Slaapjes

Ik deed hem op tijd laten lunchen en dan rond 11 uur half 12 naar bed dat ging dan vaak tot 2 uur slapen of zelfs 3 uur. Dan ging dat tot 7 uur weer door zeg maar

Wij deden ook altijd op tijd lunchen (11.30) zodat hij uiterlijk om 12.00 in bed lag. Hij sliep dan vaak tot 15.00. Dan is het goed te doen tot 19.00. In het begin hield hij dit uiteraard niet elke dag vol en deden we dan nog wel 2 slaapjes overdag.

08:00 ontbijten+ melk
10:00 fruit
10:30 slapen
12:00 lunch
14:00 slapen
15:00- 16:00 tussendoortje
17:00 avondeten
18:30 melk
19:00 slapen tot 08:00

Hier een meisje van 15 maanden dat meestal nog 2 keer slaapt hoor. Lang niet alle kindjes zijn er met 1 jaar klaar voor. 

Rond 1 jaar was het hier:
5.30 op
8.30 slapen tot 10.00
13.30 slapen tot 15.00
19.00/19.30 slapen tot 5.30

Het begon daarna wel wat te rommelen. En dat doet het nog steeds. Ze is geen ochtendmens, en was ineens steeds eerder moe voor het ochtendslaapje. Maar eenmaal geslapen kan ze prima 5 uur wakker blijven, en na het middagslaapje ook. Dus dat was in de avond feest!
Ze slaapt alleen nooit langer dan 1,5 uur, dus 1 slaapje past echt nog niet bij mijn vroege vogel.

We zijn toen gestart met haar weer terug leggen. Ze schreeuwt echt om de ochtendfles, soms al om 5 uur. Ze krijgt incidenteel zelfs nog een nachtvoeding. Waar we voorheen de dag startten, hebben we haar nu trouw weer terug gelegd. En nu lukte dat wel. Ze went steeds meer aan slapen tot minimaal 6.30 en soms zelfs 7.00. We hebben zelfs dagen dat ze uit zichzelf pas na 6 uur voor de fles komt. En dan houdt ze de ochtend veel beter vol.
Soms gaat ze om 9.00 toch even slapen. Later mag niet, want dan slaapt ze laat op de middag en ben ik mn avond kwijt. En andere dagen is ze good to go en gaan we wat leuks buiten doen, half 12 broodje en 12 uur slapen tot half 2. Dan tot 19.00 wakker. 1,5 uur slapen op een hele dag is erg weinig, dus dat houdt ze 1 of 2 dagen vol, en dan komt er weer een dag met 2 slaapjes zonder protest om 9 uur, want ze is moe.

Je kan er dus ook flexibel mee omgaan. Het is hier trouwens wel langzaam naartoe gegroeid afgelopen 3 maanden.  

Oh en hier werkte het niet, maar soms kan het helpen om een van de slaapjes kort te houden. Dus als je kindje niet om 10 uur wil slapen, kun je het iets verschuiven naar 11 uur bijvoorbeeld en zo over de komende maanden langzaam naar een middagslaapje toe te werken. En dan leg je hem eind van de middag nog even weg voor 30-45 min, dan wakker maken. Gewoon een powernapje. 

Met 12 maanden waren het nog wel 2 dutjes hier, maar idd steeds later op de dag en daardoor in de avond ook later. Ik maakte ze in de ochtend altijd om 11.00 uiterlijk wakker zodat ze ee rond 14.30 weer in konden tot 15.30. En dan was het in de avond 20.00 voor ze sliepen..

Vanaf 14.5 maand lukte 1 dutje van 12.00-14.00/15.00. Heerlijk toen ze daar eenmaal doorheen waren. In de ochtend lekker op stap, om 11.30 eten en dan een lekkere lange slaap. Mn jongste dochter is net 2 geworden en nu slaapt ze nog maar 1 uurtje per dag helaas, de me-time in de middag is voorbij ;)

Van 11.00-14.00 laten slapen kan idd ook, probeerde ik ook wel eens. Maar vaak waren ze dan om 12.00 wakker en dan heb je dus in de middag een probleem... liever probeerde ik het dan toch nog een uurtje te rekken.

Terug
Bovenaan