sinterklaas vieren met peuter

Hoi mama ´s,

Zondag 13 november gaan we naar de intocht kijken van sinterklaas in een haventje in de buurt. Mijn zoontje mag dan s ´avonds zijn schoen zetten en krijgt een hobbelpaard. Hoe doen jullie dat? Wij als ouders dachten ieder weekend 1keer de schoen zetten met dan een cadeautje erin. Zo heb ik voor volgend weekend het omdraaiboekje van dikkiedik over sinterklaas en kerst. Verder nog een eigen nijntje bestekje voor het weekend erop en zo ieder weekend wat. Op pakjes avond dan wat speelgoed en boekjes, niet te veel.

Hebben jullie nog tips of ervaringen met eigen peuters hoe die sinterklaas beleven?
Vind het moeilijk want wil mijn kindje koste wat het kost niet verwennen!

Groetjes mama van Pip
 
quote: mamaLina schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-11-2005 12:05:34'));

Hoi mama ´s,

Zondag 13 november gaan we naar de intocht kijken van sinterklaas in een haventje in de buurt. Mijn zoontje mag dan s ´avonds zijn schoen zetten en krijgt een hobbelpaard. Hoe doen jullie dat? Wij als ouders dachten ieder weekend 1keer de schoen zetten met dan een cadeautje erin. Zo heb ik voor volgend weekend het omdraaiboekje van dikkiedik over sinterklaas en kerst. Verder nog een eigen nijntje bestekje voor het weekend erop en zo ieder weekend wat. Op pakjes avond dan wat speelgoed en boekjes, niet te veel.

Hebben jullie nog tips of ervaringen met eigen peuters hoe die sinterklaas beleven?
Vind het moeilijk want wil mijn kindje koste wat het kost niet verwennen!

Groetjes mama van Pip

Hoi
Hoe oud is je peuter?
Persoonlijk vind ik dat je veel cadeautjes geeft. (je wilt hem niet te veel verwennen zeg je)Cadeautjes in de schoen vind ik niet nodig, doe er wat lekkers in ofzo. Kan ook iets gezonds zijn, maar kan ook wel snoep of koek ofzo. Het is tenslotten maar één keer per jaar Sinterklaas.
Ik vind dat kinderen niet zoveel cadeautjes hoeven te krijgen, met de helft spelen ze niet. En zo leer je ze dat ze dus veel krijgen. Dan raken ze het overzicht kwijt volgens mij.
Wij geven alleen op pakjesavond een cadeautje, in dit geval dus één cadeautje. Ons zoontje is dan 14 maanden, heeft dus helemaal geen besef ervan en van zijn opa en oma krijgt hij ook nog een cadeautje.
Maar goed, dit is mijn mening, je kunt er natuurlijk anders over denken!






 
Hoi Medemoeders,

Mijn dochter is 13 maanden en weet natuurlijk nog niet wat Sinterklaas is. We vieren wel pakjesavond met een aantal familieleden. Dat deden we trouwens ook al toen mijn dochter er nog niet was! Haar schoen zetten we niet omdat ze dat toch ng niet beseft.
Mijn moeder liet ons vroeger altijd op zaterdag en woensdag onze schoen zetten. We kregen daar nooit kadootjes in maar bijv: Strooigoed of een chocolade piet of sint. Ik ben zelf op 1 december jarig en als dat niet op woensdag of zaterdag viel mochten we een keer exta onze schoen zetten. Vaak legden we er een winterpeen, een bakje water en wat hooi bij voor het paard. Dat haalde m'n moeder natuurlijk 'savonds weg of ze nam 1 grote hap van de peen alsof het paard dat had gedaan. Haha.
We zongen ook altijd braaf liedjes voor Sint.
Weet je wat ook een leuk idee is  voor als de kinderen wat groter zijn?:
Stuur een Sinterklaaskaart naar je kinderen over de post. Denk er wel aan dat je niet met je eigen handschrift schrijft! Maak daarna je vinger zwart en maak een vingerafdruk op de kaart. Dan heb je meteen een bewijs dat Piet hem heeft gestuurd!
Groetjes en veel plezier!
 
