Slaapregressie 15 maanden

<p>Hi allemaal,</p><p>Mijn zoon van 15 maanden slaapt sinds een aantal nachten slecht. Hij wordt midden in de nacht wakker en valt vervolgens niet meer in slaap. Eruit halen, tv kijken, flesje..niets werkt meer. Soms is hij wel 4 uur lang wakker s nachts!</p><p>sinds twee dagen is het dutje overdag ook moeilijk voor hem. </p><p>Heeft iemand tips om deze periode door te komen? Herken je dit? Ik wil voorkomen dat ik hem verkeerde gewoonten ga aanleren snachts. </p><p>Tips en herkenning zijn zeer welkom!</p>
 
O ja, vooral herkenning, niet zoveel tips helaas... 
onze dochter had het ook rond die 15 maanden. Ze sliep en slaapt over het algemeen goed en ineens om 2 uur ‘s nachts klaar wakker! Wij (mijn man en ik) zijn om en om met haar naar de woonkamer gegaan en daar ging ze dan uren lief spelen... Maar als je haar in bed probeerde te leggen was het krijsen! (Wat ze normaal nooit doet). Soms ging ze pas om 6 uur weer naar bed..
Wij hebben haar maar gewoon laten spelen ‘s nachts en na een week was het weer over en sliep ze weer door... 
Wat ik wel deed, was haar wakker maken ‘s ochtends. Ik liet haar een uurtje langer slapen dan normaal, maar wilde voorkomen dat ze helemaal uit haar ritme zou raken. En wonder boven wonder was ze dan niet eens zo moe... Ik verwachtte dan dat ze ‘s middags wel goed zou slapen, maar nee hoor, ook naar een uurtje weer wakker. ‘S avonds weer gewone tijd naar bed, ‘s nachts weer paar uur spelen en ‘s ochtends weer (zo goed als normale tijd) gewoon opstaan. 
Was bij ons gelukkig vrij snel weer over, al voelt dat niet zo als je er midden inzit en ‘s nachts op de bank in slaap valt terwijl je op je dochter past... 
succes!
 
Mijn jongste dochter is nu bijna 16 maanden en had dit ook zo'n maand terug, toen ze 14-15 maanden was. Eruit halen en naar beneden gaan doe ik echt nooit. In de nacht blijf je in het donker en boven, we gaan zeker niet naar beneden.
Ik probeer altijd een klein flesje te geven in bed, 90cc. Gewoon in het donker. Daarna snel wegsluipen. Meestal slaapt ze dan wel verder. Mocht het echt drama zijn, dan gaat ze tussenin en daar slaapt ze dan wel weer. Maar dat doe ik alleen omdat ze met haar zus op 1 kamer ligt en ik wil niet dat ze allebei wakker zijn midden in de nacht. 
Nu is ze dus bijna 16 maanden en t gaat veel beter in de nacht. De laatste 7 nachten heeft ze doorgeslapen. En de laatste 2 weken ligt ze niet meer tussenin s nachts.
Overdag sliep ze tot 14.5 maand nog 2x. Toen werd het 1x, maar vond ze het wel pittig om de hele ochtend wakker te blijven en viel ze vaak even in slaap in de auto in de ochtend voor 10 minuutjes. De laatste 3 dagen blijft ze ineens heeeeel makkelijk wakker in de ochtend en wil ze in de middag echt niet eerder gaan slapen dan 13.30. Terwijl ze om 6.30 wakker is s ochtends. Dus ineens denkt ze dat ze groot is en bijna geen middagslaapje meer wilt? Terwijl ze een ruime maanden terug nog 2x sliep...
Dus hier ook wel gerommel. Maar eruit halen in de nacht en spelen, daar begin ik écht niet aan. In de nacht blijf je gewoon boven en is het donker en stil, dat is mijn motto ;) Beneden zijn ze gelijk klaarwakker, gaan ze spelen en gaan ze nooit meer slapen. Ik laat ze dan liever mopperen in bed of neem ze tussenin.
 
