Slaapregressie? Bestaan ze echt?

Hi, ja die kleintjes moeten er ook aan wennen om van dat ene slaapje een lang slaapje te maken. In het begin zal ze daar misschien nog wel moeite mee hebben en met 1 uurtje weer wakker zijn. Dan in de avond lekker wat eerder erin! Mijn zoontje had dit ook in die overgangsfase. En ineens sliep hij 2 a 3 uurtjes achter elkaar in de middag. Jullie moeten hier samen even doorheen en ja dat is best pittig. Dat heeft hier ook 2 weken geduurd. Nu slaapt hij van 13.00-15.00 en dan weer tussen 19.30-20.00 uur. In de overgangsfase was dit wel anders maar steeds een beetje verder rekken en nu een lekker ritme. Suc6! ?
 
Opstaan=ontbijt
11.00 tussendoortje
11.30-13.00 middagdutje
13.00 boterham met melk
15.30 klein tussendoortje
17.45 avondeten
19.00 bedritueel en naar bed
dit is hier al sinds 13 maanden een ideaal schema ❤️ ik snap de angst, dat het weer korte powernaps worden maar dit heeft niks met elkaar te maken. Babys moeten nog leren de 45min slaapcyclussen aan elkaar te breien en wanneer het lijf dat 2x of 12x nodig heeft. Als ze dat eindelijk doorhebben gaan ze daar normaliter niet op terug in de ontwikkeling. De korte slaapjes die je nu opmerkt zijn juist omdat ze nog niet moe zijn en klaar zijn met de meerdere dutjes. Toen ik leerde echt het instinct van mijn kind te volgen ipv alle info/advies enz van buitenaf liep het allemaal ineens veel geolieder. Perfectie is geen streefdoel, en geen enkele dag zal precies het zelfde verlopen. Bijvoorbeeld als de deurbel gaat als ze net 30 min slapem ofzo....vreselijk ? en uiteindelijk valt zelfs dat slaapje nog weg ?dat moment mag nog lang op zich laten wachten van mij! Succes daar ??
 
Hier een bijna 13 maander en ineens lijken beide slaapjes moeizaam, maar wij hebben altijd een moeilijke slaper gehad.
Het 2 - 3 - 4 schema werkt hier al tijden niet meer. Hij is meestal rond 06.30 wakker, maar geven hem zn fles aan in bed en gaan dan zelf aankleden en hij speelt wat. Vaak halen we hem pas rond 0700 u uit bed. Dan is het schema als volgt:
06.30 wakker
09.45 slapen
10.30 wakker
14.00 slapen
15.00 wakker
18.30 naar bed, meestal even voor 1900 u slapend.
Sochtends 3 kwartier dus en smiddags een uurtje. Dit is op goede dagen. Slechte dagen slaapt hij ook 2 x 30 minuten. Op de opvang slaapt hij maar 1 keer omdat hij zn ochtenddut weigert. Hij slaapt daar vaak van 12.45 tot 14.00. 5 kwartier dus, best netjes. 
Thuis gaan we daar over een maand of twee ook naar toe. 
 
He hoi! Ik herken je twijfel heel goed!
Bij ons een soort gelijk verhaal, wel met een mannetje dat veel ziek was en 's nachts last van astma. Daardoor werd er 's nachts standaard te weinig geslapen en heeft hij tot ruim 19 maanden 2 slaapjes gedaan (hij is nu ruim 20). Heel lang dus! Ik heb het wel eerder geprobeerd, ook tijdens de slaapregressie van 13/14 maanden inderdaad. Maar toch weer terug gegaan naar 2. 
Ik zou denk ik vooral naar de nachten kijken; blijft ze die goed slapen dan haalt ze haar tekort van overdag wel in en zou ze genoeg hebben aan 1 slaapje. Maar als die ook slechter gaan, zou ik inderdad nog even doorbikkelen!
En je kan ook weer terug gaan naar 2 he, dus proberen kan altijd. of langzaam overgaan.. heb ik hier ook gedaan.
Slechte nacht? Dan 2 slaapjes. Goede nacht? dan 1 slaapje etc. 
Succes!
 
He hoi! Ik herken je twijfel heel goed!
Bij ons een soort gelijk verhaal, wel met een mannetje dat veel ziek was en 's nachts last van astma. Daardoor werd er 's nachts standaard te weinig geslapen en heeft hij tot ruim 19 maanden 2 slaapjes gedaan (hij is nu ruim 20). Heel lang dus! Ik heb het wel eerder geprobeerd, ook tijdens de slaapregressie van 13/14 maanden inderdaad. Maar toch weer terug gegaan naar 2. 
Ik zou denk ik vooral naar de nachten kijken; blijft ze die goed slapen dan haalt ze haar tekort van overdag wel in en zou ze genoeg hebben aan 1 slaapje. Maar als die ook slechter gaan, zou ik inderdad nog even doorbikkelen!
En je kan ook weer terug gaan naar 2 he, dus proberen kan altijd. of langzaam overgaan.. heb ik hier ook gedaan.
Slechte nacht? Dan 2 slaapjes. Goede nacht? dan 1 slaapje etc. 
Succes!
 
Net als Pimpelmees bekijk ik het hier ook per dag. Een slechte nacht en is ze om 9:30 echt chagrijnig? Dan naar bed tot uiterlijk 10:30/10:45. En dan in de middag nog een klein dutje rond 14:30.
Maar als ze vrolijk is 's ochtends en om 10:00 nog niet moe lijkt (of als ze om 10:00 weigert te slapen), dan rek ik het slaapje tot 12:30. 
En soms is dat slaapje dus 1 uurtje, soms 2.5 uur. Ze moeten dat idd ook leren. Mijn oudste dochter ging ook met 14 maanden over naar 1x slapen en ik weet nog dat ze de eerste periode ook kort sliep (1 tot 1.5 uur) maar na een paar weken sliep ze gerust van 13.00-15.30! 
Nu maak ik me er iets minder druk om. Als ze maar een uurtje slaapt, vind ik dat balen maar ze red het dan ook prima tot de avond, ook al is ze dan vaak wel wat chagrijnig natuurlijk. Ze moeten echt gaan leren een lange slaap te maken.
 
Net als Pimpelmees bekijk ik het hier ook per dag. Een slechte nacht en is ze om 9:30 echt chagrijnig? Dan naar bed tot uiterlijk 10:30/10:45. En dan in de middag nog een klein dutje rond 14:30.
Maar als ze vrolijk is 's ochtends en om 10:00 nog niet moe lijkt (of als ze om 10:00 weigert te slapen), dan rek ik het slaapje tot 12:30. 
En soms is dat slaapje dus 1 uurtje, soms 2.5 uur. Ze moeten dat idd ook leren. Mijn oudste dochter ging ook met 14 maanden over naar 1x slapen en ik weet nog dat ze de eerste periode ook kort sliep (1 tot 1.5 uur) maar na een paar weken sliep ze gerust van 13.00-15.30! 
Nu maak ik me er iets minder druk om. Als ze maar een uurtje slaapt, vind ik dat balen maar ze red het dan ook prima tot de avond, ook al is ze dan vaak wel wat chagrijnig natuurlijk. Ze moeten echt gaan leren een lange slaap te maken.
 
Terug
Bovenaan