Slaapjes overdag verbeteren

<p>Hoi,</p><p>Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden.</p><p>'s Nachts slapen mag ik echt niet over klagen. Hij gaat rond half 8 naar bed, wordt over het algemeen 1x wakker voor een voeding en we staan vaak tussen 6 en 7 echt op.</p><p> </p><p>Het probleem zijn de slaapjes overdag..</p><p>In slaap vallen gaat best heel prima! Soms valt ie zonder help in slaap, andere keren met wat help van white noise en een slaapliedje. </p><p>Helaas gaat doorslapen echt niet fijn.. soms slaapt hij maar een kwartiertje, soms een half uurtje, maar meestal niet langer dan dat. Bij hoge uitzondering krijg ik hem weer aan het slapen, maar meestal word ik met een grote glimlach begroet en is hij dus klaar wakker.</p><p>Hij maakt dus geen hele slaapcyclus door overdag en dat werkt vaak door in zijn humeur.. Hij is gelukkig van nature een blije baby, dus het is vooral mopperen.</p><p>"Overal" lees je dat het beter is het niet pikdonker te hebben in de slaapkamer, ivm het verschil dag en nacht. Ik heb dus geen black-out gordijnen. Zou dit een optie zijn?</p><p>Of eventueel constant white noise aanhouden voor hem?</p><p>Of heeft iemand andere tips?</p>

Ik heb ook veel problemen gehad met ons zoontje wat betreft slapen overdag en nog steeds gaat het de ene dag beter dan de andere (nu bijna 10 maanden). Hij was verder ook vrolijk maar je zag wel dat hij eigenlijk wat langer wilde slapen.
Wij zijn bewust overgegaan op de kamer helemaal donker maken, een slaapzak aan tijdens ieder slaapje en de liedjesmodus van de babyfoon aan (duurt 15 minuten). Bij ons hielp een knuffeltje ook goed. Het werd daardoor meer een ritueel. Later gingen we ons ook redelijk strict aan wakkertijden houden en daardoor is het steeds beter gegaan. Overigens in de tijd van drie slaapjes was de laatste eigenlijk altijd in de wandelwagen. Het is wel een kwestie van tijd en zoals ik zei, soms is hij er ook nu nog na zo'n 40 minuten klaar mee.

Herkenbaar wat je beschrijft. Bij ons was het vanaf 4 maanden (slaapregressie) ook drama. Volgens mij gaat dat kamer niet helemaal donker maken vooral op voor de eerste periode waarin een kind nog geen onderscheid kan maken tussen dag en nacht. Zo te horen heeft jouw zoontje al wel goed doet wanneer hij zijn nachtslaap in moet gaan. Wij hebben toen wel gekozen voor het donker maken van de kamer, dit hielp wel iets. 
Daarnaast hebben wij een white noise knuffel (zazu) die voor ons zoontje nog steeds erg goed helpt in het ritueel. Deze springt ook aan wanneer hij begint te huilen of veel beweegt. 

Maar, overdag slapen is en blijft hier ook een ding. Telkens als je denkt een ritme te hebben gevonden besluit je kind anders ;) 

Wij hebben dit ook gehad met ons zoontje. Vanaf dat hij 6 maanden is gaat het ineens een stuk beter met slapen overdag en doet hij dit ook volgens een ritme, maar daarvoor.... drama! We brachten hem soms wel 5 keer naar bed voor 20 min slaapjes, er was geen touw vast te knopen aan enig ritme. Nog steeds is hij niet de allerbeste overdagslaper en nog steeds is de ene dag de andere niet, maar het is nu in ieder geval oké.
Wat hier wel 'hielp' (even tussen aanhalingstekens, omdat ik niet zeker weet of het echt hielp of dat het ook was omdat hij ouder werd):
- Echt zelfde tijden aanhouden overdag. Hij gaat om 10 en om 14 slapen en dit proberen we écht goed aan te houden, met soms een kwartiertje verschil.
- Slaapzak aan. Een slaapritueel werkt, maar mijn zoontje heeft ook echt dat momentje op het aankleedkussen wanneer hij de slaapzak aan krijgt nodig om zich te realiseren dat ie moe is (haha). Dan gaat hij in z'n oogjes wrijven enzo en vaak accepteert hij naar bed brengen daarna wel.
Succes!

Ik heb juist gelezen dat het donker maken van de kamer belangrijk is voor de aanmaak van melatonine, waardoor ze langer en beter slapen. Maar ja om 19.30 is het ook nog licht en dan slaapt hij wel goed geef je aan. Dus of dat t zal zijn ?

Dan ga ik toch maar eens kijken voor verduisterende gordijnen (als ik hem 's avonds naar bed breng wordt hij vaak nog wel een keer of 2 wakker, maar is ie binnen no-time weer in slaap)
Ik heb een "ewan the dreamsheep" voor hem met white noise, maar als ik die overdag aandoe, wordt hij juist wakker als die uitgaat na een kwartiertje, dus wat dat betreft werkt die juist averechts overdag.
En door die korte hazenslaapjes is een goed dagritme idd nog ver te zoeken helaas
"Fijn" om te weten dat wij iig niet de enige zijn met dit "probleem" en bedankt voor de tips :) !

Ik heb heel veel gehad aan baby in een droomritme. Daar staan schema’s in met wakkertijden en ook tips wat je kan dien als je kind van die korte slaapjes heeft. Misschien is dat nog wat?

Wij hebben de babykamer vanaf dag 1 al zo donker mogelijk, wij hebben jaloezien met daarvoor gordijnen, dus dat samen maakt het echt donker! (Misschien voor jou ook handig, hoef je geen honderden euro's aan dikke gordijnen uit te geven ?)
Wij gebruiken een luchtbevochtiger als White Noise apparaat, die staat heel de nacht te zoeken.
Ons zoontje is ook nooit een denderende slaper overdag geweest, zeker rond die leeftijd niet! 'S nachts ging ook al snel goed, maar overdag altijd hazenslaapjes. 
Wij hielden altijd een strak ritme aan qua wakkertijden (dus de werkelijke tijden konden per dag wel verschillen), en we zorgen altijd voor een vol buikje en een schone luier. Daarnaast hebben we een thermometer op de kamer, zodat ik hem altijd behaaglijk kleed, zodat hij niet wakker wordt omdat hij het te warm of te koud heeft
Ik hoop voor je kleine man dat hij snel wat fijner kan slapen overdag! Zowel voor hem als voor mamma pittig 

Terug
Bovenaan