Hier gebeurde dat met 9 maanden, maar ik heb een vroege vogel dus de wakkertijden waren al wat langer dan bij andere kindjes.
De overgang naar 2 slaapjes ging hier niet vanzelf. Maar na 2 weken drama met slapen, want die van mij ging ook korter slapen, erg huilen bij in bed leggen en snachts veel wakker worden, heb ik besloten dat het tijd was voor 2 dutjes.
Ze was een keer 2 uur smiddags wakker en wat ik ook deed ze ging niet slapen rond 5 uur. Ik had mn hevig snikkende meisje weer naar beneden gehaald en wat bleek? Ze was me toch vrolijk tot bedtijd! We hadden altijd een demoontje na het middagslaapje. Slapen rond 4 a 5 uur is namelijk nooit echt haar ding geweest. Vanaf 2 uur wakker tot 7 uur bedtijd is natuurlijk echt heel pittig voor zo'n kleintje. Maar het liep nou eenmaal zo en ze was echt veel gezelliger tot bedtijd. Die avond besloten we het als volgt aan te pakken.
Ze lag er natuurlijk eerder in die avond, en dat betekent hier voor 5 uur opstaan. Een slechte start voor het 2 slaapjes ritme. Ik heb haar na de ochtendfles bij ons in bed gehouden, waar ze na 3 kwartier feest weer in slaap viel. Rond 7 uur heb ik haar weer gewekt. En ik heb haar half 10 weer op bed gelegd.
Vanaf dat moment ben ik heel strikt 9 uur en half 2 a 2 uur als bedtijden gaan aanhouden. Ook al moest ik rekken, kan best op die leeftijd, en ook al sliep ze 2 x 45 min. Wat best wel een paar dagen gebeurde in die eerste 2 weken. Maar na 2 weken settelde ze in het nieuwe ritme en sliep ze vrij consequent 2 x 1,5 uur. En dan van 19/19.30 tot 5.30. En ze bleef ontzettend vrolijk in de namiddag.
Nu met 11,5 maand merk ik dat het weer rommelt met slapen. Op die enkele dag dat ze tot net wat na 6 slaapt komen we heel onhandig uit met het 2e slaapje. Dat valt dan rond 3.30 en ze heeft nog steeds een hekel aan slapen in de namiddag. Maar ze is echt nog niet klaar voor 1 slaapje. Dus ik ben bang dat de rust van 2 slaapjesritme gaat afbrokkelen de komende 2 maanden.
het blijft toch wel. Heb je een werkend ritme, dan gooien ze zo de boel weer om.