Slaapschema 12 maanden

<p>Hallo lieve lezers,</p><p>Hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van een slaapritme voor mijn zoontje van 1 jaar inmiddels. Sinds hij namelijk 11 maanden oud was, was zijn slaapritme overdag ver te zoeken. Normalit slaapt hij 2 keer per dag, ochtend: 1,5u en middag 1u (soms maar 30-45min). Hier ging hij erg goed op, wel is hij echt al vroeg moe en begon ik rond 17.00u met zijn slaaproutine. Dan sliep hij van 17.30 t/m 7u (met een nachtvoeding om 5u). Er was zelfs zen hele tijd dat hij pas tussen 08.00-08.30 wakker werd.</p><p>Nu slaapt hij overdag niet meer op zijn vaste tijdstippen en bijna altijd maar 1 dutje (1,5 heel soms 2u). Zou hij al toe zijn aan 1 dutje? Want er wordt aangeraden pas bij 15-18 maanden over te gaan naar 1 dutje. Dit doet mij dus twijfelen. En wat is dan een goed tijdstip om 1 dutje te nemen? Want nu is dat gewoon bijna elke dag anders dat hij het de ene keer in de vroege of late ochtend neemt en heel soms juist alleen in middag. Hij gaat nu trouwens om 18.00 de nacht in. Kortom, wat is jullie slaapschema en wat raden jullie aan? Bedankt alvast!!</p>

poeh ik vind tot15 maand wel erg lang om nog 2 slaapjes te hebben. Mijn zoontje is net 1 geworden en slaapt nu nog 2 slaapjes smorgens van half 10 tot 10 en van half 1 tot half 3. maar merk nu al dat hij smorgens bijna niet meer wil liggen. ik ga het nog een dag aankijken maar anders probeer ik 1 slaapje. dan van half 12 tot ongeveer half 3.  (mijn oudste zoon sliep ook met 1 jaar nog maar 1 slaapje, elk kind in anders) 

poeh ik vind tot15 maand wel erg lang om nog 2 slaapjes te hebben. Mijn zoontje is net 1 geworden en slaapt nu nog 2 slaapjes smorgens van half 10 tot 10 en van half 1 tot half 3. maar merk nu al dat hij smorgens bijna niet meer wil liggen. ik ga het nog een dag aankijken maar anders probeer ik 1 slaapje. dan van half 12 tot ongeveer half 3.  (mijn oudste zoon sliep ook met 1 jaar nog maar 1 slaapje, elk kind in anders) 

Oeh lastig he! Er zou rond de 12 maanden ook een slaapregressie zijn, althans 'zou'..?hier is hij wel zeker aanwezig bij mijn zoontje van 12,5 maand.. Mogelijk dat jouw zoontje hier ook wat mee aan het "rommelen" is, nog wel behoefte heeft aan 2 slaapjes (straks) en als hij uit de sprong is- dat speelt ook mee nu- hij weer wat meer in een ritme komt. 1 Slaapje lijkt ook wel vroeg met 1 jaar, maar sommige kindjes gedijen er misschien al wel goed bij? Is jouw zoontje nu ook ontzettend vroeg wakker of verschilt dat?
Ons schema ziet er ongeveer zo uit:
- 7 uur wakker
- 9 uur echt al weer moe maximaal tot half 10 trekt hij het anders echt flink aan het jengelen, dan slaapt hij méestal een half uurtje tot drie kwartier met uitzonderingen van anderhalf uur
- 3 uur nà het ontwaken leg ik hem weer op bed. Dit is tussen 1 en 2 uur 's middags ongeveer, maar afhankelijk dus van zijn 1e slaapje. Hij slaapt dan ongeveer een uurtje of hij moet bij sinds eerste slaapje 1,5 uur hebben geslapen, dan is het soms maar een half uurtje. Ons zoontje heeft altijd hazenslaapjes gedaan tot een maand of 7/8 en nooit meer dan tussen de 2-3 uur op de dag geslapen (helaas) en ook nooit langer dan 1,5-2 uur aaneen.
- 19:30 ligt hij in bed voor de nacht tot 7:00. Alleen spookt hij sinds zijn 1e verjaardag in de nacht weer en is het ook weer lastiger met inslapen jammer genoeg.  
Ik denk dat het even "uitzingen" van de hele fase is en vooral zo veel mogelijk ritmes en rituelen aanhouden die wel werken. Doe hier ook een poging ?, maar zoonlief valt de ene keer in de nacht weer als een blok in slaap tegen me aan en de andere nacht is het 2 uur feest ?

