sinterklaas... een grote leugen: wel of niet vertellen?

@ Pippi
Ik snap niet echt wat een sterke mening te maken heeft met het wel of niet een blije mama zijn??? Ik ben een superblij, overgelukkige mama, ik geniet zo erg van m'n ventje dat ik me soms zelfs afvraag of ik niet te veel alleen maar met hem bezig ben!! En ook een superblije mama kan gewoon overtuigingen en meningen hebben hoor, dat maakt een mens toch uniek, dat ze de mogelijkheid hebben om, in plaats van klakkeloos alles te doen wat anderen doen, zelf na te denken en je eigen mening te vormen! En jouw mening is dat er niks mis mee is om over Sinterklaas te liegen, prima toch!!! Het zijn ten slotte jouw kinderen!!

Hej!
Nou moe zeg, ben echt een beetje verbaasd over je reactie. Ik zei al: ik geloof zelf in sinterklaas en met een kwinkslagje begon ik met: zijn hier nog blije mama's.... als parodie op zijn hier nog stoute kinderen. Sorry!!!
Tuurlijk geniet je en natuurlijk heb je je eigen mening. Man, het zou niet best zijn als het anders was! Ik heb niets tegen jou manier van denken, maar uit je reactie meen ik op te maken dat je dat denkt? En bedankt dat je het er nog ff lekker inwrijft over dat liegen tegen mijn kids, voel me een stuk beter! Pippi

Schoot me nog wat te binnen... twijfelde nog ff of ik t wel zou schrijven, want het onderwerp vd topic is leuk, en ik respecteer alle meningen. Maar over Mijn Liegen tegen mijn kinderen dan nog even dit: Ik heb mijn excuses aangeboden aan mijn jongste. Toen hij me zei: mama, hebben jullie gelogen? Heb ik volmondig ja gezegd, hem recht aangekeken, sorry gezegd en uitgelegd waarom. Hij accepteerde het volledig, en vond het al snel een goeie grap. Het ligt dus ook aan je kind zijn karakter. En over evt. trauma's dan dit in ons geval...: *Onze oudste (10) vond het nu zelf jammer dat hij evt. niet meer hoefde te zingen. Dus zette hij in volle borst in, en deed broerlief mee, inhaken dus met papa en mama, helemaal leuk! En we verheugen ons nu al op ons heerlijke avondje, de kids verzinnen samen in complot hoe de zak met cadeautjes binnen komt. Tja, of dit nou zo ´n zinvolle aanvulling is weet ik niet, maar goed ik ben t mooi ff kwijt! Wij kijken er misschien nogal zonnig tegenaan, wij zitten er ook niet meer middenin maar zo'n 900 km vandaan... *Iedereen een fijne Klaastijd, liefs Pippi

pffff wat een heftige reacties allemaal. Dat was nu niet echt mijn bedoeling!

Ik zit er nu aan te denken om gewoon lekker alles met te doen met de 'sintactiviteiten' maar dan als meer als een leuk feest. Het echte geloven zullen de kids ook wel uit zich zelf doen. Ik wist als kind allang dat Sint niet bestond, maar vond al die tradities wel erg leuk! Toen mijn ouders besloten (ik was 12) om de pakjesavond te vervangen in een avondje eten, was ik woedend!! Weg al dat leuks... nee, dat ga ik dit jaar beslist anders doen :)

Dus zoiezo pakjesavond.... en het geloven in sint... nee dat denk ik toch maar niet.

jessemum, zoals jij zelf al schreef, weet jij helemaal niet wat het is, om in sinterklaas te geloven. Dus hoe kan jij nou in hemels naam zeggen, dat een kind er een trauma ofzo aan overhoud??
Dat weet je helemaal niet, want dat heb jij nooit ervaren.
Ik accepteer absoluut jouw mening, maar je kan niet zomaar klakkeloos dingen opschrijven wat je niet weet.

En ik hoop dan ook echt dat jij je kind wel bijbrengt dat misschien alle ouders tegen hun kinderen liegen en jij niet, maar dat hij toch echt zijn mondje houd tegen de andere kinderen, dat de sint niet bestaat! Dat zou toch vreselijk zijn!

Ik zet net als pipi, zet ik de schoen naast die van mijn kleintje en breng dit sprookje voor een paar jaar  tot leven.

Iedereen een opperbeste sinterklaas

Groetjes

quote: suno reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-11-2008 15:20:38'));

jessemum, zoals jij zelf al schreef, weet jij helemaal niet wat het is, om in sinterklaas te geloven. Dus hoe kan jij nou in hemels naam zeggen, dat een kind er een trauma ofzo aan overhoud??
Dat weet je helemaal niet, want dat heb jij nooit ervaren.
Ik accepteer absoluut jouw mening, maar je kan niet zomaar klakkeloos dingen opschrijven wat je niet weet.

