig feest met kaarsjes en mooie versierde huizen en tuinen.
En bij ons was het geen boos leugen, toen er vertelt werd dat sinterklaas niet bestond! Ik heb altijd veel respect en vertrouwen in mijn ouders gehad, ook toen ze me dat vertelde.
Ik kijk er super naar uit, als mijn kleintje voor de eerste keer  bij sinterklaas op schoot zit.
Ik hoop dat alle kindjes een super sinterklaas hebben en een liefdevolle kerst

Groet

Zijn er hier nog  blije mama's soms??? Wow, wat een heftige meningen.....
Hartstikke goed hoor, absoluut. Maaaarrreehhhhh.... hoe ouder IK word, hoe meer IK in Sinterklaas ga geloven...... En misschien wel, omdat het echt het leukste kinderfeest is! Ga eens een tijdje in het buitenland wonen, en kijk dan eens naar deze fantastische traditie.... want dat is het....

Wij hebben MEEGEDAAN AAN HET GROOTSTE GEHEIM VAN NEDERLAND!!! Onze jongens geloofden beide heilig. Het was een grote klap voor de oudste, ik geef toe, het was erg genant hoe hij er achter kwam. In Landskrona (Zweden) kwam de Sint aan, maar zijn kleed zat niet goed en de baard ook niet helemaal.... dat werd op de gang nog gauw gefatsoeneerd en tja... uiteraard moest ons wijsneusje dat nou net zien bij het rennen op diezelfde gang.... Ik heb   er ruim de tijd voor genomen. Terwijl de jongste de cadeautjes voor zijn boze en verdrietige broer in ontvangst nam met papa, zat mama met kind op de trap (2 uur lang) en maar praten over hoe het begon en hoe het verder ging. Alle feiten en fabels wilde hij weten. Gelukkig wist ík er veel van, en ik heb alles 100% verklaard. Tenslotte was hij héél trots dat hij ook bij de club van grote geheimbewaarders hoorde. Dat is een privilege als je groot wordt. Hij heeft erg meegeholpen om het verhaal levend te houden. Wij borduren altijd door op het Sinterklaasjournaal en gaan helemaal mee in het verhaal.

Vorige week hebben we het de jongste zoon verteld. Tussen de friet en kipnuggets's door, bij Mc D. Hij was wel even teleurgesteld, maar aangezien hij een ander karakter heeft dan onze oudste zoon, kon hij het goed verwerken en doet hij nu zijn best om papa te slim af te zijn en zijn eigen verzinsels te testen. Ook hij weet nu alle in's en out's en is ook groot! Welkom bij de club!

Verder blijven we gewoon doorgaan met het Sinterklaasjournaal volgen, de intocht hebben we ook gezien via internet. Met speculaas, pepernoten en schuimpjes en warme chocomelk. Lieve mama's, het komt echt goed, maak het niet te zwaar. Ook ik had vreselijk gewetensbezwaar, heus, maar nu wij er met ons allen op een nieuwe manier mee om gaan, heeft ook zijn charmes. En met Linde moeten we zien of we het 'gevoel' er ook in kunnen krijgen. Als we hier blijven wonen, wordt dat toch lastiger.....

Geniet toch van deze tijd... Op de peuterspeelzalen en KDV gaan ze er ook zó leuk mee om. De periode dat je er zó intens van kan genieten is zo voorbij hoor. Hmmm nou voel ik me wel zo'n belerende oude teuta, dat is niet de bedoeling. Ik kende ook een kind wat alles wist, en dat was voor dat kind ook weer moeilijk. Zij was de enige in de klas... ach ja wanneer doe je iets goed. Succes allemaal. Ik zet mijn schoen van het weekend lekker naast die van mijn jongens... Hij weet zelfs de weg naar Zweden. Knap he.....Liefs Pippi

@ Pippi
Ik snap niet echt wat een sterke mening te maken heeft met het wel of niet een blije mama zijn??? Ik ben een superblij, overgelukkige mama, ik geniet zo erg van m'n ventje dat ik me soms zelfs afvraag of ik niet te veel alleen maar met hem bezig ben!! En ook een superblije mama kan gewoon overtuigingen en meningen hebben hoor, dat maakt een mens toch uniek, dat ze de mogelijkheid hebben om, in plaats van klakkeloos alles te doen wat anderen doen, zelf na te denken en je eigen mening te vormen! En jouw mening is dat er niks mis mee is om over Sinterklaas te liegen, prima toch!!! Het zijn ten slotte jouw kinderen!!

@ Floor
Nee, ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik er nooit iets aan gemist heb, dat hele Sinterklaas gedoe. Nou moet ik zeggen dat ik Sint en Kert erg commerciele feesten vind en daar sowieso niks mee heb (maar dat is weer een heel andere discussie hahaah), en wij doen daar verder niks aan thuis. En als kind mocht ik vaak feestjes geven, of zomaar trakteren op school, en kregen we gewoon zomaar kadootjes, en niet omdat het 'de tijd van t jaar was', wat ik zelf dus véééél leuker vind. Ik heb echt niks gemist, en kan me herinneren dat ik t als kind al een vreemd iets vond dat alle andere kinderen zo hysterisch deden over de Sint en de pieten. Ik denk dat een kind net zo van een feest kan genieten als er geen leugen over vertelt wordt. Zoals ik al eerder zei, ik heb ook erg genoten van sprookjes en tekenfilms, zonder te geloven dat t allemaal echt was. Een leugen is helemaal niet nodig om kinderen iets spannends te laten vinden. En misschien zal t voor lastige situaties zorgen, als je bijvoorbeeld als kind je mond voorbij praten tegen een kind dat wel gelooft, maar ja, om heel eerlijk te zijn vind ik t niet mijn probleem dat andere ouders een leugen vertellen en mijn kind de waarheid weet...

quote: Pippi36 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-11-2008 08:33:24'));

Zijn er hier nog  blije mama's soms??? Wow, wat een heftige meningen.....
Hartstikke goed hoor, absoluut. Maaaarrreehhhhh.... hoe ouder IK word, hoe meer IK in Sinterklaas ga geloven...... En misschien wel, omdat het echt het leukste kinderfeest is! Ga eens een tijdje in het buitenland wonen, en kijk dan eens naar deze fantastische traditie.... want dat is het....

