Slaapgedrag 4 maanden

Wij hadden ook zo'n fase rond de 3 maanden volgens mij. Hij sliep dan alleen beneden bij mij in zijn wipstoeltje en ik kreeg hem toen inderdaad alleen na zijn late fles naar bed. Heeft een paar weekjes geduurd. Wij probeerden hem iedere avond in bed te leggen en merkten al direct of het wel of niet ging lukken. Ze willen dan gewoon bij je zijn en opeens is die fase weer voorbij. Niet tegen vechten, kost je onnodige energie, lekker meebewegen ?

We hebben de laatste paar dagen haar ritme gevolgd en haar laten slapen waar ze ook maar enigzins sliep. Sinds gisteren merken we dat ze veel duidelijkere signalen aangeeft als ze moe is en daarbij valt ze nu rond 21 in diepe slaap ipv 23, waardoor ik haar lekker in haar wiegje kn leggen. Vandaag met een beetje zenuwen haar weer eens in haar ledikant geleg ( met haar nestje erin) nadat ze lekker relax nog even met haar knuffeltje lag te spelen, kwamen er meer en meer gaapjes en begon ze te staren. Na ongever 15 min (ondertussen ben ik gaan stofzuigen boven) viel ze heerlijk rustig in slaap zonder ook maar een traantje of huiltje. Ze heerlijk om te zien dat dit gelukt is zonder al die stress en onzekerheden van mijn kant uit.

Hier is de ervaring ook dat goed kijken en meegaan in het ritme van de baby heel veel rust kan geven. Nou moet ik zeggen dat mijn schaapje niet de beste slaapster is, maar ik heb er ook geen stress en bijna geen slaapgebrek van. Met 11 maanden krijgt ze nu om 11 uur nog een fles en wordt ze ergens tussen 5-7 wakker. Als het voor 7 is, neem ik haar nog even bij mij in bed en slaapt ze vaak best lekker door tot een uur of half 8, vanochtend was ze om 5 uur wakker en kon ze maar niet terug in slaap komen, waardoor ze mij ook vanaf 5 wakker hield. Om half 9 was ze total löss en zijn we samen gaan slapen (was gelukkig mama-dag). Ideaal is het niet, lief is ze wel en vooral heel gelukkig en blij. Vanmiddag wilde ze slapen; ze kroop naar me toe en legde haar hoofd op schoot. Zonder enig tegensputteren sliep ze 5 minuten later in haar bedje. Als ik haar naar bed breng als het volgens schema moet, heb ik vaak een krijsend kind.

Het meegaan met haar rimte brengt ons inderdaad veel rust. Het heeft wel even geduurd voordat ik het gevoel van moeten slapen los heb kunnen laten. En nu merk ik dat ze haar ritme langzaamaan aan het wijzigen is wat voor ons eigenlijk alleen maar goed uitkomt.

Terug
Bovenaan