Mijn oudste dochter is 2 jaar en 9 maanden en begint het Sinterklaasverhaal wel een beetje te snappen. Zij mag straks van ons 2 keer per week haar schoentje zetten, en zal dan een aardigheidje erin vinden. Op pakjesavond krijgt ze een groot cadeau (superkeukentje).
Ze zingt al vanaf oktober de Sinterklaasliedjes (vraagt iedere keer om de cd) en verheugt zich heel erg op de komst van de Sint. Ik vind het een heerlijk kinderfeest en ik zie het erge verwennen niet zo, maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik denk dan ach....waarom niet?!
Wij doen daarentegen maar een aardigheidje met de Kerst, dat vind ik nou supercommercieel.
 
hoi mama van pip,
myn oudste is drie ,jongste acht maanden,
dit jaar vieren we voor het eerst sinterklaas,
ik vroeg me eigenlyk af,waarom wekelyks cadeautjes??
kids van die leeftyd tellen nog niet mee af,(meestal begrypen ze nauwelyks waarom
ze nog zolang moeten wachten op cadeau's als ze intocht van de sint zagen,ze vergeten het zo telkens weer..)
ik denk (eerlyk, dat vroeg je he?)dat je teveel cadeautjes geeft,
het ontkracht de échte avond..geef dan (als je persé al de cadeautjes toch wil geven
als sinterklaascadeau)alles tegelyk op die éne avond..
en leg af en toe een mandaryntje(eten ze meteen fruit,haha)
of wat pepernoten..en een chocolade sinterklaas..leert hy ook onthouden..
dat is myn idee,
groetjes,anne
 
Mijn oudste dochtertje Anouk van 2 jaar en 5 maanden mag ook haar schoentje ( laarsje ) zetten. Vorig jaar mocht ze dat ook en toen kreeg ze voornamelijk mandarijntjes. Ze heeft ook wel een keer een cadeautje in haar schoentje gehad. Ik vind dat helemaal geen ramp. Ze mocht toen iedere dag haar schoentje zetten en dat mag ze dit jaar weer, en nee, ik zie dat niet als teveel verwennen. verwennen mag toch best eens? Ik geef mijn dochter zelden nieuw speelgoed. Het gebeurd af en toe dat ik eens wat leuks zie in de winkel wat ze krijgt. Al dat  gemuts over  dat je je kinderen niet teveel moet verwennen maakt een moeder angstig, want ze word bang dat ze haar kind teveel extraatjes geeft. Extraatjes geven kan geen kwaad, het ligt aan welke reden. Sinterklaastijd is verwentijd bij ons.  Anouk krijgt een stuk of 10 cadeautjes op 5 december.
De jongste van 5 maanden krijgt ook cadeautjes op 5 december net als haar zus. Sinterklaas is bij ons een groot feest, dat was vroeger ook in mijn jeugd en ik heb dat als heel plezierig ervaren.
 
Tuurlijk maakt het een moeder niet angstig (  ook weer een beetje overdreven) als jij vind dat een kind niet te veel cadeautjes met sinterklaas moet hebben.... ik vind het geen gemuts.
Ik zou niet weten waarom ik mijn kind zoveel moet geven...hij is zich nog niet bewust van alles en wat moet ie met zóveel? Bovendien groeit het geld me niet op de rug.
Ook ik geef mijn kind wel eens een kleinigheidje tussendoor, maar meer omdat ik het dan leuk vind en denk dat ie dan weer eens wat anders heeft.
Als kinderen ouder worden, is mijn ervaring, dan worden ze helemaal hieperdepieper van veel cadeautjes (vooral als ze al een paar keer in hun schoen een cadeautje hebben gehad en dan op op pakjesavond nog 10 cadeautjes krijgen) en ze scheuren dan echt heel hebberig het papier er af en reageren nog maar heel lauw of soms zelfs teleurgesteld als het niet echt hun smaak is. Misschien komt het door mijn ervaring, dat kan natuurlijk ook.
 
Hoi

Ik vraag me af of er ook ouders zijn die hun kinderen niet in sinterklaas gaan laten geloven?
Mijn zoontje is nog erg jong (9 maanden) en heeft er nu natuurlijk nog niets aan ( we vieren het dit jaar ook niet). Maar als hij ouder is willen we   hem liever niet gaan laten geloven. Omdat we christelijk zijn vinden wij geloven in God belangrijk en willen we dat niet gaan vermengen met geloven in Sinterklaas.
Zijn er meer ouders die er zo over denken en zo ja, hoe hebben jullie dat aangepakt?

Groetjes
Caroline
 
Terug
Bovenaan