Slaap/waak patroon

Hi dames,

Ik heb ff een vraagje. Mijn  zoontje Seth  van 7 weken slaapt eigenlijk al sinds de geboorte heel goed 's nachts. Na de laatste voeding (eerst om 23.00, later om 21.00) sliep hij bijna elke nacht door tot een uur of 4.00 of 5.00. Alleen inslapen was eerst een probleem, maar op een gegeven moment kreeg hij door (denk ik) dat donker = slapen. Na de nachtvoeding sliep hij altijd meteen  nog 3.-4 uur door.  Sinds dit weekend slaapt hij zelfs na zijn laatste voeding (23.00) tot de volgende ochtend (7.00). Echt heerlijk.

Maar wat ik me nu afvraag ... (misschien een hele domme vraag), maar wanneer begint 'de nacht' voor jullie kleintjes?
Tot nu toe had ik m 's avonds na de  voeding (19.00)  nog in het dagritme, dus na voeding knuffelen/spelen en daarna nog een dutje in bed (als hij daar zin in had, want dat is soms ook nog een probleem) of op de arm. Maar mischien moet ik hem na de voeding van 19.00 al meteen  op bed leggen  (helemaal omdat hij nu in totaal dus minder slaapt dan toen hij nog om 5.00 kwam)... ik weet het niet zo goed. Hoe doen jullie dat?

Groetjes Femke

(ps, ik heb het nu geprobeerd ... hij ligt nu al een uur op bed, in het donker en volgens mij is hij wel wakker, maar hij  huilt verder niet en misschien dat hij al een beetje aan het slapen is, maar ik blijf erg benieuwd naar jullie ritmes hierin!)

Hallo Femke,

Heel herkenbaar hoor! Jinte (9,5 wkn) slaapt nu ook sinds een week aardig door (van 22.00 tot 7.00 uur) en wij klagen niet! Maar het betekent echt wel dat ze overdag wat meer wakker is. Haar moeilijke uurtjes van 's avonds heeft ze wel wat gehouden en wij hebben er voorlopig voor gekozen om haar bij ons te houden. Anders wordt ze erg overstuur (heeft dan ook last van krampen), gevolg is dat je wel met haar zo'n anderhalf tot 2uur stil zit . Tja das kiezen tussen dit of een baby overstuur waar je steeds naar toe moet. Tussen 21.00 en 21.30 gaat ze in bad, daarna een fles en dan ingebakerd haar wieg in. Dus de avond hier is nog niet echt baby-vrij.

Hoi,

Wij zitten nog steeds te twijfelen. Esther is nu bijna 7 weken en heeft nog niet echt een vast ritme. Ze krijgt haar voedingen wel op vaste tijden, maar daar tussenin is niet te voorspellen wanneer ze slaapt of wakker wordt. Zo ook 's avonds. De ene avond stort ze om 19.30 uur in en slaapt ze de hele avond, de volgende avond is ze wakker tot 21.30 uur en gaat ze dan in bad, eten en naar bed. Zo lang ze bij ons ligt is ze meestal wel rustig, dus dat is dan een avondje tv kijken met een meisje op de arm. Ik vind dat eigenlijk wel gezellig...
Het probleem wat wij nu hebben, is dat ze om 22.00 uur, als ze haar laatste voeding zou moeten krijgen, heeeeel diep slaapt. Het hielp altijd om haar in bad te doen, maar tegenwoordig slaapt ze lekker verder zodra ze is aangekleed en krijgen we er dus bijna geen voeding in. Ze slaapt ook nog niet door, misschien wel om die reden, want ze krijgt bij de avondvoeding bijna niets binnen. Wij gaan haar nu dus maar gewoon na de voeding van 18.30 uur op bed leggen zodra ze moe wordt en dan zien we wel hoe laat ze komt. Kunnen we tenminste zelf ook vroeg naar bed en misschien dat die avondvoeding dan wel weer een keer vanzelf komt?!

Wat een gepuzzel, he?

Eveline

Hoi Femke,
bij mij is het eigenlijk hetzelfde als bij jou. Vanaf de geboorte slaapt Quinn 's nachts al heel goed. Het was standaard na de fles van 23 uur slapen tot de volgende voeding rond 3 of 4 uur.  Dan meteen weer inslapen tot de volgende voeding van 6/7 uur en daarna zelfs weer slapen tot een uur of 11. Nu slaapt hij sinds ongeveer 1,5 week 's nachts door na de voeding rond 23/24 uur en wordt hij dus pas om 6/7 uur wakker. Vaak is hij 's avonds na de voeding van 18/19 uur wakker. Dat vinden we verder prima. Als we zien dat hij wat moe is of slaap krijgt dan leggen we hem gewoon in bed, maar vaak is hij tot de voeding van 23 uur wakker. Ligt hij lekker rustig wakker in bed, prima. Maar huilt hij (en stopt dat na een minuut of 10 nog niet) dan gaat hij gewoon weer uit bed hoor.
Quinn doet het hier verder goed op, dus ik ga hier ook niks aan veranderen.
Groetjes Veerle
Mama van Quinn 22-01

hi

bij ons is het eigenlijk ook zo. nynke slaapt de nacht redelijk door en wordt de laatste week stipt om half 8 wakker. dan krijgt ze een flesje (papa doet de luier en mama kolft een flesje vol) en valt ze weer in slaap tot zo'n 11 uur. weer een flesje en dan is ze meestal wel wakker en gaan we weg of leg ik haar in de box. tussendoor krijgt ze ook nog wel een flesje en vanaf een uurtje of 6 is ze wakker tot 12 uur en we gaan slapen. dan beginnen we meestal om 11 uur met luier, kolven, flesje, tutten enzo. maar ja soms heeft ze een krampje en is ze tot half 2 wakker.

