Aeryn, je kiest voor OF een lakentje/dekentje OF een slaapzakje. Niet allebei! En een slaapzakje moet goed passen, dus niet te ruim zodat je kindje naar beneden kan kruipen in het slaapzakje (passende nek dus) en niet te wijde armgaten. Als je je daar aan houdt, is een slaapzakje misschien nog wel veiliger dan een lakentje/dekentje. Die kruik is alleen voor hele jonge pasgeboren kindjes die zich nog moeilijk op temperatuur houden en een pyama hebben ze als ze net geboren zijn nog niet aan. Meestal slapen ze in de kleertjes die ze dragen. Pas als ze wat ouder zijn komt de pyama in beeld.
Bij gebruik van een lakentje/dekentje maak je het bedje kort op, zodat ze niet onder de dekens kunnen kruipen. Een babietje dat net geboren is kan nog niet zoveel bewegen dus is er weinig risico. Ik denk dat het gebruik van een kruik wel makkelijker is bij een lakentje/dekentje dan bij een slaapzak.
In antwoord op de vraag van de topicstarter: het is maar net wat je fijn vind. Ik had beide in huis (lakentje/dekentje en de slaapzak) en ik heb in het begin echt alleen het lakentje/dekentje gebruikt, veel handiger. Nu mijn kleine wat ouder wordt (lees 3,5 maand) en begint te bewegen in bed gebruik ik een slaapzakje. Hij woelt gewoon onder de dekens vandaan en zo weet ik zeker dat hij warm ligt.
Hij slaapt nog steeds in z'n kleertjes, tenminste, als die zacht zijn, soms wissel ik dus even van broekje. Toen hij net geboren was sliep hij gewoon in het pakje wat hij aan had. Die kleintjes houden niet zo van steeds omkleden dus was dat veel handiger. Nu slaapt hij in z'n shirtje en doe ik z'n broekje en sokken wel uit, dat ligt veel lekkerder nu de kleertjes ook wat stoerder worden.
Groetjes, Esk