Slaapjes op de opvang

Onze dochter (10 maanden) gaat al sinds ze 4 maanden oud is naar de opvang. Ze heeft het daar heel fijn, lieve leidsters en ze vindt het geweldig met alle andere kindjes. De laatste tijd merk ik alleen dat ze wat rommelen met haar slaapjes op de opvang. Thuis slaapt ze 2x, ze wordt rond half 8 wakker, gaat er dan om 10 uur weer in en rond half 3. Slaapt dan ook vaak wel 1,5 uur per keer.
Steeds vaker zie ik nu dat ze haar op de opvang pas na 11en of soms zelfs pas na de lunch op bed leggen. Resultaat is dat ze dan maar 1x per dag slaapt en ik vind dat voor haar leeftijd echt wel te weinig.
Ik heb het aangegeven en ik heb nu een paar keer te horen gekregen dat ze zelf niet eerder wilde slapen. Vreemd, want thuis gaat de ochtendslaap het makkelijkst. Na nog een keer vragen werd gezegd: andere kindjes houden het minder lang vol, dus die moeten eerder en dan is de slaapkamer bezet. Nou klopt het wel, ons meisje kan het erg lang uithouden zonder vervelend te worden, maar toch vind ik dat zielig. De laatste tijd is ze ook erg jengelig als ze uit de opvang komt, niks is goed en ook het eten gaat er dan thuis moeizaam in. Logisch ook, ze is vaak vanaf 1 uur al wakker en thuis slaapt ze pas om half 8. Eerder naar bed brengen helpt ook niet, daar raakt ze alleen maar meer van overstuur en dan kan ik zeker tot 9 uur op en neer lopen om te troosten.
Ik weet dat hier veel moeders zijn met kindjes op de opvang en ook moeders die zelf op de opvang werken, dus vroeg me af of dit herkenbaar is voor jullie? Ik vind het totaal niet erg dat ze niet exact hetzelfde schema als thuis volgen, het is daar ook drukker dus ze zal daar ook anders zijn dan thuis. Maar ik vind het eigenlijk echt te vroeg om haar nu al maar 1x te laten slapen en al helemaal omdat ik merk dat ze het nog niet aan kan.
Ben benieuwd of iemand dit herkent en/of advies heeft.

Hoi! Hier een grietje van 9,5 maand die ook naar de opvang gaat. Ik herken dit gelukkig helemaal niet, ze laten haar altijd 2x slapen en als ze korter heeft geslapen dan normaal en ze denken dat ze het nodig heeft leggen ze haar zelfs een 3e keer op bed. Die laatste overleggen ze dan altijd even via de app ivm de ophaaltijd.
Ik zou er ook flink van balen als ze haar maar 1x laten slapen zoals jij beschrijft en ik zou het zeker nogmaals aankaarten! 1x slapen voor een baby van 10 maanden is zeker te weinig en ik kan me voorstellen dat ze daardoor de rest van de dag een beetje van slag is. Ik vind trouwens het argument ‘slaapkamer bezet’ een beetje vreemd.. ik neem aan dat ze voldoende bedjes hebben voor alle kindjes?
Succes!

Hmm.. ik werk zelf in de opvang en ik moet wel zeggen dat veel kindjes thuis al tussen 6 en 7 wakker zijn en dan om 9.00 al wel naar bed gaan voor hun tweede dutje. Dus ik kan me voorstellen dat het niet praktisch is om jouw kindje dan een uurtje later erbij te leggen (worden andere kindjes misschien wakker van). Maar los daarvan moeten kindjes ook gewoon hun ritme van thuis kunnen volgen en idd zeker nog 2x moeten kunnen slapen. Misschien is er een andere plek waar ze een bedje voor haar neer kunnen zetten? Of zouden ze met jullie kunnen overleggen of haar slaapje ook om half 11 en 3 uur kan zodat de andere kindjes net wat langer kunnen slapen?
Ik zou iig duidelijk aangeven dat je echt wil dat ze 2x slaapt en samen overleggen op welke manier dit opgelost gaat worden. Daar zouden ze toch ervaren in moeten zijn.

Ik werk op een kinderdagverblijf en snap je helemaal!! Zolang kindjes 2x slapen, gaan ze gewoon allemaal tegelijk naar bed, of ze nu aangeven moe te zijn of niet. Alle kindjes die 2x slapen, krijgen om 9.15 fruit en slapen rond 9.45! Is een kindje dan om 10.15 nog wakker, houdt die andere kinderen wakker en weigert die te gaan slapen.. ja, dan gaat dat kindje er vaak uit zodat de rest wél kan slapen.
Maar een kindje rond 11.00 naar bed brengen doen we nooit, dat is echt een rare tijd. Inderdaad omdat ze dan tot 12.30/13.00 slapen en dan slapen ze in de middag geen 2e keer meer. Om 12.30/13.00 gaan de kinderen naar bed die 1 dutje doen (dat is vanaf 14 maanden ongeveer) dus dan worden ze automatisch wakker.

