Slaapplek baby

Hoi allemaal!<br /><br />Ik heb een tijdje geleden al eens een bericht op het forum geplaatst met betrekking tot slaap bij verborgen reflux. <br />Langzaamaan gaat het wat beter met de reflux klachten van mijn dochter van, inmiddels, 10 weken door bepaalde acties nu uit te voeren.<br />Ze was erg oververmoeid want door haar klachten was ze gewoon níet in slaap te krijgen óf überhaupt maar weg te leggen op haar rug. <br />We kozen afgelopen weken voor de draagzak én het rechtop slapen bij mij op de arm, want het wiegje wordt standaard geweigerd overdag, en we kozen voor slaap ipv de plek.<br />Voor de nacht bakeren we haar in, de ene nacht gaat beter dan de ander, maar ze geeft in de nacht wel ineens toe aan haar slaap in de wieg.<br />Nu we haar volgens de wakkertijden een beetje regelmaat willen geven en dat steeds wat meer dagen lukt.. zou ik haar toch écht wel heeel graag ook overdag kunnen wegleggen. Hoe fijn het ook is je baby bij je te hebben.. het is lichamelijk écht te zwaar (bekkeninstabiliteit) én sówieso is het bijna niet te doen om steeds 1,5/2,5 uur op de bank stil te blijven zitten zo’n 3/4x per dag met steeds 1 / 1,5 uur wakker zijn er tussen..<br /><br />Als we haar in haar wiegje leggen voor een slaapje. houdt ze haar ogen gewoon wágenwijd open (het is een heel alerte baby, maar de kamer donker maken werkt overdag ook niet) en begint óf meteen óf na 5 à 10 minuten te huilen. Is in haar wiegje niet te troosten. Heeeel sporadisch lukt het na 1 tot 1,5 uur, maar dat is niet wat je wil.. en als ze écht overstuur is houdt het sowieso op want dan gaat het vaak bij voorbaat al niet meer lukken. <br />Ik heb echt al van alles geprobeerd, zoals; white noise maar dit wil helaas ook niet.. Tévens dus het donker maken van de kamer.. haar proberen in te wiegen.. inbakeren.. bedje voorverwarmen.. continu met een hand op haar hoofdje en buikje te troosten.. buikligging etc<br />Haar ogen gaan én blijven open zodra ze in haar wieg ligt… (dit geldt ook voor kinderwagen en box etc..)<br />Is er iemand die dit herkent…? Én/ of dé ultieme tip heeft? En eventueel gerust kan stellen dat het vanzelf komt…?? Ik heb nu alleen maar het idee dat het niet meer gaat lukken..<br /><br />
 
Misschien heb je dit al geprobeerd maar is het mogelijk om bijvoorbeeld een (opgevouwen) handdoek onder het matrasje te leggen bij het hoofdeinde? Of eventueel een zij lig kussen?
 
Dank je wel voor je reactie! Handdoek ligt onder het matrasje én het bedje staat met het hoofdeinde wat hoger zodat het schuin staat (dit allemaal al in gang gezet vanwege refluxklachten).
Inderdaad zelfs een zijligkussen uitgeprobeerd, maar dan blijft ze met haar handjes en armpjes malen en houdt ze zich ook weer wakker..
 
Het gaat lukken!!! 
het duurt langer dan je wil (elke dag is er 1 teveel als je zelf ook op bent).
ik herken veel. Met het verschil dat de draagzak bij ons ook niet heel erg succesvol was, alleen voor hazenslaapjes. 


blijven proberen in bedje te leggen. Lukt dat slaapje niet of maar een kort dutje, dan het volgende slaapje op een plek waar je zeker weet dat het lukt. 

Wat bij ons wel werkte was met haar op ons bed gaan zitten en haar half zittend/liggend naast me/op m'n arm in slaap laten vallen. Dan kon ik als ze sliep heel voorzichtig m'n arm onder haar vandaan halen en dan lag ik in ieder geval 'vrije'. Ik moest het in het begin niet wagen om weg te gaan, dan werd ze meteen wakker en boos of verdrietig. In kleine stapjes gingen er steeds wat meer slaapjes in haar bed (co-sleeper) goed.
 
Zelf niet in deze mate ervaring mee, maar wel geruststelling: het komt echt goed! Blijf gewoon elk slaapje proberen, en probeer er een vast ritueel aan vooraf te laten gaan. Dat zal echt niet gelijk helpen, maar door de regelmaat zal je kleintje hopelijk wel steeds meer tot rust komen en het ritueel met slapen associëren =)
 
Oh en een Babyconsulente kan je misschien ook helpen. Is iets anders dan een slaapcoach maar heeft wel wat raakvlakken. Heeft ons wel echt geholpen. Alhoewel (verborgen) refluxkindjes niet bekend staan als goede slapers en die van ons is dat dan ook nog steeds niet ?
 
Liggen in bed is niet altijd heel fijn voor reflux baby’s. Veel dragen, inbakeren en wandelen in de wagen kan misschien rust brengen. Als het te zwaar is voor jezelf is er vast een familielid of vriendin die wel een keer wil wandelen. Uiteindelijk gaat de reflux over en leert je baby waarschijnlijk vanzelf in het bedje slapen. Geef het tijd. Als iets is wat ik geleerd heb de afgelopen vier jaar is dat een “probleem” heel lang lijkt te duren als je erin zit maar achteraf gezien was het echt maar een korte fase.
 
Herkenbaar, tot 4 weken geleden sliep onze zoon met reflux ook alleen in de draagzak tot 4mnd. Dit ook maar geaccepteerd maar pittig is en was het zeker. Na medicatie en eerst tot rust komen van iedereen besloten om slapen in bedje te trainen. Nu met hulp van dekentje en combi van slaapzakje van Fedde en Kees slaapt hij overdag max 30 min in zijn bedje. Steeds na eerste slaap signalen in bed gelegd. Heel veel sterkte en succes. Het is wat die reflux
 
Terug
Bovenaan