Slaaptraining of inslaap sussen?

Hoe laten jullie je baby slapen? Mijn zoontje is 4 maanden oud en ik twijfel of ik ga beginnen met slaaptraining of niet. Hij is gelukkig geen slechte slaper maar het in slaap sussen duurt lang en is vermoeiend.

Je kunt het altijd proberen, misschien slaat het wel erg snel aan als hij het al best aardig doet. Zo niet, dan zou ik mezelf de frustratie en extra moeite besparen als je het een week hebt geprobeerd oid. Ik heb wel goede verhalen gehoord over de tips uit 'je baby in een droomritme' qua sussen, troosten en niet er naar toe gaan als het huilt. Hier een baby met medische problemen dus lang gedoe gehad met slapen (en dat boek werkte toen niet, maar ze had eerst medicatie nodig) en zelfs een opname in zkh gehad. Daar is ook slaaptraining toegepast, vergelijkbaar met die uit dat boek (bijv wakker weg leggen na max 1,5 uur wakkertijd, liggend troosten met hand op hoofdje en op buik en dan weer weglopen, max 5 min laten jengelen/huilen etc). Ze slaapt nu (5,5 mnd) super en het wegleggen gaat nu wel heel erg snel wat heel fijn is!

Ahw best heftig als ze zo klein zijn en medische problemen hebben. Ik heb dat boek even opgezocht, het ziet er heel interessant uit met veel goeie reviews. Bedankt ik ga het zeker bestellen!

Slaaptraining wordt wel afgeraden voor 6 maanden! Je zoontje is nu nog zo klein.. dan willen ze gewoon dicht bij hun mama zijn en zijn ze nog niet toe aan slaaptraining..! Dit is echt normaal met 4 maanden, het wordt vanzelf beter!

Ik ben rond 3 mnd oud wel vooral liggend gaan troosten. Hand op haar ruggetje, speentje even vasthouden, handje vasthouden, sussen enzo. En enkel oppakken als ze helemaal hysterisch was, en dat klonkt echt anders dan hard krijsen. Ik heb haar nooit huilend alleen gelaten. Mijn filosofie is dat ik wilde investeren in een gevoel van veiligheid, dat we er altijd zijn voor haar. En na 4,5 maand liet ze zich overdag steeds makkelijker wegleggen. En na 6 mnd begon het te komen dat ik sommige avonden weg kon lopen en dat ze enkel wat jengelde of nog even haar speen kwijt was ofzo. Even heen en weer. Maar wat een verademing dat ik niet meer een uur op de zoldertrap en naast haar bedje zat! Het werd hier dus wel snel beter. Zonder laten huilen. 
Mijn schoonzus heeft heel goede ervaringen met laten huilen. Haar dochter was toen alleen wel al 11 mnd. Zij liep na 2 min terug, en daarna na 5 min, daarna na 10 min, daarna 20 min. Zo steeds langer. En na 3 dagen gedoe heeft ze nooit meer slaapproblemen gehad. 
Het ligt denk ik ook een beetje aan hoe je zelf in dat huilen staat. Als het je veel stress geeft om je kindje overstuur te zien, dan is slaaptraining misschien niet de methode. Of in elk geval de trainingen waarbij je wegloopt voor korte of langere tijd. Ik kan er dus niet zo goed tegen. Ik denk dan, ze is nog zo klein en zo jong manipuleren ze heus niet. Dan hebben ze je gewoon nodig. Je ziet een hond ook niet haar pups in een andere kamer leggen en dan weglopen ondanks hevig gepiep. (Hondenmens). Het voelt voor mij onnatuurlijk. En het werd hier ook met troosten beter.

Dit is inderdaad heel normaal en gezond gedrag. En eerlijk gezegd, een slaapcoach kost heel veel geld en ze doen niet veel meer dan wat je aan tips op internet leest en wat gebruiker SN beschrijft. Wakker in bed leggen, rekening houden met de wakkertijden, slaapritueel toepassen. En troosten op dezelfde manier. Dus niet de ene keer uit bed halen, dan weer in slaap wiegen, dan weer een hand op het hoofdje. Eén manier kiezen die voor jou prettig voelt en dat consequent toepassen. Dat maakt de situatie voorspelbaar voor je baby waardoor hij de veiligheid ervaart en het vertrouwen voelt dat het goed zit.
Vanaf een maand of 6 gaan baby's verbanden leggen 'als ik wakker word krijg ik drinken, als ik huil word ik opgepakt, als mijn pyjama aan gaat, ga ik lang slapen. Vanaf die periode vind ik het verstandig om aan gezond slaapgedrag te werken. Je kan bepaald gedrag dan ook nog heel gemakkelijk afleren, bijv. een speen of een nachtvoeding. 
Onder gezond slaapgedrag versta ik bijvoorbeeld dat mijn kinderen zelfstandig in slaap kunnen vallen als ze op bed worden gelegd. Ze zijn niet afhankelijk van de borst of van het in slaap wiegen. Ik heb hier in het eerste half jaar op geïnvesteerd omdat ik het fijn vind dat ze overal kunnen slapen en door iedereen op bed gelegd kunnen worden. Zodat ik overdag of in de avond kan werken of weg kan met een gerust gevoel. 
Dat wil niet zeggen dat je kind in slaap wiegen verkeerd is. In tegendeel. Maar voor ons was dit de beste keus. We hebben nu kinderen die heel goed slapen. Overal. Iedereen kan ze naar bed brengen (oma, opvang, papa, tante). Snachts eigenlijk nooit geen problemen met een huilende baby of peuter omdat ze hebben geleerd dat het oke is om zelf weer in slaap te vallen. 
Het is ook echt een leerproces voor baby's. Slapen moet je leren. Net als fietsen en lopen. En probeer vooral niets te forceren. Met de tijd gaan baby's vaak beter slapen. Die hersenen zijn volop in ontwikkeling. Dat geldt ook voor het slaap gedrag. 

Ik lees 2 verschillende dingen hierover. De ene slaapt coach zegt vanaf 4 maanden en de andere weer vanaf 6 maanden. Persoonlijk vind ik 4 maanden ook te jong maar ik maak me een beetje zorgen voor straks als hij naar de opvang moet. Ik neem aan dat ze daar niet alle baby’s in slaap sussen?

Terug
Bovenaan