Slaapt allen op arm overdag

<p>Halle allemaal,</p><p>onze dochter is vandaag 4 maanden. Ze is een vrolijke dame die alles wil meekrijgen. Tot aan de 3e sprong sliep ze heerlijk. Ook als ik haar wakker in bed neerlegde. Sinds die sprong is het slapen overdag geleidelijk aan een ramp geworden. Ik let op de signalen (komen meestal tussen de 90 en 120 min) en leg haar dan in bed. Met haar speentje, wat getroetel en gekriebel viel ze dan in slaap. Haar speentje wil ze niet meer, terwijl deze eerst haar grote troost was. En in haar bedje slapen werd steeds lastiger. Op advies van consultatiebureau hebben we haar gecontroleerd laten huilen. Ik stond niet helemaal achter deze manier maar wist het op een gegeven moment ook niet meer. Dit heeft het echter alleen maar erger gemaakt, waardoor ze nu alleen nog in m’n armen aan m’n borst slaapt overdag. De eerste keer sliep ze na ongeveer 35min, daarna sliep ze na 2 uur huilen met troosten en knuffelen nog steeds niet. Het bedje vindt ze nu echt vreselijk en ze slaapt nu nog minder overdag. Ik heb met trillende handen beneden gezeten toen we dit probeerden, het ging zo tegen mijn moedergevoel in. ‘s Nachts gaat het echter  prima, ze valt rond (tijdens laatste voeding) 22-23 in diepe slaap en slaapt to 7-8 uur. vlak na het uitproberen kwam ze ook ineens weer voor een nachtvoeding, terwijl ze dat al weken niet meer deed. Sinds 3 nachten slaapt ze weer door. Een vroegere bedtijd zou wel hartstikke fijn zijn, zodat ze wat meer uurtjes slaapt.  Ik maak me grote zorgen om het te weinig slapen ze haalt amper 13 uur per dag en je ziet dat ze oververmoeid aan het geraken is. Daarnaast zie ik er iedere ochtend als een berg tegenop als ze de eerste signalen laat zien. Bang dat het weer n slapeloze dag gaat worden.</p><p>Tips zijn van harte welkom.</p>

Als er niks medisch is heb je de slaapregressie van 4 maanden waarschijnlijk te pakken. Heel pittig dat je kleine meisje niet wil slapen overdag en ze zo overstuur is. Engelse websites geven betere tips en info over deze slaapregressies dan de Nederlandse. Dus ik adviseer je eens te zoeken op 4 month sleep regression. Veelal zijn de tips Rust Reinheid Regelmaat en eigenlijk blijven doen wat je deed, al lijkt het nu geen nut te hebben. Bij ons ging onze kleine jongen ook helemaal over zijn toeren in bed. Onze fysio heeft ons toen de tip gegeven om hem gewoon in bed te leggen, naast hem te gaan zitten, hand op de borst en lichte druk geven (niet duwen ofzo) en sussende geluiden maken. Geef het huilen een cijfer (een 10 bij helemaal overstuur en een 6 voor "gewoon verdrietig" enz.), zo merk je of ze rustiger wordt. Let op je eigen ademhaling en probeer je te ontspannen, want de spanning voelt ze als de beste. De eerste paar keren heeft het zeker meer dan een half uur geduurd, heel pittig. Maar langzaam aan duurde het steeds korter totdat het voorbij was.
Ik hoop dat ik je hiermee wat bruikbare tips heb kunnen geven. Heel veel sterkte en succes! 

Dankjewel voor je reactie. Ik ga ermee aan de slag want ze ligt intussen heel licht te slapen naast me op de bank nadat ik een uur geprobeerd heb in bedje. Gelukkig huilde ze niet meteen, misschien omdat ik haar bedje gedraaid heb. Durf nu niet te gaan verzitten, gewoon om haar wat slaap te gunnen. 

Ach gossie... sneu voor haar, maar ook voor jou... je loopt op je tenen dan in die fases... ik hoorde wel eens iemand zeggen "op het moment dat je denkt, dit trek ik niet meer, dan ben je er bijna"... en ik moet je zeggen.. tot nu toe klopt dit bij ons (mijn zoontje is nu bijna 11 maanden)
Nogmaals... veel sterkte en succes... en pak je rust als zij dat ook doet... 

Hier ook zo gehad. Snachts geen probleem maar overdag altijd op de arm willen slapen en niet in bed (of in de kinderwagen). Na een tijd werd het minder (denk rond 5 maanden?) toen was het alleen nog het laatste slaapje eind van de middag. Ik heb er gewoon aan toe gegeven, maar het wel altijd geprobeerd in het eigen bedje (althans bijna altijd, als ik er zelf als een berg tegenop zag en erg vermoeid was dan niet, dat voelen ze toch aan denk ik..) 
Wanneer het in bed na het proberen niet ging eerst op de arm kalmeren en daarna weer terug in bed leggen. Ik wist dat hij het kon: snachts ging het immers ook goed. Soms duurde dit erg lang, maar na een tijd werd het beter. 
Na een tijdje had hij mij niet meer nodig. Ik denk echt een fase? 
succes! Ik weet hoe zwaar dit voelt voor jou maar Dit gaat voorbij!!!

Hoi, is er een reden dat ze haar speen niet wilt? Heeft ze nog een newborn speen? Ons zoontje ging rond de 4 maanden al over naar 6-12 maanden speentje omdat de andere al klein aan t worden was. En verder doe je het eigenlijk al goed.. bij slaapsignalen naar bed brengen, anders even om de paar min kijken hij huilen, heeft ze een muziekmobiel? Misschien brengt dat even rust? En hoe moeilijk ook.. ontspan! Baby's voelen alle onrust aan en dat leidt tot huilen geloof me. Ga zelf ook even rustig iets doen voordat je haar naar bed brengt. 

Heel herkenbaar hoor! Hier hadden we ook echt de perfecte baby met 3 maanden en met 4 maanden was het slapen zo moeizaam, precies wat je omschrijft. Ik heb er gewoon aan toegegeven. Geaccepteerd dat hij dan maar een tijdje alleen op de arm sliep. Boekje erbij, comfi gaan zitten en genieten maar. Over een paar weken slaapt hij gewoon weer in zijn bedje, daar hoef je niks voor te doen. (en dan mis je ineens die slaapjes bij jou!) Hij heeft nu gewoon jouw geborgenheid nodig, omdat hij nu snel ontwikkeld en er veel voor hem veranderd. 

Terug
Bovenaan