Slaapjes

<p>Een tijdje geleden sliep onze baby elke keer maar tot 5 ongeveer, dit gaat nu goed hij slaapt van19-7 met 1 flesje rond 0.00 uur. Eerder krijgt hij honger, later krijgt hij er last van dus prima zo.</p><p>Eerst sliep hij overdag netjes elke 1,5 uur en dan1 cyclus van 45 mij. Tussen de middag 1,5-2 uur. <br /><br /></p><p>Maar nu sinds een 1,5 week: alle slaapjes incl middagslaap 30 min stipt. Wordt meestal heel vrolijk wakker dat wel maar we zijn zo echt veel slaapjes per dag aan het doen. Ik dacht al dat hij niet meet moe genoeg was na 1,5 uur wakker dus proberen iets te rekken, schema van 6 maanden is 2 - 90 - (90) - 3 uur wakker. De 3 uur voor bedtijd redt hij wel (slaapt na 16.00 gewoon niet meer, hoe moe ook) de 2 uur in de ochtend soms en de rest 90 min ook ongeveer, maar..</p><p>Eigenlijk zou hij dan ca 2 uur “moeten” slapen en meneer slaapt ook met die langere wakkertijden maar 30 min. We doen alles wat we eerst deden maar hij slaapt gewoon echt niet langer, iemand tips? We zullen toch een keer naar 2-3 langere slaapjes moeten/ willen?</p>

Laat die schema's maar los hoor ;) Onze dochter sliep als baby wel een aantal uur achter elkaar, maar hoe ouder ze wordt, hoe minder ze slaapt lijkt het wel. Ze is nu bijna 1 en ze slaapt vaak 3x 45 minuten of 1x 45 minuten en 1x 1,5 uur. Is niet veel. Ze is de hele dag druk, dus waarom ze niet meer/langer slaapt begrijp ik echt niet. Bij de opvang slaapt ze overigens wel 2x  1,5 uur (minimaal). Geen idee waarom dat thuis niet lukt. Ik zou op mijn vrije dagen ook wel willen dat onze dochter meer slaapt, maar het gebeurt gewoon niet ??‍♀️ Gelukkig maakt ze goede nachten. Al moet ik eerlijk zeggen dat ze al een week tussenin komt 's nachts. Maar goed... dan slaapt ze wel gelijk verder.
Conclusie: kijk naar je kind en laat alle schema's los (tenzij je kind een strak schema nodig heeft). Veel slaap is leuk, maar niet elk kind heeft dat nodig.

Ja ik snap dat ik uiteindelijk weinig meer kan doen dan het accepteren want als hij niet slaapt, slaapt hij niet maar dacht misschien doe ik iets verkeerd. Eigenlijk ook omdat je overal hoort dat kindjes 2-3 langere slaapjes doen, dan is het net alsof wij iets "niet goed" doen. 
Juist eerder in bed leggen is het ook niet dan gaat hij of liggen kletsen tot hij 1,5 uur wakker is of huilen. 
En we dagen hem ook echt wel uit in de tijd dat hij wakker is, zowel fysiek als mentaal. Meestal valt hij ook als een blok in slaap maar nu voortaan dus wel maar 30 minuten. 

Vreemde is als we snel na zijn slaapje met de auto weggaan hij wel weer in slaap valt, dan lijkt het toch alsof hij nog wel meer slaap had ook al viel hij eerder niet opnieuw in slaap..

Geen tips, maar ervaring met hetzelfde ?. Wat BenB zegt; schema’s lekker loslaten en kijken wat heb kind nodig heeft. Ik woon in een land waar geen CB bestaat en geen schema’s voor kinderen. Dat heeft nadelen, maar soms ook voordelen. Je leert goed naar je kind kijken! 
Onze dochter sliep vanaf 4 maanden maar 2x per dag een half uurtje en daar deed ze het goed op. Altijd vrolijk en gezellig. En dan maakte ze een goede nacht en sliep al snel door. Vanaf 10 maanden sliep ze nog maar 1x per dag en dat ging direct prima. Allemaal natuurlijk veel te vroeg en te kort slaap overdag volgens de schema’s, maar blijkbaar past onze dochter niet in een schema :) Misschien jouw zoon ook niet en dat is prima! Zolang hij blij is en het goed volhoudt, waarom niet?

Dankje voor jullie reactie. Ben denk ik ook een beetje bang dat hij zo niet genoeg slaap krijgt om zich te ontwikkelen ☺️ 
Ons zoontje slaapt idd heel goed in de nacht, van 19-4 of 5 en wordt dan brullend van de honger wakker (daarom om 0.00 slaapflesje dan slaapt hij wel tot 7). 
Zal iig proberen te accepteren dat het niet direct verkeerd is als het van de richtlijn afwijkt ?  

Ohhh slaapschema’s? Ik heb mij ook helemaal suf gelezen aan tips en hoe het “hoort”. Maandenlang bijgehouden hoe hij slaapt en of ik hier in kon sturen. Nou.. mijn kind doet niet aan schema’s ben ik achter gekomen. Als baby sliep hij niet tot slecht, dit ging over naar veel en kort (met moeite) 7x naar bed en 1x slaapcyclus rond redde hij niet. Wakker Windows redde hij ook niet, zelfs met 8 maanden wat 2-3-4 zou moeten kunnen, doet hij pas met 1 jaar. Nog gooit hij de boel om, dus ik weet nu inmiddels wanneer hij moe word en leg hem dan op bed.. en kruis mijn vingers dat hij een poosje mag slapen. Hij slaapt nu 2x langere slaapjes, dus het komt vanzelf goed. Wat de rest zegt.. laat het los. ?

Met 6 maanden sliep mijn dochter 3 x. 
Ze was max 2,5 uur wakker, en eind van de middag 3 uur. Maar ze werd rond 5 a 6 uur sochtends wakker. Dus het was 30 min ochtend, 1,5 uur tussen de middag (ging ze met 5 mnd pas doen) en 45 min rond 4 uur. 
Pas sinds 3 weken slaapt ze 2 x per dag. 8,5 mnd oud nu. En dat is in de ochtend 45 min en tussen de middag 1,5 uur. 
Ik heb ook geen idee over welke babies de boekjes gaan. Ik ken lettelijk niemand die een baby heeft die meerdere lange slaapjes doet op een dag.

Ik hoorde eens een kinderarts zeggen: zolang je kind (over het algemeen) tevreden en blij is en je zo nu en dan nieuwe kleren moet kopen omdat ie eruit gegroeid is, kan je er vanuit gaan dat het goed gaat. Dus aan dat ‘schema’ houd ik mij vast; lekker flexibel ?

Terug
Bovenaan