Dit is inderdaad heel normaal en gezond gedrag. En eerlijk gezegd, een slaapcoach kost heel veel geld en ze doen niet veel meer dan wat je aan tips op internet leest en wat gebruiker SN beschrijft. Wakker in bed leggen, rekening houden met de wakkertijden, slaapritueel toepassen. En troosten op dezelfde manier. Dus niet de ene keer uit bed halen, dan weer in slaap wiegen, dan weer een hand op het hoofdje. Eén manier kiezen die voor jou prettig voelt en dat consequent toepassen. Dat maakt de situatie voorspelbaar voor je baby waardoor hij de veiligheid ervaart en het vertrouwen voelt dat het goed zit.
Vanaf een maand of 6 gaan baby's verbanden leggen 'als ik wakker word krijg ik drinken, als ik huil word ik opgepakt, als mijn pyjama aan gaat, ga ik lang slapen. Vanaf die periode vind ik het verstandig om aan gezond slaapgedrag te werken. Je kan bepaald gedrag dan ook nog heel gemakkelijk afleren, bijv. een speen of een nachtvoeding.
Onder gezond slaapgedrag versta ik bijvoorbeeld dat mijn kinderen zelfstandig in slaap kunnen vallen als ze op bed worden gelegd. Ze zijn niet afhankelijk van de borst of van het in slaap wiegen. Ik heb hier in het eerste half jaar op geïnvesteerd omdat ik het fijn vind dat ze overal kunnen slapen en door iedereen op bed gelegd kunnen worden. Zodat ik overdag of in de avond kan werken of weg kan met een gerust gevoel.
Dat wil niet zeggen dat je kind in slaap wiegen verkeerd is. In tegendeel. Maar voor ons was dit de beste keus. We hebben nu kinderen die heel goed slapen. Overal. Iedereen kan ze naar bed brengen (oma, opvang, papa, tante). Snachts eigenlijk nooit geen problemen met een huilende baby of peuter omdat ze hebben geleerd dat het oke is om zelf weer in slaap te vallen.
Het is ook echt een leerproces voor baby's. Slapen moet je leren. Net als fietsen en lopen. En probeer vooral niets te forceren. Met de tijd gaan baby's vaak beter slapen. Die hersenen zijn volop in ontwikkeling. Dat geldt ook voor het slaap gedrag.