slaan

Ik zit met een probleem en hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Thomas slaat nogal. Ik kan nog weleens een mep van hem krijgen. Dat vind ik heel erg maar wat ik nog erger vind is dat hij andere kindjes slaat. Niet continu maar kan zomaar eens bij hem opkomen om een mep te verkopen. Ik zit hier echt heel erg mee. Ik straf hem steeds als hij slaat maar dat heeft geen enkel nut voor hem. Help!! Het is verder een heerlijk ventje, super vrolijk en bijzonder grappig. Maar slaan wil ik gewoon absoluut niet hebben.
Liefs Esther

Hoi Esther,

Ik kan me zo ontzettend goed voorstellen hoe je je voelt, want ook Siebe slaat en schopt.  Slaan (ook naar mij), maar dus ook schoppen naar andere kindjes. Ik vind dat ook heel erg vervelend en probeer hem er steeds wel op te wijzen dat dat niet mag, maar inderdaad, het lijkt totaal niet over te komen. Wat me echter nog veel meer stoort is het feit dat andere mensen echt verwijtend kunnen reageren, verbaal en non-verbaal. Ik voel dat echt als een soort van falen van mijn kant, maar weet aan de andere kant ook heel goed, dat ik er erg weinig aan kan doen. Het enige wat lijkt te helpen is hem een tik (jawel een corrigerende tik!!)  op zijn handjes te geven zodra hij slaat en hem echt heel boos aankijken en tegelijkertijd zeggen dat hij het niet mag en waarom niet. Dus aangeven dat dat pijn doet.  En daar heb je hem weer; vooral consequent zijn!! Vooral de uitleg erbij is denk ik erg belangrijk, ondanks dat ze nog zo jong zijn en het blijkbaar niet geheel begrijpen. Het probleem is echter ook vaak dat ik niet zie dat hij wat doet en er dan toch van mij verwacht wordt dat ik ingrijp. Dat vind ik dus heel moeilijk, want iets wat ik niet gezien heb vind ik moeilijk te straffen, zonder daarmee te willen ontkennen dat het gebeurt! Ik ga er vanuit dat het (weer) een fase is en ik hoop dat deze fase heel erg snel voorbij zal zijn, want ik baal er echt enorm van.

Als er iemand nog goede tips heeft, hoor ik ze graag!

Groetjes Fonske

Hey Esther,
Ik kan me voorstellen dat je daarmee zit,dat is ook heel vervelend.
Delano heeft het ook heel even gedaan,een paar maanden geleden.
Ik ging dan door mijn knieen,zodat ik dezelfde hoogte had als hij,pakte hem stevig bij zijn armpjes en  waarschuwde hem dat hij dat niet mocht doen omdat dat pijn doet bij mama,dit zonodig twee keer,derde keer,hopla,met harde hand de hal ingebonjourd.
Niet dat ik hem sloeg hoor,maar ik pakte hem stevig bij zijn armpje en tilde hem zo enigzins hardhandig de hal in.
Het is een kwestie van consequent volhouden,écht waar.
Delano heeft het misschien twee weken gedaan en doet het nu nooit meer,al maanden niet meer.
Succes meid!
Tanja

Oja,ik laat hem daar ongeveer twee minuten zitten.
Als ik hem dan weer ophaalde,vroeg ik of hij weer normaal kon doen.
Ik legde hem uit waarom hij de hal in moest(je deed mama pijn etc),even knuffelen en een kus en weer verder met de orde van de dag!
Tanja

Ja stijn ging ook ineens slaan en dan vooral de mensen die hij vind (mij dus maar ook zijn vriendinnetje). Dus ik door de knieën, uitleggen dat hij niet mag slaan maar lief moet doen... Afin, als ik nu eens zeg dat ie lief moet zijn, begint ie te meppen, oeps.

