Slaapjes op de opvang

Ik sluit me aan bij MamaEvanl. Bij onze opvang wordt ook naar de kinderen gekeken en niet naar vaste schema's. Tenzij ouders graag willen dat hun kindje op een schema zit.
Ik vind het een beetje 'raar' om het over 'rare' slaaptijden te hebben. Alsof alle jonge baby's eenzelfde schema hebben. 
 
Ik denk dat niet werd bedoeld dat het raar van het kindje is als het om 11 uur zou willen slapen, maar meer dat je dan bij de meeste kindjes niet uitkomt met 2 slaapjes. Dat geldt ook voor ons kindje, als ze om 11 uur naar bed gaat, wordt ze vaak pas rond 1 uur wakker en je krijgt haar dan laat op de middag écht niet meer naar bed. Vandaar dat wij zelf altijd max 10 uur als tijd voor haar eerste slaapje aanhouden, dan kan ze er rond half 3 of 3 uur weer in.
Bij ons op de opvang volgen ze de kindjes ook zoveel mogelijk, alleen is dat bij sommige kinderen echt lastig. Onze dochter kan makkelijk de hele ochtend wakker blijven zonder lastig te worden en lijkt om 10 uur vaak helemaal niet moe. Maar leg ik haar thuis om 10 uur op bed dan slaapt ze meestal binnen 5 minuten.
Als ik mijn dochter tussen half 9 en 9 wegbreng, zitten er soms al baby’s te krijsen omdat ze moe zijn. Ik herken dat zelf helemaal niet, heeft ons kind nooit gedaan en ik snap daarom wel dat ze die slaapbehoefte bij onze dochter niet echt opmerken. Het gaat overigens nog niet echt soepel. Nu maak ik haar eerder wakker, maar leggen ze haar toch vaak alsnog pas tussen 11 en 12 pas op bed. Weer wat van gezegd afgelopen week, helpt het niet dat gaan we kijken of we een gesprekje aan kunnen vragen om een oplossing te vinden. Ik ben echt de moeilijkste niet, maar ik zie gewoon dat ze doodop is elke keer, zo zielig :(
 
Ik heb ook op een kinderopvang gewerkt. Wij legde vaak de kinderen die korter sliepen of niet zo vast op de peuterkamer. Daar slapen ze maar 1x dus de ochtend was altijd de kamer vrij. Peuter leidsters hielden het kindje in de gate.
 
Onze jongste van 1jaar zit een beetje tussen 1 of 2 slaapjes in. Thuis slaapt hij vaak 1x maar als hij 's ochtends heel jengelig is 2x. Als hij op de opvang 2x had geslapen was het om 22.00 nog feest. Nu proberen ze op mijn verzoek 1 slaapje en als hij toch 2x nodig heeft dan laten ze hem 's middags niet te lang slapen. Hij is ook wel eens om 11.00 in bed gelegd omdat hij bijna in slaap viel en ik heb ze nog nooit gehoord over tekort aan bedjes. Alle kindjes hebben toch een keer die overgang van 2 naar 1 slaapje? Als je ziet dat je kindje er last van heeft zou ik zeker een gesprekje aanvragen om een oplossing te zoeken
 
Ik zou er inderdaad een gesprek aan wijden en als ze het zo blijven doen en jij ziet dat je kind elke keer helemaal kapot is na een dagje opvang, zou ik denk ik de stekker eruit trekken en ergens anders m’n heil gaan zoeken. Heb je nog bekende moeders in de buurt die ervaringen hebben met kdv’s? Misschien beetje hard hoor, maar lijkt me voor jou en je kind niet fijn dat het zo gaat.
 
Ik snap wat je zegt hoor, maar die beslissing wil ik echt als laatste redmiddel zien. Verder heeft ze het zo fijn op het kdv waar ze nu zit. Ze doen leuke dingen met de kindjes en ik merk ook dat mijn dochter dol is op een aantal vaste leidsters (en zij op haar). Daarnaast is ze nu bijna een jaar en zullen we in de komende maanden toch over gaan naar 1 slaapje, dus liefst wil ik proberen die overgangsfase met een goed gesprek zien te overbruggen :)
Ik heb ook gemerkt dat door de vakantieperiode er een aantal vaste leidsters niet waren, dus heb ook het idee dat het daar misschien mee te maken heeft. Ik weet in ieder geval nu wel dat het ook anders kan nav jullie ervaringen dus dat geeft me het vertrouwen dat een gesprek aanvragen echt een goed idee is.
 
Terug
Bovenaan