Slaapregressie? Bestaan ze echt?

<p>Hallo, </p><p>Na maanden hazenslaapjes en gedoe eindelijk mijn kleine meid op een lekker ritme. Na vakantie was ze het even kwijt maar na een klein weekje zaten we weer lekker op een goed ritme. 2-3-4 ritme werkt het beste voor haar. </p><p>Sinds vorige week is het drama. </p><p>Het begon met steeds kortere ochtendslaap en de middagslaap maar weer 30 minuten (ondanks dat deze iets eerder was) vervolgens de avonden gedoe en veel wakker. </p><p>Inmiddels zijn we bijna een week verder en doet ze met moeite 2x 30 minuten slapen overdag maar dat moet bijna met grof geweld voor elkaar gekregen worden. Ik snap er helemaal niks meer van. Ze lijkt gewoon totaal niet moe meer. </p><p>Normaal liet ze haar signalen slecht zien. Alleen als je naar boven liep begin ze te wrijven in oogjes. Nu laat ze helemaal niks meer zien. Later op bed werkt ook niet want dan is xe oververmoeid (toch, hoe dan?!) En slaapt ze weer enkel een hazenslaapje. </p><p>Is dit een regressie? Zo ja, hoe lang duurt dit en hoe kan ik haar het beste hierdoor heen leiden dan? </p><p>Ze is bijna 14 maanden trouwens. </p><p>Dank jullie wel </p>
 
Ja misschien 1x slapen. Mijn jongste dochter is nu 14 maanden en gaat ook over naar1x slapen. Ik probeer haar om 9.30/10.00 in bed te leggen, maar als ze binnen 10 minuten niet slaapt gaat ze eruit en dan moet ze wakker blijven tot 12.15/12.30. Dan slaapt ze wel direct, meestal zo'n 2 uur. En dan s avonds rond 19.00/19.30 weer erin.
Dat 2/3/4 ritme werkt wel bij ukkies, maar met 14 maanden echt niet meer. Na w uur is ze écht nog niet moe. Er moet minimaal 3 tot 4 uur tussen de dutjes zitten hier, en dat is ook heel normaal voor 14 maanden. 
Ik werk op een kinderdagverblijf en de meeste kindjes rommelen met slaapjes op deze leeftijd en de meesten gaan tussen 12 tot 15 maanden over naar 1x slapen.
Ik moet haar wel echt de ochtend door loodsen, om 11.00 is ze erg moe maar ze moet het gewoon  maar uithouden tot 12.30. Over een paar weekjes gaat dat ook weer beter, dit is zo'n irritante tussenfase ;)
 
Nee hier slaapt ze soms ook maar 1 uurtje, als ze 1x slaapt. Gister ook van 12.30-13.30. Toch hield ze het de hele middag goed uit (lekker op pad geweest!) Om 17.00 stortte ze in. Gegeten, lang in bad gezeten en makkelijk kunnen rekken tot 19.00. Toen sliep ze direct. Dus ook als ze maar 1 uurtje slaapt, komt ze de dag goed door! 
 
op naar 1 slaapje zou ik zeggen.
wat je kan proberen is rond 11u al te 'lunchen' en dan rond half 12 naar bed..  dit omdat ze het vaak niet tot later volhouden in het begin.
dan kan je als het gaat iets gaan rekken steeds met een kwartiertje ofzo. totdat ze tussen 12u/12.30 naar bed kan gaan. 
in het begin zal ze vast zo rond 10u al moe zijn. Je zal haar dan echt even moeten helpen met entertainen icm bv 10 min baby tv /boekje lezen of een wandeling in de wagen.  Zo rust ze toch wat uit.. Let op maak de wandeling niet te lang dat ze in slaap valt!!
het is echt even investeren maar als ze eenmaal goed slapen smiddags heb je zo ineens 2,5 tot 3uur voor jezelf. 
hier is schema als volgt
07u ontbijt 
9.30 fruit 
11.30 brood
12.30 bed
15u groente snack
17.30 warm eten 
19.30u naar bed.
elk kindje heeft natuurlijk eigen tijden maar zo heb je misschien beetke een idee hoe je het ritme opnieuw kan verdelen.
 
Oh super. Dank je wel! Ik had wel ergens gelezen dat het zo 2 weken kan duren voordat een kleintje gewend is aan 1 slaapje. Is dat ook jullie ervaring? 
Ik ben vooral heel bang voor hazenslaapjes. Dit heb ik echt maanden gehad doordat ik haar telkens te laat op bed deed. Snachts heeft ze altijd goed geslapen tenzij er een periode als dit aan de gang was. Maar ik ben dus wat terughoudend in het veranderen van het ritme omdat de oververmoeidheid dan weer lonkt... 
 
Terug
Bovenaan