sinterklaas vieren met peuter

Ik heb meegemaakt dat een bekende van me haar kinderen heel vroeg liet weten dat Sinterklaas eigenlijk....
Die kinderen waren toen 2-3 jaar oud. En wat gebeurde er? Die kindjes kunnen er niets aan doen, maar ze gingen dus wel overal vertellen wat ze van hun ouders geleerd hadden en ze dus het Grote Geheim aan andere kindjes verklapten.
Als het mij zou (mijn kinderen)  gebeuren zou ik toch wel  verdrietig worden, ik geniet namelijk heel erg van dit kinderfeest en wil de kinderen er zelf achter laten komen.
Uiteraard met alle respect voor je geloof, maar neem dit ook mee in je overwegingen.
Groeten.
 
Hallo Caroline
Ik denk  dat het geloven in sinterklaas prima kan bestaan langs het geloof in God  en dat het met deze verwarring 100% meevalt.
Ik ben christelijk opgevoed en wij vierden gewoon sinterklaas thuis. Als kind heb ik deze link ook nooit tussen beide gelegd. Het is een kinderfeest, het draait vrnl om cadeautjes en kan prima langs het geloof staan.
Dat je twijfelt aan het geloof voor de kerstman kan ik me voorstellen omdat  dat een religieus feest is  en van oudsher niet draait om  de commercie en cadeautjes.
Ik kan je dus geen tips geven of op weg helpen maar wil wel zeggen dat je je kindje dit tijdelijke feestje best kunt gunnen.
Succes met je overwegingen
Groetjes Jeanette
 
Jonge kinderen leven nog in een magische en mythische wereld, waarin geloven in sinterklaas heel goed past. Als je logisch gaat nadenken kan het natuurlijk allemaal niet, het verhaal rond sinterklaas. Maar dat doen die kleintjes nog niet, die geloven nog in magie. De leeftijd dat kinderen niet meer in sinterklaas geloven ligt niet voor niks zo  tussen de  7  en 9 jaar. Kinderen gaan dan anders tegen de wereld en de werkelijkheid aankijken. Hoe vaak zie je niet dat een kind dat al verteld is dat sinterklaas niet bestaat, in december spontaan weer gaat geloven. Gewoon omdat een kind nog zo graag in zoiets moois en spannends wil geloven.
Ik vind het zelf erg jammer als je zo'n magische en mooie en spannende ervaring niet aan je kind geeft door het op te voeden zonder sinterklaas. Het is als kind zo prachtig die sinterklaastijd. Ik heb het idee dat dit ook prima kan bestaan naast een religieus geloof. Uiteindelijk duurt het geloven in sinterklaas op een heel mensenleven maar kort, het geloven vanuit religie is toch iets veel duurzamers lijkt mij. Het lijkt mij erg jammer voor je kinderen als ze dit niet kunnen meemaken.
 
Vorig jaar was onze oudste dochter 1 jaar en 10 maanden. We hebben toen op 5 december eerst 's morgens bij mijn schoonouders sinterklaas gevierd. Daar heeft ze toen geslapen, toen uurtje in de auto naar mijn ouders en weer pakjes. Beide keren ongeveer 10 kadootjes, maar na 3 kadootjes had ze helemaal geen zin meer. Vooral 's avonds was het echt niet leuk meer.
Dus dit jaar doen we het anders. Vorige week zijn we naar de intocht geweest en mocht ze s avonds samen met haar zusje (13 maanden) haar schoen zetten (klein kadootje ingedaan). Zaterdag 3 december gaan we bij mijn schoonouders sinterklaas vieren. inmiddels zijn daar 5 kleinkinderen , dus dat word dolle pret, maar we hebben afgesproken voor elk kind 1 kado te kopen, en nog 1 van opa en oma.
En dan zondag bij mijn ouders, daar zijn mijn dochters de enige kinderen en krijgen ze allebei 4-5 kadootjes.
Maandagochtend nog op de creche, en dan vind ik het echt genoeg geweest.
Op mijn werk kon ze ook nog naar de sinterklaasviering komen, maar dat heb ik afgezegd. December is al zo;n drukke maand, en voor die kinderen is dan best veel.

 
Terug
Bovenaan