En ik hoop dan ook echt dat jij je kind wel bijbrengt dat misschien alle ouders tegen hun kinderen liegen en jij niet, maar dat hij toch echt zijn mondje houd tegen de andere kinderen, dat de sint niet bestaat! Dat zou toch vreselijk zijn!

Ik zet net als pipi, zet ik de schoen naast die van mijn kleintje en breng dit sprookje voor een paar jaar  tot leven.

Iedereen een opperbeste sinterklaas

Groetjes

Beste Suno,
Heel fijn dat jij en je kids zo'n plezier hebben in Sinterklaas, prima toch!
Ik heb het woord trauma overingens niet gebruikt, en ik heb ook niet gezegd dat alle kinderen er last van hebben, dus dat is al een nuanceverschil he! Ik heb gezegd dat ik kinderen in mijn nabije omgeving heb gezien die er wél last van hadden toen ze erachter kwamen en zich ook afvroegen of papa en mama ergens anders ook over logen. Daarnaast vind ik het ook een beetje kort door de bocht om te zeggen dat ik er niets van af kan weten omdat ik zelf niet in Sint heb geloofd... ik hoef ook niet van een brug te springen om te weten dat dat erg au doet... dus je kan best ergens over meepraten of ergens verstand van hebben als het niet je eigen ervaring is, je kan namelijk in je omgeving bij anderen ervaren hebben en daar coclusies uit trekken. Er zijn trouwens ook onderzoeken naar gedaan en er zijn ook psychologen die mijn zienswijze delen. En er zijn ook psychologen die mijn zienswijze niet delen, allemaal prima. Dat is eenmaal zo in de wereld van opvoedkunde, de meningen zijn verdeeld over wat wel en niet bevordelijk is voor je kind.

Ik vind t overigens  wel apart dat je het 'vreselijk' noemt als mijn kind niet zijn mondje zou houden tegen andere kinderen over het niet-bestaan van de Sint, waarmee dus het statement gezet wordt dat als je niet meedoet aan deze leugen, je wel verplicht bent de leugen van anderen in stand te houden, omdat de andere papa's en mama's anders boos worden...

niet omdat papa's en mama's boos worden, maar omdat jij een ander mans mening en manier van opvoeden niet respecteerd!
Zoals ik al eerder schreef, ik begrijp jouw motivatie en je mening en ik heb daar persoonlijk niets op tegen, maar je moet ook de mening van een ander respecteren en dus ook hun keus om ze in sinterklaas te laten geloven! Maar goed, ik weet dat er vroeger bij ons in de klas ook een jongentje zat die tegen iedereen liep te verkondigen dat de sint niet bestaat, maar wij geloofde hem niet en hadden zo onze eigen ideeen over die praatjes.Dus niet vreselijk voor de papa's en mama's, maar voor de kinderen!

Groet

Ik weet alleen dat ik het vroeger altijd geweldig vond sinterklaas, net zoals alle andere kinderen die ik ken.
Ook toen me ouders het vertelde, heb ik dat nooit erg gevonden.
Ik was juist heel trots, want ik wist hoe het zat en mijn kleine broertje nog niet.
Ook mijn broertje en zusjes hebben het nooit erg gevonden toen ze erachter kwamen hoe het zat.
En eigenlijk alle kinderen die ik ken(en dat zijn er nogal wat) hebben er nooit problemen mee gehad(met de waarheid).
Het is ook hoe je het verteld.
En daarbij hoe ouder kinderen worden hoe minder ze het zelf al geloven, dus dat proces gaat vanzelf.
Ik vraag me juist af of je je kind niet iets ontneemt als je al meteen verteld hoe het allemaal zit.
Want ik weet van mezelf en van de kindjes op me werk hoe geweldig ze die spanning vinden.

xx

Toen ik het topic zag, dacht ik leuk, effe reagere, maar toen ik het las durfde ik niet meer...... Al die heftige reacties!

Ik wilde alleen maar even zeggen dat ik nooit heb geloofd, mijn ouders hebben niets gezegd, zeker niet verteld dat hij wel bestaat. Ik vind het niet nodig om mijn eigen kinderen wel te laten geloven, maar als iemand dat wel doen, moet hij dat zelf weten. Wat ik wel zielig vond was mij oppaskindje, hij was al 8 geloofde nog en de meesten in zijn klas konden dus niets zeggen omdat hij nog geloofde, ik denk dus wel dat je een bepaalde grens moet trekken, maar ieder voor zich. Aub niet nog meer heftige reacties op iets gezelligs als sinterklaas, want volgens mij is dat de bedoeling, gezellig als gezin samen zijn! Geloven of niet!

Janine

Terug
Bovenaan