Slaaptraining of inslaap sussen?

Het gaat er om dat babys vanaf 6 maanden in staat zijn om zichzelf te troosten. Vaak merk je dat ze vanaf die leeftijd een knuffeldoekje vast kunnen houden wat hun comfort en veiligheid biedt. Een baby jonger dan 6 maanden kan zichzelf nog niet troosten en heeft daarbij zijn ouders/ verzorgers nog nodig. 
Ik heb mijn baby nooit lang laten huilen. Paar minuten,  even afwachten hoe het huilen klinkt, troosten en weer weg gaan. Erbij blijven tot hij sliep werkte gewoon weg niet. Bij andere baby's werkt dit juist wel weer. 
Het is belangrijk dat je bij de leidsters op de opvang aan geeft hoe jij je baby te slapen legt en wat het ritme is. 
Vaak zal je ook zien dat een baby op de opvang zo is overprikkeld dat het slapen vaak niet eens een ding is. 
Het kan ook zijn dat ze door de overprikkeling juist korter slapen. Ze hebben tijd nodig om te wennen in hun eigen tempo. Gun jezelf en je baby die tijd. Over een paar weken/ maanden is de situatie weer een stuk anders/ gemakkelijker! Echt ?

Dit dus. Zo werkte het hier ook bij allebei mijn zoontjes hoewel het bij de tweede moeizamer liep omdat hij een onrustige baby was. Maar nu nooit geen gedoe meer op een paar uitzonderingen na. 

[quote quote=10458030]
Dit is inderdaad heel normaal en gezond gedrag. En eerlijk gezegd, een slaapcoach kost heel veel geld en ze doen niet veel meer dan wat je aan tips op internet leest en wat gebruiker SN beschrijft.
[/quote]
Sorry maar hier ben ik het totaal niet mee eens. Een slaapcoach kost misschien wat, maar het is voor ons elke euro waard geweest. Heb je zelf ervaring met een slaapcoach gehad? Want een goede slaapcoach levert maatwerk af, die bekijkt en analyseert een aantal dagen het slaapgedrag, maar kijkt ook naar voeding en andere omstandigheden. Dat ze niet meer doen dan tips geven die je ook op internet leest is zo niet waar, daar doe je een goede slaapcoach echt mee te kort....

Veel meningen, veel baby's. Je doet sowieso niks verkeerd op deze manier. Ik denk dat het stap voor stap is (op gevoel-met een boek-met begeleiding). Bij m'n eerste heb ik er nooit een boek bij gehad, bood veel nabijheid en bijv ook samen slapen als nodig was. M'n tweede had meer structuur en hulp nodig, achteraf hield ik haar wakker als ik erbij bleef zitten, haar bij me in bed nam en was juist voorspelbaarheid het beste (zelfde bedje, zelfde methode etc). Wat wel uit onderzoek blijkt is dat (gecontroleerd) laten huilen pas vanaf 6 maanden ingezet moet worden (als je dat überhaupt al wil), omdat het voor die tijd schadelijk kan zijn. Dit soort dingen staan ook in dat boek overigens. Ik heb alleen zelf wel moeten leren dat mijn tweede even jengelt en moppert voordat ze slaapt (en ik haar daar dus in stoor als ik naar haar toe ga). Daarom werkt het voor mij om dan een wekker te zetten op 5 minuten. Bij echt huilen, doe ik dat dus niet. En ach het is zoeken en het loopt nooit perfect. En als het niet lukt met een boek (en medische klachten zijn uitgesloten), dan lijkt me een slaapcoach inderdaad een goede investering. Ik ben er namelijk zelf wel aardig aan onderdoor gegaan van het slaapgebrek en dat voel ik nu pas, nu het voorbij is. Dus blijf allemaal ook goed voor jezelf zorgen!

Op Instagram volg ik een pagina 'Snugglesanddreams' en zij heeft een boek hierover geschreven. Slaap baby slaap. Daarnaast doet zij en haar team aan slaapcoaching op afstand of kun je zelf aan de slag gaan met de slaapgidsen die zij bieden vanaf 4 maanden tot 5 jaar. Ik heb het boek zelf thuis en gelezen. Mijn baby is nog maar 3,5 week dus hier natuurlijk nog geen slaaptraining maar kan wel al over een paar weken starten met gezonde slaapgewoonten aan te bieden zoals: zelfde ritueeltjes, witte ruis en voorspelbaar zijn. Staat allemaal mooi in dat boek beschreven. Het boek is voor dr leeftijd 0 tot 6 maanden. Maar jij zou dan beter af zijn bij een slaapgids voor 4 tot 8 maanden. Er zijn veel positieve ervaringen hiermee! 

Wij hebben onze oudste dochter tot best oud, rond eerste verjaardag nog dagelijks in slaap moeten wiegen (slaapassociatie) en dat wil ik deze x anders doen. 

Terug
Bovenaan