Mijn dochter sliep met 13 maanden 1x op de dag van 12.30-15.30. Vaak was ze om 11.30 al wel echt moe, maar ik probeerde het echt te rekken tot na de lunch en in de loop van de weken ging dat steeds beter. 
Met een maand of 12 merkte ik dat ze s ochtends niet meer makkelijk in slaap viel, ze sliep pas om 10.30-11.00 ofzo.. en als ze dan te lang sliep, sliep ze s middags niet meer. Dus met 13 maanden ben ik overgestapt naar 1 slaapje. In het begin is dat nog best moeilijk voor ze, om op te blijven tot de middag.. maar dat gaat echt steeds beter. Probeer het gewoon eens! Je kan je kindje evt ook om 11.00 op bed leggen en dan hopen dat hij tot 14.00 ofzo slaapt. Dan red hij het wel weer tot de avond. 
Zelf vind ik het heerlijk nu ze 1 slaapje doet, we kunnen lekker de hele ochtend op stap.. echt fijn! 
Ik werk op een kinderdagverblijf, veel kinderen gaan tussen de 12-15 maanden over op 1 slaapje. De één is er wat eerder aan toe dan de ander, maar met 15 maanden zijn de meesten wel over op 1 slaapje. 
En het hoeft nog niet elke dag he.. als je kindje een keer wel moe is en het nodig heeft, leg je hem 2x op bed! Kijk naar je kindje! Maar dan zou ik hem in de ochtend maximaal een uur laten slapen, anders doet hij het s middags niet meer en heb je een heeele lange middag;) Succes!

Ja ik denk idd ook dat hij in een sprong zit; die overigens echt al weken aan de gang is. Maar hopen dat dit snel voorbij is haha. Ben allang blij dat hij niet meer alleen staat in bed en weigert te gaan slapen! Dit was namelijk tot een week terug nog zo (denk idd slaapregressie). En ook mijn zoontje word dus al weken erg vroeg wakker: 5u. Ik geef dan de borst en normaal tukt die dan nog 2u erna. Maar de laatste tijd dus niet altijd... Erg vermoeiend. Ben nu overigens ook gestopt met de 5u voeding omdat ik wel zeker weet dat het gewenning is en geen honger. Maar goed dat is een heel ander punt haha. 
Wel fijn om te horen dat 1 slaapje dus wel gewoon kan met 1 jaar. Denk dus dat ik dat maar gewoon moet proberen rond 11.30 om te starten. En ik heb idd ook al geprobeerd hem om 11u erin te leggen in de hoop dat hij een hele lange tuk neemt. Maar het is iegenlijk altijd 1,5u heel soms 2u. En dan is die dus echt te moe in de middag. Maar ik ga het deze dagen eens proberen elke dag 1 slaapje op vast tijdstip en hem dan maar goed vermaken en tijd rekken in ochtend. Want dat is idd ook lastig! Mijn zoontje spookt trouwens ook opeens in de nacht laar gelukkig is t een kort huiltje eb valt dan zelf weer terug in slaap. 

Tot slot een laatste vraag is 18.00u een goed bedtijd? Het was dus een week geleden nog 17.00u en op aandringen van mijn moeder eigenlijk en ook man trouwens (omdat hij hel graag wil zien na werk) heb ik het verplaatst. Maar hij slaapt nu dus wel 1u minder en staat eerder op... ze zeggen ook dat een vroege bedtijd juist goed is maar krijg van familie zo vaak te horen van; zo vroeg al blabla. Heel vervelend dat commentaar iedere keer opnieuw! Kennen jullie dat ook?

Ik vind 18.00 erg vroeg om aan de nacht te beginnen, dat zou best kunnen verklaren waarom je kindje om 5.00 wakker is. Grote kans dat hij dan uitgeslapen is. Hij wordt ouder, heeft ook gewoon wat minder slaap nodig!  En17.00 is écht heeeeeel vroeg, dat heb ik nog nooit gehoord!
De meeste kindjes gaan rond 19.00 naar bed. Mijn dochter altijd pas rond 20.00, en dan slaapt ze tot 6.45. Ze heeft niet veel slaap nodig. Als ik haar er eerder op leg, is ze om 5.00 ook klaarwakker..
Maargoed, als 18.00 voor jullie werkt, dan moet je daar gewoon mee doorgaan.. maar wees dan niet verbaasd als hij om 5.00 wakker is.. want dan heeft hij al 11 uur geslapen en dat is best wel normaal. 
Ik vind het knap dat je het überhaupt red om hem zo vroeg in bed te krijgen.. om 18.00 zit ik vaak nog aan mijn avondeten haha

Ik vind 18.00 erg vroeg om aan de nacht te beginnen, dat zou best kunnen verklaren waarom je kindje om 5.00 wakker is. Grote kans dat hij dan uitgeslapen is. Hij wordt ouder, heeft ook gewoon wat minder slaap nodig!  En17.00 is écht heeeeeel vroeg, dat heb ik nog nooit gehoord!
De meeste kindjes gaan rond 19.00 naar bed. Mijn dochter altijd pas rond 20.00, en dan slaapt ze tot 6.45. Ze heeft niet veel slaap nodig. Als ik haar er eerder op leg, is ze om 5.00 ook klaarwakker..
Maargoed, als 18.00 voor jullie werkt, dan moet je daar gewoon mee doorgaan.. maar wees dan niet verbaasd als hij om 5.00 wakker is.. want dan heeft hij al 11 uur geslapen en dat is best wel normaal. 
Ik vind het knap dat je het überhaupt red om hem zo vroeg in bed te krijgen.. om 18.00 zit ik vaak nog aan mijn avondeten haha

Terug
Bovenaan