Slaan (zucht) Hoe lossen we dat op???

Hallo lieve moeders,

Ik zit met een probleem, mijn zoontje Dion van 1,5 jaar heeft sinds een
paar weken ontdekt dat als hij het ergens niet mee eens is, om te gaan
slaan!

Zodra hij een Nee, of een Laat dat, krijgt te horen gaat hij slaan niet
erg hard, maar toch, we denken (zijn papa en ik) dat als we het nu
tolereren dat het van kwaad tot erger gaat worden en belanden in het
programma schatjes, E.H.B.O of de opvoedpolitie en dat zien we niet
echt zitten.

We hebben geprobeerd hem een time-out te geven, boos te worden (gaat ie
alleen nog maar meer slaan), geprobeerd uit te leggen... etc!

Ik wordt er zo moedeloos van dat niets helpt! Althans lijkt te helpen.
Heeft er iemand tips of soortgelijke ervaringen gehad? Wie kan ons
helpen, ik heb het idee dat de cb waar we geweest zijn, me niet erg
serieus nam, ze vatte het naar mijn idee op zo van " nee, dat doet dit
jongetje niet" goed dat is weer een ander probleem.

Verder is het een vreselijk geweldig lief en mooi jongetje en we zijn
echt super trots op 'm, maar dat slaan dat moet maar 's afgelopen
zijn...

Groeten,

Verona een onwijs trotse mama van Dion

hoi,

onze dochter lisa ruim 1,5 jaar, heeft dit ook. Vooral mij wil ze nog wel eens een mep verkopen of laat dreigend haar handje zien. We blijven consequent met haar als iets mag mag het niet, Als ze slaat moet ze een halve minuut in de hoek, daarna leggen we haar uit wat ze heeft gedaan en moet ze een kusje geven(lukt niet altijd).
Dit lijkt toch wel te helpen, de aanhouder wint.

heel af en toe geef ik haar een tikje terug op haar hand, daar is ze wel van onder de indruk. Het is nu minder aan het worden, het schijnt weer een fase te zijn.

succes
corina

Mijn dochtertje is ook ander half en doet het soms ook.
Hier blijf ik consequent herhalen dat het niet mag. Ik merk dat het vooral is als ze erg moe is.

Ik pak haar beet en zeg nee niet mama slaan maar aaien en dat werkt goed ze doet het maar heel weinig en vind het voor die enkele keer niet nodig om haar appart te zetten.

Terug slaan zou ik persoonlijk nooit doen omdat je vind ik dan zelf gedrag laat zien dat je juist bij hem niet wilt zien dus zend je een verwarrende  signaal uit.
Ik mag niet slaan maar waarom mag mama dat dan wel.

Maar dat is mijn mening.
Een kind leert door herhaling dus consequent voor 1 aanpak kiezen.

succes

het is niet dat ik haar echt sla hoor, maar geef haar zachtjes een tikje op haar hand. Ook misschien wel een automatische reactie omdat ze je een mep verkoopt

Ik ben het met je eens dat consequent zijn, dus 1 methode zeg maar het beste blijkt te werken.

corina

Hallo.

Gewoon het gedrag kopieren, dan is het zo afgelopen.
Als mijn kind mij of nu zijn kleine broertje probeert pijn te doen, dan krijgt hij een tik terug. En geloof me, dat snapt ie heel goed. Daarna een kusje geven en het goed maken is erg belangrijk.
En ik als mamma zijnde mag nu eenmaal wel dingen die hij  niet mag. Ik ben de ouder en hij het kind wat nog opgevoed moet worden en de dingen moet leren.
Dus als hij het grappig vindt om zijn kleine broertje in zijn ogen te prikken, wat ik dus al 10x gezegd heb dat dat niet mag omdat dat pijn doet, dan doe ik het een keer terug en dan snapt hij het heel goed.
En als hij mij zomaar begint te slaan dan krijgt hij op zijn handje een tik. Slaat hij daarna nog een keer dan krijgt hij een hardere tik. En daarna gaat hij voor straf in zijn bedje ofzo. In ieder geval iets wat hij niet leuk vindt. Dit werkt ontzettend goed bij ons hier.

