Slaapjes overdag

Ben toevallig vandaag bij de kinderarts op het Cb geweest en heb gevraagd hoe het zat met slapen, wat onze zoon ook niet graag doet. Zij gaf aan dat kinderen die niet veel slapen vaak voor lopen in de ontwikkeling, omdat ze meer tijd hebben om te oefenen met nieuwe vaardigheden. Ook zei ze dat slaap niet af te dwingen is.. Zolang hij vrolijk is, kan het geen kwaad!

Onze dochter idem dito en ik maakte mij er ook veel zorgen om (iets met alles via het boekje) na een fijn gesprek op het bureau met de woorden laat het los volg haar en haar behoeften ging het een stuk beter en nu is ze zeven maanden en slaapt 2x ongeveer anderhalf tot 2 uur 

Klinkt ook heel logisch! Ik zie het ook in m'n omgeving. De echte slaapkoppen zijn vaak wat langzamer in de ontwikkeling dan degenen die niet graag slapen. Ik merk vaak ook dat de slaapkopjes over 't algemeen wat rustiger zijn dan de kindjes die minder slapen. Geldt niet voor alle kindjes hoor, maar dit is wat mij opvalt.
Onze zoon tijgert, probeert te kruipen, trekt zich op en dat vindt ie prachtig. Als hij valt is het even piepen en hop, weer door. We noemen 'm ook wel onze kleine Rambo. De vaardigheden waar hij wat meer concentratie voor nodig heeft, zoals stevig zelf zitten gaan 'm wat minder goed af. Ach ja, aard van 't beestje denk ik dan maar. 

Ohh thanks voor jullie reacties! Dit stelt me zo gerust. Ik laat me ook te zeer misleiden door het "volgens het boekje" te willen doen. De wakkere tijd voor zijn leeftijd is 60 a 75 minuten. Vandaag is hij van 8:30 tot 19:15 wakker geweest met 1 x 20 min en 1 x 30 min slaap. Voelt voor mij weer extreem tegenover het gemiddelde. Ook hoor ik in mijn omgeving dat alle kleintjes wel 2 tot 3 slaapjes hebben, misschien dat ik daar ook wat onzeker door word. Of eten,spelen,slapen. Dat gaat er bij onze man helemaal niet in. Wel gezellig! Hij heeft het brabbelen ontdekt dus meer tijd voor goede gesprekken met mijn zoon ? 
Alleen nog 1 vraag. Hoe volg je zijn behoefte in zo'n geval? Hij gaapt/wrijft oogjes na ongeveer 1.5 tot 3 uur nadat hij wakker is. Als ik hem dan in bedje leg is de oorlog uitgebroken. Als ik langer wacht word hij wat zeurderiger en lijkt het te laat..

[quote quote=10223905]Dit verhaal klinkt heel herkenbaar. Onze zoon (nu bijna 9 maanden, ook KMA en reflux ) sliep overdag ook altijd erg weinig tot niet en daar werd hij helaas wel chagrijnig van. Ik wijt het aan een slechte slaap start. Hij heeft denk ik gewoon niet geleerd dat slapen fijn is, want dat was het voor hem de eerste weken ook niet. Ik heb wel wat dingetjes die bij ons geholpen hebben: -op zijn buik of zij laten slapen. – in een zijligkussen slapen. Op de een of andere manier geeft hij zich over als ie geen kant op kan (in de kinderwagen, maxi cosi, draagdoek of al wiegen) sliep hij namelijk wel altijd. Nu hij wat ouder is en tijgert, gaat het slapen veel beter. Nu meestal 2x 1,5 uur overdag en ’s nachts van 19.30 tot 6.00 uur. Dat is echt een verademing![/quote]
Dat idee heb ik ook wel eens. Hij had op een begeven moment zijn slokdarm geirriteerd waardoor hij ontzettend veel pijn heeft gehad. Wij dachten helaas in het begin dat het oververmoeidheid was en hebben het telkens weer geprobeerd om hem te laten slapen. Ik vermoed ook wel eens dat hij het slapen overdag daardoor gewoon niet fijn vind? konden ze maar gewoon al praten he?!

[quote quote=10223994] Alleen nog 1 vraag. Hoe volg je zijn behoefte in zo’n geval? Hij gaapt/wrijft oogjes na ongeveer 1.5 tot 3 uur nadat hij wakker is. Als ik hem dan in bedje leg is de oorlog uitgebroken. Als ik langer wacht word hij wat zeurderiger en lijkt het te laat..[/quote]
Slaapsignalen zijn hier ook lastig te volgen. Ik leg haar wel altijd volgens 'de boekjes' in bed maar meestal blijft ze wakker. Soms slaapt ze 10 minuten en lijkt dat genoeg. Ik laat haar meestal wel ff liggen zodat ze toch rust heeft/geen prikkels.. Maar t blijft heel lastig.. Want hoe hou je zo'n kleintje de hele dag bezig... Ze willen zoveel maar kunnen nog zo weinig.

[quote quote=10223998] Dat idee heb ik ook wel eens. Hij had op een begeven moment zijn slokdarm geirriteerd waardoor hij ontzettend veel pijn heeft gehad. Wij dachten helaas in het begin dat het oververmoeidheid was en hebben het telkens weer geprobeerd om hem te laten slapen. Ik vermoed ook wel eens dat hij het slapen overdag daardoor gewoon niet fijn vind konden ze maar gewoon al praten he?![/quote]
Soms zou dat zo fijn zijn! Maar goed, ik mag echt niet klagen. Nu dat hij kan tijgeren enzo, slaap hij opeens 2x 1,5 uur op een dag. Nog wel bijna altijd eventjes huilen voordat hij gaat slapen, maar ik heb maar geaccepteerd dat dat gewoon bij hem hoort. Dat kan ook iets van prikkel verwerking zijn. Hij is eigenlijk altijd weer vrolijk als ie wakker wordt. 

Het kan zijn dat ie in een sprongetje zit. De 4 maanden sprong leent zich echt voor terrible slaapjes haha! En rond de 4 maanden is ook de beruchte slaapregressie.....
Al met al, het is wrs een fase! Dadelijk slaapt ie weer n gat in de dag! ?

Terug
Bovenaan