Ik snap dat je daarvan baalt, want dit is niks natuurlijk. Ik zou heel duidelijk aangeven dat je wilt dat ze gewoon met de andere kinderen mee naar bed gaat om 9.30 en 14.30, óók al lijkt ze niet moe. Op deze leeftijd is 2x slapen heeeeeel normaal.

Slaapt ze om 10.15 nog niet en houdt ze iedereen wakker, dan vind ik het 'logisch' dat ze haar eruit halen, maar aan je bericht te lezen ben je zelf ook wel zo ruimdenkend ;) Maar ik vind dat de juffen op z'n minst moeten proberen om haar te laten slapen rond 9.30, dat is niks geks gevraagd!

Er zijn wel eens leidsters die denken: o, maar ze red het toch prima zo tot 17.00? Maar die hebben vaak zelf geen kinderen en vergeten dat kinderen thuis nog moeten eten en in bad en dat ze niet om 17.30 slapen, dus ouders zitten tot 19.00 met een heel moe en chagrijnig kind. Dat wordt helaas vaak 'vergeten'. Er wordt helaas vaak gedacht: om 17.00 zijn wij klaar met de dag en kunnen we naar huis, er wordt niet aan de ouders gedacht

Of je maakt haar op een opvang-dag rond 7.00 wakker zodat ze om 9.30 echt moe is. Het klopt dat veel kindjes tussen 6.00-7.00 al wakker zijn en om 9.30 zijn die echt moe, dus dan gaat iedereen tegelijkertijd weer in bed. Die zijn dan almaar aan het huilen en mopperen en die hou je niet wakker tot 10.00.

Bedankt voor jullie reacties!! Ik denk dat het inderdaad geen kwestie is van niet genoeg slaapplekken hebben, maar meer dat ze bang zijn dat ons meisje de andere (al slapende) kindjes wakker maakt. En dat begrijp ik wel, alleen daardoor krijgt ons kindje nu wel te weinig slaap en dat vind ik dan ook weer niet de bedoeling. Had het ook fijner gevonden als ze dat met me besproken hadden, nu voel ik me iedere keer zo’n ‘zeikerd’ als ik weer vraag waarom ze maar 1x geslapen heeft.
Dat vroeger wakker maken op de dagen dat ze naar de opvang gaat is nooit in me opgekomen, maar ga ik eens proberen! Omdat mijn vriend en ik allebei thuiswerken hoeft ze nooit op tijd op en dan is het juist wel lekker dat wij op ons gemak kunnen doen met haar. Maar als dat half uurtje net het verschil maakt voor haar slaapjes daar, is het helemaal prima om haar om 7 uur wakker te maken. Gek hoe je soms zelf niet op dit soort ideeën komt :)
Nogmaals bedankt!

Wat interessant om te lezen. Mijn kindje gaat niet naar de opvang maar naar opa's en oma's. Ik dacht altijd dat op de opvang een vergelijkbaar schema werd aangehouden met wat ouders thuis doen. Ik wist niet dat er dus 'rare' slaaptijden bestaan en dacht dat het gewoon van kind tot kind verschilt. Mijn zoontje doet nog 1 slaapje en gaat er rond 13u maar meestal 13.30 in. Zijn neefje die even oud is gaat om 10.30 al naar bed en doet ook 1 slaapje. Als ik het goed begrijp zou dat op een kinderdagverblijf dus niet kunnen? 

@ZazouSept nee hoor, bij onze opvang volgen ze het kind volledig! Onze dochter ging vanaf 4 maanden naar de opvang en ik heb toen een lijstje gemaakt met haar slaapsignalen en hongersignalen (beide deden wij altijd op verzoek). En dat zijn zij ook gaan doen, gewoon ons kind volgen. En dat gebeurt nog steeds, ze is nu bijna 10 maanden oud. Nu luncht ze ook mee en dat gebeurt op vaste tijden met alle kindjes aan tafel en zij heeft een redelijk vast ritme nu. Maar als zij bijvoorbeeld nog zou slapen, krijgt zij een uurtje later een boterham. Het is daar allemaal geen enkel probleem. 
Borstvoeding was geen enkel probleem, ook nu wij aan het overgaan zijn op kunstvoeding en een mix van bv en kv geven is dat geen enkel probleem. Oftewel, onze wensen en vooral ons kind wordt gevolgd en daar zijn wij enorm tevreden over! En als ze een keer afwijken, is daar een goede reden voor en wordt dat altijd even overlegd (app of telefoon). 
Uiteraard is er nooit zoveel aandacht voor een kindje als thuis, maar ik denk dat het alleen maar goed is dat onze dochter af en toe even moet wachten ergens op (ze is enig kind, dus die 'skill' leert ze thuis bijna niet..). Ik haal altijd een blij kind op die wel altijd een half uur eerder naar bed gaat op de dag dat ze naar de opvang gaat, maar dat heeft meer te maken met alle indrukken van zo'n dag :) 

Terug
Bovenaan