Slaapjes verlengen

Halloo!

Mijn kleine jongen van bijna 6 maanden slaapt eindelijk goed 's nachts en komt makkelijk weer in slaap als hij een keer wakker wordt.

Nu valt er nog wat te verbeteren aan de slaapjes overdag: hij slaapt nu 3x een half uur op een dag (soms 4x), en het lukt hem niet om z'n slaapjes langer te maken. We merken dat hij door de dag heen steeds moeër wordt, dus hij heeft meer slaap overdag echt nodig.

Z'n bedtijd is rond 19:30, en hij wordt meestal ergens tussen 7:00 en 8:00 weer wakker. Als hij 8:00 nog slaapt haal ik hem uit bed zodat het ritme overdag niet teveel in de war komt.

Ik hou een wakkertijd aan van 2 uur. Hij doet z'n slaapjes in z'n bedje. In de draagdoek of kinderwagen krijgt hij het wel voor elkaar om langer te slapen, maar ik heb veel liever dat hij in z'n bedje slaapt, anders kom ik nergens meer aan toe.

Iemand tips hoe we z'n slaapjes kunnen verlengen?

Sorry, geen tip, alleen dezelfde ervaring, dus herkenning ? Bij ons veranderde het pas toen ze met ruim 10 maanden (ja, ik weet het, dat is vroeg..) overging naar 1 slaapje. Ineens maakte ze een ruk van 2, soms 3 uur! Ik wist niet wat me overkwam. Zeeën van tijd had ik ineens ? Dus ja, bij ons werd het dus pas rond een jaar beter. Tot die tijd altijd hazeslaapjes..
Hopelijk heeft iemand hier nog de gouden tip voor je ?

Gebruikt/slaapt je zoontje met een speentje? Soms helpt het, áls je weet dat je kindje met 30 minuten wakker wordt, door er dan te zijn het speentje gauw in zijn mondje te stoppen trekken ze soms door. ☺️

Gebruik je white noise? Soms kan dit geluid ook helpen om nog even om te draaien.

Zou het kunnen helpen, mits je kleine het volhoudt, om de wakker tijd iets langer te maken waardoor hij iets meer moe is? Dat hielp bij onze dochter wel namelijk.

Hij gebruikt geen speentje of duim (drinkt ook niet uit de fles), dus dat gaat helaas niets opleveren. White noise kan ik nog proberen.

Ik denk dat hij al best wel moe is als ik hem wegleg na 2 uur wakker, dat hij eerder richting oververmoeidheid gaat. Zeker als ik de wakkertijd nog verleng...

Ik denk eerder dat je de wakkertijd moet inkorten. Een half uur slaapje is niet eens 1 slaapcylcus, dat is te weinig. Hier is de wakkertijd ook gemiddeld 2 uur, maar als hij een kort slaapje heeft zet ik hem na 1.5 uur of eerder zelfs al in bed. Bij een lang slaapje kan hij best 2.5/3 uur wakker zijn. We hebben geen vast ritme of vaste tijden. Soms komt hij toe aan 2 dutjes en soms komen we uit op 3 dutjes. Soms is bedtijd al om 19 uur en soms om 20.15 pas... Ik forceer hem nergens toe, als ik zie dat hij moe is, naar bed en de rest van de dag zien we wel.

En ik zou hem in de ochtend niet wakker maken hoor, slaap doet slapen lees ik altijd. Als hij zijn ochtend gewoon uitgeslapen en uitgerust begint zou het fijner zijn toch?

En om uit de oververmoeidheid te komen kun je juist de slaapzak etc inzetten een aantal dagen, zodat hij die cirkel verbreekt en daarna weer in het bedje?

Na een stukje wandelen slaapt hij nu al 1,5 uur in de kinderwagen! ?
Ik denk dat ik dit wat vaker ga doen. En wakkertijden misschien ook wat inkorten als hij maar een half uur heeft geslapen. Vanochtend al een extra slaapje ingelast omdat hij bij het eerste slaapje al na 23 min wakker werd omdat er door de buren werd geboord.
Eerst maar op deze manier de oververmoeidheid wegwerken, en dan komt het ritme daarna wel weer. Wie weet komt het zo wel goed...

Ja ik spreek uit ervaring dat dat helpt om oververmoeidheid op te lossen. ? Hier ook heel lang op mn arm alle slaapjes gedaan.
Dat is nu helemaal goed gekomen!

Terug
Bovenaan