Wij hebben MEEGEDAAN AAN HET GROOTSTE GEHEIM VAN NEDERLAND!!! Onze jongens geloofden beide heilig. Het was een grote klap voor de oudste, ik geef toe, het was erg genant hoe hij er achter kwam. In Landskrona (Zweden) kwam de Sint aan, maar zijn kleed zat niet goed en de baard ook niet helemaal.... dat werd op de gang nog gauw gefatsoeneerd en tja... uiteraard moest ons wijsneusje dat nou net zien bij het rennen op diezelfde gang.... Ik heb   er ruim de tijd voor genomen. Terwijl de jongste de cadeautjes voor zijn boze en verdrietige broer in ontvangst nam met papa, zat mama met kind op de trap (2 uur lang) en maar praten over hoe het begon en hoe het verder ging. Alle feiten en fabels wilde hij weten. Gelukkig wist ík er veel van, en ik heb alles 100% verklaard. Tenslotte was hij héél trots dat hij ook bij de club van grote geheimbewaarders hoorde. Dat is een privilege als je groot wordt. Hij heeft erg meegeholpen om het verhaal levend te houden. Wij borduren altijd door op het Sinterklaasjournaal en gaan helemaal mee in het verhaal.

Vorige week hebben we het de jongste zoon verteld. Tussen de friet en kipnuggets's door, bij Mc D. Hij was wel even teleurgesteld, maar aangezien hij een ander karakter heeft dan onze oudste zoon, kon hij het goed verwerken en doet hij nu zijn best om papa te slim af te zijn en zijn eigen verzinsels te testen. Ook hij weet nu alle in's en out's en is ook groot! Welkom bij de club!

Verder blijven we gewoon doorgaan met het Sinterklaasjournaal volgen, de intocht hebben we ook gezien via internet. Met speculaas, pepernoten en schuimpjes en warme chocomelk. Lieve mama's, het komt echt goed, maak het niet te zwaar. Ook ik had vreselijk gewetensbezwaar, heus, maar nu wij er met ons allen op een nieuwe manier mee om gaan, heeft ook zijn charmes. En met Linde moeten we zien of we het 'gevoel' er ook in kunnen krijgen. Als we hier blijven wonen, wordt dat toch lastiger.....

Geniet toch van deze tijd... Op de peuterspeelzalen en KDV gaan ze er ook zó leuk mee om. De periode dat je er zó intens van kan genieten is zo voorbij hoor. Hmmm nou voel ik me wel zo'n belerende oude teuta, dat is niet de bedoeling. Ik kende ook een kind wat alles wist, en dat was voor dat kind ook weer moeilijk. Zij was de enige in de klas... ach ja wanneer doe je iets goed. Succes allemaal. Ik zet mijn schoen van het weekend lekker naast die van mijn jongens... Hij weet zelfs de weg naar Zweden. Knap he.....Liefs Pippi

@jesses mum
wat knap dat jullie gewoon je eigen plan trekken. eigenlijk wil ik ook niet met de meute mee, maar dacht dat het moest, omdat iedereen gelooft als kind. ik ben dus erg benieuwd wat jullie vertellen en wat jullie dan doen met sinterklaas. heb jij het als kind nooit jammer gevonden dat je niet mee kon doen met de rest?
zelf heb ik het idee dat tegen de tijd van sinterklaas kinderen toch wel geloven, ook al weten ze dat het niet waar is. (dat zie je toch ook vaak bij kindjes die al wat ouder zijn) en ik herinner me het moment dat mijn ouders het me vertelden nog steeds. en ook mijn eigen reactie. mijn eerste vraag was namelijk, wat hebben jullie nog meer gelogen. dus ik ben het echt helemaal met je eens.

gr floor

Ik ben het volledig met Pipi eens. Ik zelf vind het een leuk feest en heb er altijd van genoten. Ik heb ook geen trauma overgehouden aan het feit dat er tegen me gelogen is. Eerlijk gezegd denk ik, dat er weinig kinderen zijn die hier echt "last" van hebben op de lange duur, zoals Jesse's mum schrijft.  Alsof alle kinderen die ooit in de sint hebben geloofd, een jeugdtrauma hebben .  Sorry, daar geloof ik echt helemaal niks van  

En  over dat  liegen, ik denk dat wij als ouders onze kinderen heel vaak "leugens" vertellen om hun leventje makkelijker te maken. Trouwens, niet alleen tegen onze kids liegen we, eigenlijk tegen iedereen. Om van het weglaten van de waarheid nog maar te zwijgen. We doen de hele dag niet anders . Mensen die dit ontkennen, geloof ik gewoon niet, die liegen  whahahaha. Het is ook iets dat bij de maatschappij hoort. Waarom deze leugen dan opeens zo erg is, begrijp ik niet helemaal.

Maar verder, ja, iedereen doet dit soort dingen op zijn eigen manier. Elk gezin heeft zijn eigen tradities en feesten en viert dingen op de manier die ze prettig vinden. Prima toch. Leef en laten leven. Als jij je er niet prettig bij voelt, gewoon niet doen.

Terug
Bovenaan