Slaapjes overdag

<p>Hoi!</p><p>Ik heb al eens eerder een topic geplaatst "ontevreden baby". Ons zoontje was de gehele dag erg ontevreden. (Uiteindelijk waren het complete dagen en nachten krijsen We zijn er nu achter dat hij een koemelkallergie heeft en verborgen reflux. We hebben nu speciale voeding en omeprazol. Totaal ander kindje die de hele dag vrolijk is. (Inmiddels bijna 4 maanden, 8kg 65cm. Grote jongen!) Hij slaapt de nachten erg goed. Van 19:30/20:00 tot 5:00/7:30 ongeveer. Daarna kunnen we hem nog een xtje in bed leggen tot 9:30 ongeveer. Daarna is het gedaan met de slaap. We houden de vermoeidheidssignalen in de gaten, we hebben vaste tijden geprobeerd, ritueeltjes geprobeerd maar hij lijkt er tegen te vechten. Ook gecontroleerd laten huilen/troosten en terug leggen werkt niet. Hij wilt absoluut niet naar bed. Enkel wanneer hij het echt niet meer uithoudt een hazenslaapje in zijn wagen of wipstoeltje. Hij is verder niet zeurderig, gewoon vrolijk. Kan het zijn dat hij overdag geen tot nauwelijks slaap nodig heeft omdat hij de nacht zó goed slaapt? Het is trouwens eventjes beter gegaan kort nadat de voeding was aangepast sliep hij in de middag altijd 3.5 uur en dan moest ik hem wakker maken voor zijn flesje. En in de ochtend en namiddag altijd een klein slaapje. Komt iemand dit bekend voor? Hoe gaan jullie ermee om?</p>

Ik merk bij die van mij wel dat hij sinds hij ontzettend lange nachten maakt minder slaapt overdag. 
Mijn zoontje (Al wel bijna 8 maand) maakt een nacht van 13 uur en verdeeld nog ongeveer 3 uur slaap verspreid over de dag. Terwijl hij eerder maar 10 uur sliep in de nacht en 6 uur overdag (Hele langr slaapjes)
Het kan ook een fase zijn hè, die van mij sliep rond de 14 weken belabberd overdag. Daarna was het weer een tijdje dikke prima. En nu is het weer brullen voor bedtijd. 

Ik herken me erg in jouw verhaal. Alleen de mijne slaapt nog minder.
Ook kma en verborgen reflux. Ennnn ontzettend temperamentvol.
Ben hiermee naar de ka gegaan omdat het niet-slapen bleef bestasn. De ka was ervaringsdeskundige. Ze zegt dat het niet willen slapen niet te forceren is. Ze gaf aan dat ik het los moest laten dat ik het idee had dat een baby " moet" slapen overdag. Zij gaf aan dat elke baby anders is en mijn 15 weken oude baby slaapt gewoon weinig. Bij hoge uitzondering een slaapje per dag. Maar qua ontwikkeling gaat het goed en ze is vaak vrolijk (behalve in bed)
Ik kreeg als tip om de ochtend wakker te blijven en een middagslaapje te proberen. (Tot nu toe nog niet gelukt, maar we blijven proberen) omdat ik niet wil dat ze oververmoeid raakt leg ik haar wel na de geadviseerde wakkertijd in bed, maar als het drama wordt haal ik haar eruit. Soms slaapt ze 20 minuutjes en soms maar 10. Maar slapen vslt niet af te dwingen. De ene baby doet slaapjes van 2 tot 3 uur en ook nog eens alle slaapjes. De andere baby helaas niet. Ik heb helaas een baby die 6 tot 8 uurtjes per etmaal meer dan voldoende vindt en zich echt niet laat dwingen tot slapen. De ka gaf ook aan geen verwachtingen te hebben met het slapen omdat het anders alleen maar teleurstelling brengt.
Buiten ritme en regelmaat kun je er niets aan veranderen.
Het is zwaar, dat weet ik... Maar het wordt vast beter. (Hoop ik)

O kijk! Dat stelt me echt gerust. Het zit zo in mijn hoofd dat niet slapen zijn ontwikkeling in de weg staat. Je word zo bang gemaakt als je op internet gaat lezen dat je bijna niet meer weet waar je goed aan doet. Het gekke is wel, hij is wel moe maar geeft er alleen niet aan toe. Wel kleine hazenslaapjes in zijn wagen.. misschien moet ik daar dan wat meer aan toe geven.. beter dan niets?‍♀️. Sinds kort vecht hij ook s'avonds met naar bed gaan tegen zijn slaap. (Voorheen kreeg hij zijn flesje in het donker en meneer was vertrokken tot de volgende ochtend) sinds 2 weken ongeveer duurt het een half uur tot vaak wel 2 uur met huilen/troosten voordat hij slaapt. En word hij standaard rond half 3/3 uur even wakker om te zeuren (echt huilen is het niet) dat duurt meestal 10 minuutjes tot een half uurtje en valt hij vervolgens weer in slaap. Zou het met een sprongetje te maken kunnen hebben? Ik merk dat het na een sprongetje altijd wat erger is..

Dit verhaal klinkt heel herkenbaar. Onze zoon (nu bijna 9 maanden, ook KMA en reflux ) sliep overdag ook altijd erg weinig tot niet en daar werd hij helaas wel chagrijnig van. Ik wijt het aan een slechte slaap start. Hij heeft denk ik gewoon niet geleerd dat slapen fijn is, want dat was het voor hem de eerste weken ook niet.
Ik heb wel wat dingetjes die bij ons geholpen hebben:
-op zijn buik of zij laten slapen. 
- in een zijligkussen slapen. Op de een of andere manier geeft hij zich over als ie geen kant op kan (in de kinderwagen, maxi cosi, draagdoek of al wiegen) sliep hij namelijk wel altijd. 
Nu hij wat ouder is en tijgert, gaat het slapen veel beter. Nu meestal 2x 1,5 uur overdag en 's nachts van 19.30 tot 6.00 uur. Dat is echt een verademing! 

Ik ga blij zijn als mijn dochter tenminste de nachten goed gaat slapen. Volgens mij kan ik er dan nuchterder naar kijken. Ik was (en ben) ook bang dat er een ontwikkelingsachterstand komt of zo... Maar zoals het er nu naar uit ziet is dat niet zo dus denk dat het reuze meevalt.
En hoor ook uit de omgeving dat het als ze kunnen lopen en praten het allemaal veel gemakkelijker wordt. (Ik had trouwens ook maar een paar weken dat het goed ging na de verandering van voeding. Echt netjes elk slaapje en de nachten door) maar nu is het weer drama.
Of er een sprongetje is? Ik weet het niet... Alles is tijdelijk bij babies dus vooruit blijven kijken en niet veel zoeken naar de gevolgen van weinig slaap bij babies. ? (zeg ik ook tegen mezelf)

Ik zou me overigens niet druk maken om z'n ontwikkeling. Hij slaapt niet extreem weinig ofzo. Mijn zoon heeft best wel wat periode gehad met helemaal geen slaap overdag (echt niet leuk voor ons allebei), maar gaat keihard in z'n ontwikkeling. Hij is eerder snel dan langzaam met alles. 

@Hierboven: dat merk ik ook. Mijn dochter slaapt alleen in de nacht tussen 23 en 6 en ook nog eens onderbroken en ze loopt ontzettend vooruit op haar ontwikkeling. Ikzelf denk dat een ontwikkelingsachterstand niet komt door te weinig slaap maar dat het gewoon aangeboren is. En zou het wel door te weinig slaap komen, dan halen ze dat wel weer in.

Terug
Bovenaan