Slaap/waak patroon

Hallo,

Mijn zoontje (inmiddels alweer 7 maanden) had ik al vrij snel in een ritme dat hij in ieder geval na de fles van 19.00 uur naar bed ging. Daarna weer wakker maken voor de 23.00 uur fles (welke hij overigens met 3,5 maand ook niet meer had). Ik vond het altijd heel fijn dat mijn vriend en ik de avonden voor ons zelf hadden. Het kan dan wel inderdaad dat ze smorgens weer iets vroeger komen maar ik probeerde dat toch altijd te rekken tot 7.00 uur. Nu slaapt hij heerlijk van savonds 7 tot smorgens 7, soms zelfs al iets langer.

Tevens heb ik Tijs altijd wakker in zijn bedje gelegt, zodat hij zelf leert om in slaap te vallen. Dit is heel belangrijk voor als je kindje wat ouder wordt. Als je je kindje steeds in slaap wiegt of andere dingen probeert om hem/haar te laten slapen leer hij/zij nooit dat ze in bed zelf in slaap moeten komen. Dit is ook heel fijn als hij nu snachts eens wakker wordt, hij valt altijd weer in slaap en ik hoef eigenlijk nooit mijn bed uit.

In het begin is dit wel moeilijk hoor voor de moeder want je moet er tegen kunnen dat ze even huilen om in slaap te komen. Maar ik haal Tijs nooit meer uit zijn bedje als hij savonds naar bed gaat. Als er echt iets is ga ik natuurlijk wel even kijken maar eruit of naar beneden...echt niet.

Succes met jullie kleintjes en leer je kleintje goed kennen door er goed naar te kijken.
Groetjes Daan mv Tijs

Hallo,

Sanne (nu 5 ½ week oud) slaapt al vanf dag 4   redelijk goed door. Eerst hetzelfe ritme zoals velen boven beschrijven. Van 23.00u. tot 5.00u. en na de voeding nog eens tot 9.00u. Sinds 2 weken slaapt ze de hele nacht door. Ze gaat rond 21.00u. naar bed en krijgt dan weer een voeding om 6.00u. Dit is qua tijd erg lang. (max. mag er tussen de voedingen 7 á 8 uur in zitten. (heeft  te maken met het gewicht). Maar na 8 uur krijg ik haar echt nog niet wakker. Dus laat ik haar maa leker liggen tot zichzelf begint te melden met 9 uur (tussen de voeding) echt als max. Daarna gaat ze gelijk weer naar bedje toe tot 10.00u. de rest van de dag is veel wakker met af en toe een hazeslaapje.
Ze is dus gezellig veel beneden en 's avonds vaak op de arm tot dat ze naar bed gaat.

Groetjes yvonne

Hai,

Nou, gisteren weer na de voeding van 19.00 in bed gelegd en hij sliep meteen. Ook na de voeding van 23.00 sliep hij zo weer in, maar om 4.30 werd hij wakker. Ik heb hem even laten liggen, maar uiteindelijk toch maar even snel 1 borst gegeven. Daarna kwam hij om 7.00 weer.
Nu twijfel ik of ik hem vanavond toch niet na de 19.00-voeding nog laat spelen als hij wakker is, en daarna  op de arm, badje en dan de  23.00-voeding. Dan slaapt hij waarschijnlijk wel weer door tot 7.00. Maar aan de andere kant ... misschien is het  beter hem te laten wennen  aan dit nieuwe slaapritme en dan maar hopen dat hij steeds later wakker  gaat worden.

Nog een maandje en dan ga ik weer werken. Dan moet alles toch wel een beetje voor elkaar zijn ...

Groetjes Femke  

hallo...

Als ik jou was zou ik hem toch lekker om 19.00 uur, misschien rekken naar 19.30 uur op bedje leggen. Je zult zien hoe ouder hij wordt hoe langer hij smorgens ook gaat slapen. Ik weet niet hoeveel dagen je gaat werken maar ik merkte gewoon dat er langzaam aan een ritme  kwam. Het is even aanmodderen misschien in de vroege morgen maar je bent nu nog lekker thuis. Straks moet je kindje toch ook wellicht op de dagen dat je werkt rond 7.00 uur wakker zijn??

Vooral als je straks weer moet gaan werken dan is het echt heerlijk om de avonden ook nog voor jezelf te hebben...tenminste dat is mijn ervaring. En ik vind gewoon dat een kindje savonds zijn/haar rust nodig heeft. Je zult zien dat hoe ouder ze worden hoe minder makkelijk het dadelijk gaat om savonds in het eigen bedje te laten slapen...

Succes.....Daan mv Tijs (7 maanden)

thnx daantijs

daar heb je wel gelijk in misschien ...
ik probeer hem vandaag keurig volgens het RRR-principe op bed te leggen, maar het is niet makkelijk hoor, dat gehuil aanhoren ... dat houdt toch geen mens vol??

Terug
Bovenaan