gr.Gwen J

Heel herkenbaar verhaal. Ons zoontje van anderhalf heeft sindskort ook de gewoonte om te slaan en te schoppen. Dit willen we dus echt niet hebben en onze aanpak is zoals die al eerder hier genoemd is. Ik pak direct zijn handjes vast (niet hard) en zeg "Nee" en dat hij heel stout is. "Slaan mag niet". Vervolgens gaat hij op de gang (daar hebben we een hoekje waar hij niks kan) en daar moet hij een halve minuut zitten. Daarna nog een keer uitleggen dat slaan stout is en dan een kusje geven en weer spelen. Hij is hiervan erg onder de indruk. En gaat meestal heel lief spelen als dit net is gebeurd. Natuurlijk doet hij het weer, maarja, het is een kind van anderhalf en ik kan dus niet verwachten dat hij alles in een keer onthoudt. Ik merk echt dat hij wel weet dat slaan niet mag en dat mama/papa dan echt boos wordt. Dus het helpt. Gewoon heel consequent volhouden.

Terugslaan ben ik tegen. Ik heb wel een keer gehad dat hij me zo hard in mijn gezicht sloeg ik uit reflex al mijn arm omhoog had. Hier ben ik zelf van geschrokken en doe het dus niet. Zeker zo'n kleintje die nog maar net de wereld aan het ontdekken is (en dus ook continue aan het proberen is wat wel en niet mag) vind ik dat je niet moet slaan. Er zijn vele andere manieren om te "straffen" die uitstekend werken bij kinderen. Overigens ben ik meer van het belonen dan het straffen, dat werkt uiteindelijk nog het beste. Uitbundig belonen als hij me een kusje geeft of knuffel, dat geeft een heel trots en blij mannetje als resultaat.
En oja, slaan is overigens tegenwoordig ook bij wet verboden.......zelfs de opvoedkundige tik. Vind ik persoonlijk wat overdreven maar ik kan we voorstellen dat als je er eenmaal mee begint je steeds een ergere strafmaat (meer pijn toebrengen) moet gebruiken om je kind te laten luisteren. En dat je er daarom niet aan zou moeten beginnen. Maargoed, iedereen voedt zijn kinderen op zijn eigen manier op dus....

Groetjes,
Ingrid

hoi hoi

Heel herkenbaar gedrag. zelf vinden wij (mijn man en ik) dat terug slaan het foute voorbeeld is. Hij mag het niet, en wij zouden het dan wel doen. Wat bij ons hielp was. Duidelijk zeggen dat slaan stout is en niet leuk is. Wij laten hem ook ons aankijken dan, dat je zeker weet dat hij luistert. Deed hij het toch weer, 3 min op de gang met de deur dicht. Moet zeggen dat dat erg pijn doet je kleine zo huilen dat hij bij je wil zijn. En hem terug halen samen ff zitten en knuffelen en zeggen dat knuffelen veel leuker is dan slaan. En... het heeft geholpen!!!! dat was het dus waard. Maar wel 1 lijn trekken, maar das met het hele opvoeden.

Suc6
Groeten Bea

hoi
ik ben ook wel tegen slaan heb het zelf 1 keer gedaan
maar dat was eingenlijk niet de bedeoling
we waren aan het winkelen en voor die winkels zetten ze overal die rottige hobbel dingen neer je weet wel autos ,paarden enzo
en ze mocht niet op zn ding van mij
dus toen sloeg ze me
dus toen heb ik dr een tik op dr vingers gegeven
maar we doen het nu anders en daar zijn we heel erg strikt in als ze niet luisterd
dan gaat ze gaat de gang   dar is niks en kan ze ff gillen maar als dr broertje slaapt zetten we haar op het balkon nou dan is het zo over
we sturen haar niet naar bed voor straf omdat kinderen elke avond naar bed moeten en dan zien ze hun bed als straf en dat moet niet je bed is een fijne plek jouw plek
en naar dr kamer ook niet want daat staat dr speelgoed dus of dat dan straf is ?
maar gewoon volhouden en als hij of zij is uitgraasd ff met hem praten en als je denk hij luisterd niet vraag dan wat heeft mama net gezegt ?
laat hem herhalen wat je zegt dan weet je of hij je gehoord heeft of niet
nou 6s ermee

Terug
Bovenaan