's avonds ligt ze bij ons op de bank of in de box of boven bij ons in bed en sukkelt ze af en toe in slaap. soms doet ze dan een oogje open om te kijken of we er nog zijn.

ik vind het wel goed zo. als ze 's nachts maar slaapt.

Hoi Femke,

Ik heb absoluut niks te klagen. Evi slaapt al 3 weken door, ze is nu 8 1/2 week. Ze gaat om 21.30 in bad en om 22.00 laatste fles en dan slaapt ze tot ongeveer 07.00. Overdag is het altijd licht op haar kamertje, de gordijnen gaan pas om 22.00 dicht en om 07.00 weer open. Zo weet ze wanneer het dag of nacht is. Overdag is na de fles  1 uur soms 2 uur wakker en  als ik merk dat ze moe wordt leg ik ze weer lekker in bed. Ze protesteert dan wel even hoor. Maar dat duurt nooit langer dan 15 min.

groetjes Sonja

Hi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het fijn om te lezen hoe jullie e.e.a. aanpakken. Seth heeft nu gisteravond na de voeding van 19.00 geslapen tot 23.00. Toen moest ik hem wakker maken voor zijn laatste voeding. Helaas werd hij vannacht om 5.00 al wakker, maar sliep snel weer in. Om 6.00 had hij honger. Na die ochtendvoeding kwam hij alweer om 9.00 en daarna om 12.00. Dus het hele schema van de afgelopen dagen (7.00, 11.00, 15.00, 19.00, 23.00) is vandaag weer in de war. Hij heeft nu weer 6 voedingen vandaag. Sowieso balen dat hij om de 3 uur kwam, want volgens mij levert dat meer krampjes op bij hem.

Dan wat anders: kunnen jullie goed zien wanneer jullie kindje slaap krijgt en naar bed moet? Ik probeer hem dus in de box te leggen en daarna naar bed, maar soms ben ik te vroeg en protesteert hij echt enorm dmv huilen (terwijl hij natuurlijk ook wakker in bed kan liggen, maar dat doet hij dan niet) en soms ben ik te laat en dan is het hek ook van de dam qua huilen. Ik vind het echt heel moeilijk om dat bij hem te zien... Ik ga nu maar vasthouden aan de tijd die gemiddeld staat voor wakker zijn op zijn leeftijd (dus 60-75 minuten) en hem daarna in bed leggen. Hopelijk werkt het ...

Groetjes Femke en Seth (15-01-07)

Hoi,
tsja, da's idd soms lastig te zien. Gisteren sliep Quinn uit zichzelf om 19.30 uur in de box in en daarna heb ik hem in bed gelegd. Hij heeft tot 23.30 uur geslapen, kreeg toen een voeding, maar werd vanmorgen om 5.30 uur al wakker. Ook heeft hij gisteren overdag veel geslapen. Ik vond het gisteren wel prettig, kon ik tenminste nog iets voor mezelf doen. Maar vanmorgen was het wel weer erg vroeg. Dus ik ga toch weer kijken of ik hem overdag en 's avonds iets wakkerder kan houden. Zeker omdat ik na de ochtendvoeding (en vroeger zelfs na de nachtvoeding) niet meer kan slapen. Het maakt niet uit hoe laat ik 's avonds naar bed ga, het lukt gewoon niet meer. Daarom ga ik altijd maar op tijd naar bed (tenminste als mijn vriend thuis is, zodat hij zich met Quinn kan bezig houden). 21.00 uur is geen uitzondering, want zo krijg ik tenminste toch voldoende slaap. Alhoewel ik nog chronisch moe ben. En dat terwijl Quinn  dus nog goed slaapt 's nachts. Herkenbaar?
Maar goed... ik geloof dat ik wat van het onderwerp afwijk.
Aan Quinn zie ik of hij moe is als hij meer gaapt, met zijn handjes door zijn oogjes strijkt, zijn ogen af en toe dichtvallen. Wat hier helpt om hem te laten slapen is met hem wiegen en zingen (zacht en eentonig) of hem in zijn hangmatje in de box laten wiegen. Maar dan is het daarna nog kijken of hij zich naar bed laat brengen hoor... Precies wat jij ook al zegt. Pak je hem te vroeg op dan wordt hij wakker, pak je hem te laat dan wordt hij wakker. Soms slaapt hij ook als hij tegen mij aan ligt. Dan wil ik hem naar bed brengen.... pling.. gaan de ogen weer open en hoef ik het niet eens te proberen.
Groetjes Veerle
mama van Quinn 22-01

Terug
Bovenaan