Slaapcyclus koppelen

Loulouu

New member
Mijn zoontje is nu 15 weken oud. Hebben al veel meegemaakt. Is opgenomen geweest in het ziekenhuis ter observatie omdat hij de eerste 11 weken uren per dag krijste en we hier als gezin onder door gingen. Hier is uitgekomen dat hij prikkelgevoelig is en extreem alert. Ook was hij oververmoeid. Ze hebben hem een soort gereset en geleerd om overdag te slapen wat hij dus niet deed. Kregen er een heel tevreden mannetje voor terug en langzaam begint de rust weer in huis terug te komen.

Waar ik thuis tegen aanloop is dat hij steeds maar 1 slaapcyclus kan pakken. Dus na 45 min wakker. Hij is dan nog moe en het lukt hem en ons niet om hem weer in slaap te krijgen. Met een speentje is hij weer even 10 min stil en soort van in slaap? En dan weer wakker. Omdat hij om de 3,5 uur voeding krijgt lopen we er tegen aan dat het net allemaal niet uitkomt.
Bijvoorbeeld, vanmorgen 8 uur de fles. Half 10 in bed. 10.15 wakker. Gesust tot 11.15 (om de 10 min erheen). 11.30 fles en om 12.45 weer in bed. 13.30 weer wakker en nu hetzelfde riedeltje.
Mijn vraag is eigenlijk of ik nog iets anders kan doen om hem nog een blokje te laten slapen. We hebben hem er ook wel eens uitgehaald en voor de fles nog eens op bed maar dat werkte niet. Ook bij wandelen duurt het minimaal 35 min voordat hij in slaap valt..
Voor mijn gevoel ben ik de hele dag bezig om hem te laten slapen. Hij is natuurlijk al oververmoeid geweest en we willen dit absoluut niet weer. Begrijp me niet verkeerd, we zijn al heel blij dat hij zelf in slaap kan vallen en vrij snel ook. Maar het zou zo fijn zijn als hij het wat kan verlengen.. tips?
 
Helaas geen tips. Jouw kleine doet het beter dan mijne ooit heeft gedaan als baby. Sliep standaard maar 30 min max. Kwamen idd nooit uit met voedingen. Pas toen ie overging naar 1 slaapje werden cycli gekoppeld. 
Heb me voorgenomen bij een volgende vaker kleinere voedingen te geven om uit te komen met ritme, maat of dat gaat werken weet ik ook niet. 
 
Bij de mijne ging het over toen we tegen de zes maanden aan opvolgmelk begonnen. Sterkte.
Schommelstoel hielp bij ons.
 
Met jullie achtergrond, snap ik dat je gefocust bent op (voldoende) slaap en zeker niet weer in die negatieve spiraal wil komen. Dat gezegd hebbende: het gedrag van je baby klinkt heel normaal. Hier ook een baby van 15 weken die de laatste dagen ineens 1 slaapje per dag wat langer doet dan 45 minuten! Maar soms al direct 's ochtends, soms 's middags, soms pas begin van de avond.. En soms dus helemaal niet. Met de voedingen kom ik ook lang niet altijd uit, maar ik geef borstvoeding op verzoek, dat scheelt. Soms zit er 2 uur tussen een voeding en soms ineens 4 a 5 uur. Uiteindelijk kom ik aan het einde van de dag altijd weer goed uit..
Mijj dochter ging rond deze leeftijd ineens doorslapen, zelfstandig in slaap vallen etc. En bij onze zoon lijken er nu ook wat veranderingen voor de deur te staan. Vanavond en gisteravond is hij voor het eerst zelfstandig in slaap gevallen! En slaapt hij 's nachts 10 uur achter elkaar door! Etc.. Kortom: geef het de tijd, het komt dan( (vanzelf) goed. Probeer er niet te krampachtig over te doen (als snap ik dat wel heel goed hoor, gezien jullie situatie!).
O ja, wat hier soms werkt als hij echt snel weer wakker wordt, is om hen dan snel in de draagzak te doen en dan slaapt hij soms nog even verder. Al werkte het de laatste dagen juist om hem even te laten huilen in bed en toen pakte hij toch 1x per dag er nog een slaapcyclus er achteraan.
Succes! 
 
Trouwens, onze dochter ging pas langer dan 45 minuten per slaapje slapen, toen ze 1 was en overging op 1 slaapje. Tot die tijd altijd max 45 minuten. Maar tussendoor was ze vrolijk, dus blijkbaar was het voldoende voor haar.. Ga niet teveel in boekjes lezen wat je kind zou moeten doen, maar kijken vooral naar haar. 
 
Heb je de draagzak al geprobeerd? Dat was bij ons de enige manier voor langere slaapjes, dat deed ik dan 1 keer per dag. Pas na de 4 maanden regressie (duurde hier tot 5,5 maand) begon hij overdag langer te slapen en hoe ouder hij wordt hoe meer hij slaapt overdag? rond de 12 weken was bij ons de rotste periode qua overdag slaap, heel veel korte slaapjes idd. Ik hield mij nooit zo vast aan de voedingen maar zorgde vooral dat hij niet oververmoeid raakte, dus wel een richtlijn van na 3/4 uur een voeding maar nooit wakker ervoor maken. Dat werkte bij ons goed
 
Heftig! Vergelijkbaar met mijn situatie en snap dat je heel gefocust bent op slaapjes want ja... je wilt nooit meer terug naar die situatie. Ik denk dat je al erg je best doet. Hier slaapt ze in de ochtend 30min, middag ook (beide na veel gekrijs) en eind middag doe ik een schoot slaapje en als mijn partner het doet de draagzak. Je hebt geen tijd voor jezelf, maar ooit zal het beter worden toch? Al met al, geen oververmoeid kind na die korte slaapjes. Dat is ze wel als ik haar meeneem in een drukke omgeving. Wij wisselen thuis, als we samen beide thuis zijn, vooral af. Ieder een dagdeel ons dochtertje. zo heb je het idee dat je wat meer tijd voor jezelf hebt. zou het meer in die hoek zoeken, gezien je al veel probeert. 


kom ook vaak niet uit met voedingen. Geef het soms iets eerder. Soms slaapt ze bij me, dan laat ik haar ook even slapen. Uiteindelijk komen we dan wel uit. 
 
Terug
Bovenaan