Slaan op de dreumesleeftijd

De eerste fase waarin we het slaan tegen komen is de dreumesfase. Sommige baby's beginnen ook al met slaan, maar meestal steekt het slaan pas na het eerste levensjaar de kop op. Het kindje van één ontdekt steeds meer dat het een eigen persoon is met een eigen wil en eigen wensen. En helaas voor het kindje gaat de wereld om zich heen niet altijd mee in deze wensen. Een dreumes is nog te klein om dit te begrijpen. Voor een dreumes draait de wereld nog helemaal om hem of haar. En wanneer iets dus niet gaat zoals het kindje dit wil, kan dit tot grote boosheid en frustratie leiden. En jonge kinderen uiten hun boosheid over het algemeen nog heel basaal en fysiek, ze gaan slaan, schoppen of bijten. Op deze leeftijd hebben kinderen hun impulsen ook nog niet goed onder controle en doen ze voor dat zij denken. Bij wat oudere dreumesen (boven de ander half) zien we vaak dat ze achteraf wel weer weten dat ze niet mogen slaan, maar dan is het al gebeurd.
Een dreumes kan zich ook nog niet in een ander verplaatsen en zal zich dus niet realiseren dat hij een ander pijn kan doen, ook al wordt dit het kind steeds weer vertelt. Daarvoor leeft een dreumes nog te veel vanuit zijn of haar eigen gevoel.
Soms zie we wel dat kinderen bij het slaan af bijten zelf al 'au' roepen, waardoor het lijkt alsof zij wel beseffen dat ze de ander zeer hebben gedaan, maar dat is niet het geval. Deze kinderen hebben een aantal keren na het slaan of bijten 'au' te hoen gekregen en denken nu dat dit dus hoort bij het slaan. Maar ze geven hiermee zeker niet aan dat ze begrijpen dat het slaan zeer doet.
Een dreumes slaat over het algemeen uit boosheid of frustratie. Een dreumes beschikt natuurlijk ook nog niet over veel andere middelen om boosheid te uiten, praten kan het kind nog onvoldoende.
Het is dan ook goed om begrip te tonen voor de gevoelens achter het slaan, de boosheid of frustratie, maar ook duidelijk aan te geven dat dit gedrag ongewenst is. Steeds weer zal het kindje geleerd moeten worden dat slaan niet de juiste manier is om gevoelens van boosheid te uiten. Het kind in bedwang houden of even apart zetten kan hierbij een goed hulpmiddel zijn. Het kind krijgt op deze manier geen extra aandacht met het slaan, hetgeen het slaan enkel interessanter zou maken. Omdat te veel aandacht rond het slaan, het slaan enkel in stand zal houden is het dan ook belangrijk niet te heftig te reageren op het slaan. Hard 'au' roepen of erg boos worden, maakt het slaan enkel maar interessanter en het kind zal opnieuw gaan proberen deze reactie uit te lokken..

stukje van de site van "opvoedadvies" daar kun je dit soort dingen wel eens terug vinden....
succes!
Pascal
ps...en schijt aan iedereen met commentaar...!!

Hiya Esther!

Max doet het ook, slaan en schoppen, en ook heel geniepig hard knijpen. Maar alleen mij en heeeeel af en toe zijn vader. Tegen andere kindjes is ie juist superlief.
Ik heb al wel een paar keer een beurse kaak gehad omdat ie tijdens het luier verschonen een rake trap op mijn gezicht plante.
Meestal is het uit frustratie (hij was druk aan het spelen en had een poepluier, ik wilde een schone luier omdoen, hij wilde doorspelen..etc.) ik pak nu zijn handen en/of benen vast tot ie klaar is met boos zijn. Zeg dan iets van "Ik weet dat je boos bent, maar mama moet nu even dit doen, dus niet slaan en/of schoppen" En tja.....soms moet ik dat 1x zeggen en soms 5x.
Ik probeer er niet boos om te worden of mijn stem te verheffen, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me toch kwetst, niet zozeer fysiek maar ik trek het me persoonlijk aan af en toe, omdat het vooral "tegen" mij gekeerd lijkt te zijn. Ah the joys of motherhood! hahaha

Ajuus, ilja

Terug
Bovenaan