Mijn jongste dochter is nu bijna 16 maanden en had dit ook zo'n maand terug, toen ze 14-15 maanden was. Eruit halen en naar beneden gaan doe ik echt nooit. In de nacht blijf je in het donker en boven, we gaan zeker niet naar beneden.
Ik probeer altijd een klein flesje te geven in bed, 90cc. Gewoon in het donker. Daarna snel wegsluipen. Meestal slaapt ze dan wel verder. Mocht het echt drama zijn, dan gaat ze tussenin en daar slaapt ze dan wel weer. Maar dat doe ik alleen omdat ze met haar zus op 1 kamer ligt en ik wil niet dat ze allebei wakker zijn midden in de nacht. 
Nu is ze dus bijna 16 maanden en t gaat veel beter in de nacht. De laatste 7 nachten heeft ze doorgeslapen. En de laatste 2 weken ligt ze niet meer tussenin s nachts.
Overdag sliep ze tot 14.5 maand nog 2x. Toen werd het 1x, maar vond ze het wel pittig om de hele ochtend wakker te blijven en viel ze vaak even in slaap in de auto in de ochtend voor 10 minuutjes. De laatste 3 dagen blijft ze ineens heeeeel makkelijk wakker in de ochtend en wil ze in de middag echt niet eerder gaan slapen dan 13.30. Terwijl ze om 6.30 wakker is s ochtends. Dus ineens denkt ze dat ze groot is en bijna geen middagslaapje meer wilt? Terwijl ze een ruime maanden terug nog 2x sliep...
Dus hier ook wel gerommel. Maar eruit halen in de nacht en spelen, daar begin ik écht niet aan. In de nacht blijf je gewoon boven en is het donker en stil, dat is mijn motto ;) Beneden zijn ze gelijk klaarwakker, gaan ze spelen en gaan ze nooit meer slapen. Ik laat ze dan liever mopperen in bed of neem ze tussenin.
 
Hier was het ook feest rond die 14/15 maanden, precies toen we een weekje op vakantie waren ?. Werd echt overal wakker van, werd iedere ochtend om half 6 huilend wakker en wilde tussen de middag maar 1 slaapje van 3 kwartier. Slopend was het! 
De heftigste periode duurde een week, met een aanloop en afronding van een paar weekjes met rommelige slaap. Kort daarna zette hij zijn eerste stapjes!
Weinig tips, ieder kindje heeft wat anders nodig... enige wat ik je kan zeggen... hou vol! Voor je het weet zijn die helse nachten weet voorbij en kun je weer normaal slapen 
 
De oudste had dat ook rond die leeftijd. Wij gaven hem dan een slokje water, schone luier, dikke knuffel en weer liggen. Toen moesten we nog bij hem blijven tot hij sliep en dat kon dan echt wel 2 uur duren... Als hij dan nog niet sliep ging hij maar tussenin.
Hij is nu 20 maanden en wordt de afgelopen dagen om 5 uur al wakker. Dan doen we ook water, luier, knuffel en zeg ik lekker slapen, baby en papa slapen ook, het is nog veel te vroeg. Vanmorgen hoorde ik hem daarna nog een uur murmelen maar sliep vervolgens wel tot 8.15. 
Ik zou ook niet naar beneden gaan en iig de tv uit laten. Dat maakt de hersentjes alleen maar actief en dat wil je juist niet. En dan heb je grote kans dat hij denkt dat hij mag gaan spelen of tv kijken als hij midden in de nacht wakker wordt.
Ik dacht iedere avond, nou op hoop van zegen... Maar na weken gedoe was het ook ineens weer over
 
Hee Valendel,
Ik herken je verhaal precies. Mijn dochter is 15 maanden en sinds een paar dagen wordt ze ‘s nachts wakker, helemaal overstuur. Niks helpt, flesje, voorlezen, bij ons in bed. Na een paar uur lijkt ze zich weer over te geven aan haar slaap maar raken nu ook ten einde raad. 


Wil dus ook goede tips vinden maar zo te lezen is het doorbijten en gaat het vanzelf over. Ik hoop daar maar op!
Liefs,
 
Hi allemaal, mijn zoontje slaapt gelukkig weer zoals voorheen. Dat is gelukt met een tip die ik van het consultatiebureau heb gekregen. Hier deed dit wonderen, dus ik deel de tip graag met jullie! Je kindje in bedje leggen. Huilen? Dan na 1 minuut oppakken en kort troosten. Daarna weer terugleggen. Huilen? Dan na 3 minuten oppakken en kort troosten.  Het ritme voor dag 1 is: 1-3-3-5-5... minuten. Je komt dus iedere keer terug om hem/haar kort te troosten en vervolgens weer in bedje te leggen. Je blijft terugkomen en troosten en weer wegleggen todat je kindje slaapt! Hier werkte het binnen 15 minuten al! Dag 2: 3-5-5-7-7-7...... Dag 3: 5-7-7-9-9-9....   Succes!
 
Terug
Bovenaan